May the Force be with you

היום העניינים נהיים קצת אלימים. אנא הרחיקו את הילדים.

יום אחד נתקלתי בסרטון הזה:

מדהים לא?

מסתבר שהוא לא הראשון שמבצע זאת:

האם מדובר ב"כוח"?

האמת, שלי זה הזכיר יותר משהו בסגנון הזה:

הרי גם שם הם כמעט לא נוגעים זה בזה…

הנה כתבה של Fox שבדקה מה קורה כשאנשים שאינם נמנים על תלמידיו של המאסטר, נחשפים לכוחותיו האימתניים:

והנה קטע קצר מתוכנית של הנשיונל ג'יאוגרפיק (Is It Real? episode 20), בה ניצב הספקן האיטלקי Luigi Garlaschelli בגבורה מול אחד המאמנים המובחרים בשיטת "ההדיפה ללא מגע". האם יעמוד בהדף האנרגיה?

אלוף הקראטה Dillman מסביר בכתבה כיצד התרחש המחדל. הנה תקציר דבריו: "הספקן היה לא-מאמין מוחלט. בנוסף, הוא החזיק את הלשון שלו בזוית הלא נכונה בפה, מה שגם מבטל את כוח הצ'י. אתה יכול לבטל את הכוח גם אם תרים למעלה כל פעם אגודל אחר, לסירוגין".

רוצים דם!

אבל אנחנו לא נסתפק באנשים שניצבים באדישות מול המאסטרים. אנחנו רוצים אנשים שמשיבים מלחמה!

תחילה נתרשם מכוחותיו של הגיבור שלנו כפי שהם באים לידי ביטוי בזמן השיעורים שהוא מעביר לתלמידיו (דלגו 20 שניות קדימה):

(רק לי נראה שכולם שם משתפי פעולה?)

והנה מתמודד אמיץ, (חולצה לבנה, משמאל):

ולמי שלא הספיק, הנה הקרב מזוית אחרת:

הליצן הזה נשאר בחיים, אך יש מקרים בהם אשליות יכולות להרוג

Shields Up

מישהו מהפיליפינים פיתח טכניקה משלו להגן על גופו במגן אנרגטי שמונע כל אפשרות לפגיעה.

במקרה הזה הוא משמש גם בתפקיד התוקף וגם בתפקיד המותקף. המתח הולך ונבנה, ומסתיים באנטי-קליימקס כואב…

ומה ההסבר לאנשים הנהדפים?

שני הסברים עולים על דעתי.

האחד, טריוויאלי: הצגה / זיוף / שיתוף פעולה.

השני, יותר מעניין. מייד נראה וידאו של אמן האשליות Derren Brown בו הוא מדגים את כוחה של הסוגסטיה (או כך לפחות הוא טוען).

חשוב להדגיש כי לא מדובר בכוחות על-טבעיים או אנרגיות מסתוריות משום סוג, עובדה שבראון מזכיר בכל הזדמנות. יתרה מכך, בראון עצמו חושף מעשי שרלטנות או הונאה עצמית ומסביר את המנגנונים שעומדים מאחוריהם. נתקלנו בו בעבר בסוף הכתבה השניה על האסטרולוגיה, בהקשר של אפקט פורר.

כדי ליצור את האפקט בראון משתמש בשלל מניפולציות פסיכולוגיות שמתבססות על קונפורמיות חברתית, צייתנות, חווית המצופה והשפעה היפנוטית. בראון מכשיר את הקרקע ב"הצגה" שמועלית במחצית הראשונה של הסרטון אשר תפקידה לשכנע את המתנדבים לעתיד בכוחותיו, או לפחות "לרכך אותם" לקראת הרגע בו יוזמנו לעמוד מולו. תפאורה ותאורה מתאימים, שידור סמכותיות ושליטה, בניית מתח והצגה דרמטית של הדברים, כמו גם הלחץ החברתי לשתף פעולה – כל אלה עוזרים להעצים את האפקט.
בנוסף, בל נשכח כי הסרט ערוך. צילומי הארוע ארכו מן הסתם שעות, ויתכן מאוד שהופעלו בו מניפולציות נוספות על המתנדבים שלא מראים לנו בסרטון המוגמר. כמה מהמתנדבים הגיבו באופן יותר מרשים, וכמה באופן פחות מרשים. כמובן שבעריכה יבחרו את המרשים מכולם.

או שאולי בסופו של דבר מדובר בטריק שאין שום קשר בינו לבין סוגסטיה? אולי כל האמור לעיל הוא רק סיפור שיווקי שבראון מוכר כדי למתג את הטריקים שלו באופן ייחודי?

וניפרד בבירכת

May the Force be with you!

אם אהבתם את הרשומה הזו, בודאי תהנו גם מהבאות:

____________________________________________________________________

רוצים לקבל עדכון במייל בכל פעם שאני מפרסם משהו חדש? הרשמו למעלה מימין (תמיד אפשר לבטל).
חושבים שאחרים יכולים להתעניין? שילחו להם את הכתבה או שתפו בפייסבוק!

9 מחשבות על “May the Force be with you

  1. ענק!
    כבר מהסרטון הראשון ניתן היה לראות שהכל הצגה ורמאות.
    אבל הסרטון בו הקשיש חוטף מכות מהמתנדב, הוא המכה האמיתית לטענה המטופשת של "כוח".
    ממש מכה מתחת לחגורה (למרות שהוא החטיף לו בפנים… מסכן הקשיש. גם חטף מכות וגם הושפל עד עפר, או ליתר דיוק, עד המזרון).

    אהבתי

  2. בתור אחד שהתאמן במשך שנים בטקוונדו אני יכול להעיד שהחלק המנטלי חשוב לפחות כמו החלק הפיסי. כך למשל אם תחטוף מכות רצח אבל תראה פנים שלוות אתה תגרום לערעור בטחונו של היריב שלך והוא עשוי להפסיד כי הוא משוכנע שאין להתקפות שלו שום אפקט. למי שחושב שזה עניין מיסטי שיחשוב על אלפרון שמביט בו במבט חודר , לא נעים נכון? למרות שעוד לא קרה כלום כבר יש לך דופק מהיר , זיעה בכפות הידיים ויובש בפה. למה? בגלל מה שאתה יודע בראש ולא בגלל מה שקורה בפועל בשטח. זה יכול לקרות אפילו בטבע בקרב בין שני זאבים כשאחד נראה נחוש ומאיים והשני יברח למרות שאוביקטיבית הוא לא נחות מהיריב.
    כך שבהחלט אפשר לשכנע אדם שעדיף לו ליפול כי עוד רגע הוא יחטוף מכת מחץ נוראית שתכאב לו מאד, זה לא דורש הרבה והאיש באמת יאמין שהנפילה שלו הייתה אמיתית, מה זאת אומרת? אם הוא היה נשאר לעמוד האנרגיה הייתה הורגת אותו במקום!

    אהבתי

  3. כמובן שהאחרון הוא טריק שקוסמים [סליחה , אמני חושים, סליחה בעלי כוחות על טבעים] רבים עושים בהופעות רבות כולל ישראלים למהדרין בטלויזיה הישראלית

    אהבתי

  4. לכבוד יציאת הסרט התעוררות הכוח- הנה התעוררות הדיון עם הכוח המרדים….

    הוזכרו בגדול 2 אפשריות להסבר תופעת האנרגיות (לדעתי האישית יש יותר …) אבל לפחות אחד בעייתי וזה התאוריות סביב הלחץ החברתי. אז הפעלתי את "הכוחות" שלי ומצאתי כמובן את הדבר הבא

    אם אנחנו עוקפים את הטענה שהכל בלוף תיקשורתי או מעשה קוסמות או עריכה מגמתית נדמה לי שצריך אולי לפסול את ההסבר של לחץ קבוצתי ולהתאמץ ולחפש הסברים טובים יותר לתופעות שקשורות לכוח המיסטורי ויכולת שלו להשפיע על הסביבה (פרט שהכל שרלטנות). גם אם האדם הזה שרלטן יש עוד דוגמא של עבודה מחוכמת בעניים של חובבי דעת.

    אז קחו פופקורן ושמיכות ולילה טוב

    http://www.odditycentral.com/animals/japanese-chi-master-can-put-any-animal-to-sleep-by-channeling-his-energy.html

    אהבתי

    • ראשית, אין צורך להניח שהתופעה שאנחנו רואים בסרטונים שהבאת, היא אותה תופעה שראינו בפוסט. הרבה פעמים יש דברים שנראים, לכאורה, על פני השטח – דומים, אבל למעשה הם שונים בתכלית.
      רק מהצצה בסרטון התופעה מוזרה בהחלט, כמובן בהנחה שאין עריכה מגמתית או משהו אחר (דרך אגב, ערוץ ההיסטוריה ידוע ברמת אמינות נמוכה ביותר).
      אז במקום לקחת פופקורן ושמיכות וללכת לישון, למה שלא תמשיך להפעיל את כוחותיך ותמצא התיחסות ספקנית-מדעית לתופעה הזאת? 😉

      אהבתי

  5. אתה בטוח שאתה לא גילגול של בודהא שרוצה להאיר את תלמידיו 😉

    ראשית אתה כמובן צודק ואין להניח כל כך מהר שמדובר באותו סוג של תופעה שמתויגת כיכולת שליחת צי מרחוק על מנת להשפיע על הסביבה.

    שנית – לאור תגובתך אני חושב על רעיון לימודי מעניין שאולי גם תוכל לפתח את זה לפרויקט טלוויזיוני או אינטרנטי וכו' (כמו פינת הוה ונפצח את זה ביחד..) וזה לקחת מקרים קשים (בהם קשה למצוא בדר' גוגל מידית את המילה HOAX ) שניתן לתת פרשניות שונות ולנסות כמו בכיתת אומן להראות איך בלייב או בהתכתבות אתה מנסה להבין צעד צעד איך התלמיד הגיע למסקנות שהגיע – לתקן שגיעות שלו – לראות אם הוא הפנים או לא הפנים חומרי עזר שפיזרת בפורם – להראות לו שאולי יש דרכים אחרים שהוא לא חשב (ואולי מתוך הדינמקה יסתבר שהוא יעלה על דברים שאחרים לא חשבו) עד שתוכל להוציא רשמית תלמיד סקפטי למופת של השנה.

    זו צורת לימוד מענינת ואפשר גם ללמוד מטעויות נפוצות מה גרם לתלמיד להגיד או לחשוב את מה שאמר וגם ללמוד לקחים מ"השעור" הפתוח שניתן ליסם על חיי היום יום. אנחנו מוצפים אם לטובה ואם לרעה במקרים רבים שאפשר לנסות לפצח ביחד. הרעיון הספציפי כאן שאפשר לראות שינוי או חוסר שינוי בתהליך שאתה קורה לו פיתוח חשיבה חדה. (נתתי במקום אחר את המקרה של אליסה לאם כקרקע פוריה ללימוד מסוג זה..

    לגבי המטלה שלי..

    אדווח רק בכדי שתהיה אולי מרוצה על מה שעבר בראשי כשראתי את הסרט כתלמיד מתחיל:

    ראשית הסתקרנתי-

    בדקתי קודם כל לראות אם לא פורסם כבר שזה התגלה כתרמית . אם באמת זה היה פרויקט אמיתי שלי הייתי בודק אם בכל הסרטונים שהוא מופיע (מסתבר שהוא היה בתוכניות רבות) האם באמת היו אנשי מדע שם. גם הייתי בודק תגובות של טוקבקיסטים- בדכ כשאדם צובר פירסום כבר יהיו אנשים שיהיה להם אינטרס להיכנס בו וזה לא שונה גם בעולם השרלטנות והקוסמות.

    בשלב הבא שאלתי את עצמי שאלות שבודאי רנדי ושות היו אולי שואלים את עצמם:

    האם תוארו קסמים עם דמיון למה שראינו- אם לא -האם היו גורמים סבבתיים משותפים לכל מה שמצולם (כמובן גם בהנחה שהאדם מצולם בו זמנית כך שיש לפחות עדות שהוא נמצא ליד החיות – ושאני יודע בוודאות שיש קשר של מקום וזמן מתועד בינו ובין האוביקטים. הייתי גם שואל מבחינת קוסמות אם העובדה שצוין שהאנרגיות שלו עובדות יותר טוב מרחוק- הוא נסיון של הסחה ממה שקוסם ממוצא רוצה לגרום לנו לשלול מראש. כמובן שגם צריך לבקר גורמים כמו ביקורת מוחלטת של הסביבה מהאפשרות שהחיות קבלו מזון זר לפני או איזה שהוא טיפול מראש או בקיצור- הנסיין חייב לגרום לכך שהאיש לא ידע מראש איזה חייה הוא יתקל באיזה מצב ובאיזה מקום (דהינו יש להקשיב טוב טוב לעדות של האיש עצמו ולהתיחס למה שנובע מהטענות שלו עצמו.

    שאלות נוספות שנגזרות מהעדות- אם הוא חש את החיות נובע אולי שהוא בכלל לא צריך לראות אותם – כמובן צריך לשאול אתו בהפתעה – ואז אפשר לבדוק אם האנרגיות שלו עובדות גם כשהוא לא רואה בכלל על מה שהוא עובד ( הגיון פשוט שאם הוא חש הוא לא צריך לראות ואז גם נצפה שהוא יגיד בעצמו כמה חיות יש ומהן וכו גם כשהן מכוסות. בצורה חשיבה כזאת אני גם בו זמנית מתיחס לעדות של האיש -ולא פוסל דבר ומצד שני אני מכין את עצמי לכך שאין שום קשר למה שהאיש טוען ומה שאני רואה.

    העניין פה שאני לא מדען – ולכן באמת הייתי רוצה ללכת לישון ולקום אם תשובות של מדענים סקפטים מקצועיים – כמובן שהייתי מעדיף שאתה או מישהו אחר יעשה את העבודה המלוכלכת… אבל אתה מוכרח להודות שזה כיף להיות בלש .. אז . עד כה דיבר הצד הסקפטי שלי.
    אם במקרה לא יוכח שהאיש שרלטן- המדע יקבל הדף קל בצלעות וזה גם ישעשע וישים חיוך קל על פני. רק שבכל זאת הצד הלוגי שלי אומר שאם באמת לא הוכח שהאיש שקרן המדענים היו מזדעזים ממזמן ובאז היה ענק- בכל זאת זה פורסם לפני כ 3 שנים…

    – אז אולי צריך גיבור מקצועי יותר..

    מה אם אחד מאלפי האחרים בבלוג- למה תמיד תופסים אותי 😉 😉

    אהבתי

    • ראשית אהבתי את הרעיון של "קאוצ'ינג לספקנות".
      שנית – העלית רעיונות יפים מאוד להמשך בדיקה, ושאלת שאלות טובות ובמקום.
      היות ואותו אדם כנראה לא ייתייצב כאן לניסויים בקרוב, נותר רק לחרוש את האינטרנט בחיפושים.
      הנקודה היא שאם אני אשקע בפרויקט מחקר כזה על כל שאלה שמישהו שואל, או טענה שמישהו טען באינטרנט, אני יכול כבר לעצב לי איזה קרטון שאגור בו ברחוב, כי מה לעשות, חייבים גם להתפרנס מתישהו, ולעשות עוד כמה דברים בחיים…
      כל הרעיון של הבלוג הזה, ושל הספר, ושל קבוצת הפייסבוק, הוא להדגים עוד ועוד איך ניגשים בצורה ספקנית לדברים, איך חוקרים, באילו מלכודות נוטים ליפול ואיך אפשר לעקוף אותן. לתת לאחרים את הכלים, כדי שעוד ועוד אנשים ידעו לחקור בעצמם.

      אהבתי

כתיבת תגובה