בגדי המלך החדשים – גרסה אנרגטית במיוחד


* פרק מתוך הספר "חשיבה חדה", שהגיע הזמן לשחרר לעולם כפוסט בבלוג.

בריאותו של המלך הזקן הייתה רופפת. הוא סבל משלל מחלות ומכאובים ועייף מהטיפולים הלא נעימים ומאזלת ידיהם של רופאי הממלכה.

מטפלי האנרגיה מגיעים לביקור

יום אחד התייצבו בארמונו מטפלים מסוג שלא הכיר. אחד מהם פתח בהסברים:

ריפוי אנרגטי היא שיטת טיפול בה ההילר (המטפל) מתעל "אנרגיות" לאדם שמחפש עזרה. הדבר יכול להתבצע עם או בלי "הנחת ידיים", ואף ממרחק, כשהמטפל והמטופל נמצאים במקומות שונים.

שמעת נכון אדוני המלך! נוכל לטפל בך מבלי להפריע לפרטיותך, אם תחפוץ בכך (אך נודה לך אם תקצה לנו בתמורה סוויטת פאר באגף המזרחי של הארמון).

קיימות שיטות שונות של ריפוי אנרגטי, והן כוללות בין השאר: רייקי, הילינג על גווניו השונים, ביו-אנרגיה, תטא-הילינג ומגע-מרפא (Therapeutic Touch).
לכל הילר שיטת טיפול ייחודית, וזו אחת הסיבות שלא ניתן להגדיר את הטיפול מבחינת סדר פעולות. טיפול הילינג נועד לאזן את המערכת האנרגטית של המטופל, לשחרר חסימות ובכך להניח לגוף להגיע לידי ריפוי.

במהלך הטיפול עולות תחושות שונות, אינדיוידואליות לכל מטופל: יש מטופלים שיחושו חום או קור, זרימה של אנרגיה, תחושה של בין ערנות לשינה, יש המדווחים על תחושת ריחוף או מעין מצב של חלום.

באמצעות הראייה האנרגטית, ההילר רואה את הבעיה ומפעיל אנרגיות כדי לטפל בה ולהביאה לידי ריפוי שתכליתו איזון אנרגטי.

המטפלים הוסיפו וציטטו מתוך אתר האינטרנט של המרכז הבינלאומי ללימודי רייקי:

הרייקי הוא עוצמתי ומעודן בו זמנית. בהיסטוריה הארוכה של השימוש בו הוא עזר לרפא למעשה כל מחלה או פציעה ידועים, כולל בעיות חמורות כגון: טרשת נפוצה, מחלות לב וסרטן, בעיות עור, חתכים, חבורות, עצמות שבורות, כאבי ראש, הצטננות, שפעת, כאבי גרון, כוויות שמש, עייפות, נדודי שינה, אימפוטנציה, זיכרון חלש, חוסר ביטחון וכו'. הרייקי תמיד מועיל ופועל לשיפור היעילות של כל שיטות הטיפול האחרות… מקטין תופעות לוואי, מקצר את זמן ההחלמה, מקטין או מעלים כאבים, מפחית מתחים ועוזר לבניית אופטימיות.

"ואיך כל זה מתרחש בדיוק?" שאל המלך בסקרנות גוברת. המטפלים חייכו חיוך נעים והסבירו:

ניתן להסביר את הרייקי כאנרגית ריפוי לא פיזיקלית העשויה מאנרגית כוח-חיים שמונחית ע"י ישות תבונית נעלה. הגדרה זו שימושית היות והיא מקבילה לחוויה של העוסקים ברייקי, בכך שנראה שלאנרגיית הרייקי תבונה משלה בזרימתה למקומות בהם היא נדרשת אצל המטופל לצורך ריפויו. האנרגיה אינה יכולה להיות מוכוונת ע"י המיינד, ולפיכך אינה מוגבלת ע"י הניסיון או יכולות המטפל, וכן אינה יכולה להשפיע לרעה שכן היא תמיד מחוללת השפעה של ריפוי. (יש לזכור כי הרייקי אינו זהה לאנרגיית כוח-חיים פשוטה היות והיא יכולה להיות מושפעת ע"י המיינד וכתוצאה מכך עלולה לגרום גם לנזקים, גם ברמה הבריאותית).

הו, והרי שיחק לי מזלי! חלפה מחשבה זריזה במוחו של המלך. זה איננו הזן הפשוט של אנרגית-חיים. זה הדגם המשופר שיכול רק להועיל! והמטפלים המשיכו בהסבריהם:

המקור או הסיבה לבריאות מגיע מה"קי" שזורמת דרך ומסביב לאדם ולא מהתפקוד התקין של האיברים והרקמות. אם זרימת ה"קי" מופרעת, הדבר ישפיע לרעה על האיברים והרקמות. השיבוש בזרימת ה"קי" הוא הסיבה העיקרית למחלות.

תכונה חשובה של ה"קי" היא תגובתו למחשבות ורגשות. ה"קי" יתחזק או יחלש בזרימתו כתלות באיכות המחשבות והרגשות של האדם. המחשבות והרגשות השליליים שלנו הם הגורם העיקרי לקשיים בזרימת ה"קי".
חשוב להבין שהמיינד נמצא לא רק במוח אלא גם ברחבי הגוף כולו. כמו כן ידוע שהמיינד משתרע גם מחוץ לגוף למרחק של כמה עשרות ס"מ בצורת שדה-אנרגיה עדין, הנקרא הילה (Aura). נובע מכך שהמחשבות השליליות נמצאות לא רק במוחנו אלא מתאספות במקומות שונים ברחבי הגוף וההילה שלנו. במקומות אלה מצטמצמת זרימת ה"קי", תפקוד האיברים והרקמות נפגע, ואם לא יסולקו אותם רגשות ומחשבות שליליים, תיווצר מחלה.

בנקודה זו התכווץ מעט המלך בכס מלכותו. מחשבות טורדניות הציפו אותו. הוא הבין כי חטא במחשבות שליליות לא פעם בעת האחרונה. הרי הרבה כל כך להתלונן על מר גורלו, ולעיתים אף שקע ביאוש כבד. בכך רק החמיר את מצבו! "לחשוב חיובי! לחשוב חיובי ומיד!" פקד על עצמו בטון הסמכותי ביותר שיכול היה לגייס…
והמטפלים סיימו את הסבריהם:

כשרייקי זורם דרך אזור חולה או פגוע, הוא מפרק ושוטף כל מחשבה או רגש שליליים הנמצאים בתת מודע של המיינד/גוף, ובכך מאפשר את חידוש הזרימה הבריאה של ה"קי". כשדבר זה מתרחש, איברים ורקמות לא בריאים מוזנים באנרגיית ה"קי" ומתחילים לתפקד בצורה בריאה ומאוזנת כשהם מחליפים חולי בבריאות.

המלך נותר פעור פה, עיניו נצצו והוא היה אחוז התרגשות עמוקה. האם סוף סוף יפטר מסרטן הריאות שלו, שהיה כבר בשלבים מתקדמים? מבריחת הסידן החמורה ומפרפורי הלב? האם יזכה לשינה סדירה, לשלוות נפש ואף יחדש את אונו המיני? וכל זאת רק הודות להזרמת אותה אנרגיית חיים מסתורית שתבונה נעלית תכוון למקומות הנדרשים?
נשמע כמעט טוב מדי מלהיות נכון!

אחד מיועציו המסורים של המלך התקרב אליו והזכיר לו בהיסוס, כי למרות הטענות מרחיקות הלכת, מעולם לא הצליח מישהו להדגים את יכולתו לראות את אותן הילות, כל שכן לצלמן.

אך המלך כבר לא הקשיב. "קי"… "קי"… תנו לי "קי"! מלמל כשברק של תקווה בעיניו.

יועצי המלך בודקים את הנושא

בניגוד למלך, זיכרונם של היועצים היה עדיין צלול. הם למדו כבר שכדי לדעת אם טיפולים כאלה באמת "עובדים", צריך לנקות את כל ההטיות שגורמות לנו להתרשם שטיפול עובד גם כשאין לכך בסיס במציאות. פרשיית התפילות הנוראה שפשטה בממלכה וגבתה חיי ילדים רבים לימדה את כולם כי אשליות יכולות גם להרוג. היועצים הבינו כבר כי טיפול יעיל פירושו טיפול שמראה יתרון סטטיסטי מובהק יחסית לקבוצת אנשים שרק מאמינים שהם מקבלים את אותו הטיפול, אך לא מקבלים אותו בפועל.

במהלך השבועות הבאים חרשו היועצים את ספריית הארמון. הם איתרו רק מחקרים אחדים באיכות סבירה. רוב המחקרים שפורסמו התגלו כסובלים משלל ליקויים חמורים, כמו למשל מספר נבדקים קטן מאוד או חוסר בקבוצת ביקורת. גם אם היה שימוש בקבוצת ביקורת, היה ברור לכל מטופל אם הוא שייך לקבוצת הביקורת או לא (לא הייתה סמיות או סמיות כפולה). ניתוח התוצאות היה חובבני, הפרמטרים שנבדקו היו מוגדרים בצורה לא טובה או שנבחרו לאחר מעשה, וכיוצא באלה ליקויים מחקריים חמורים, שכל אחד מהם לבדו עלול להטות את התוצאות במידה משמעותית.

תמונה מעורבת עלתה מסקירה שנערכה בשנת 2000. הסקירה ריכזה את תוצאותיהם של 23 מחקרים ברמה הגבוהה ביותר שאותרו באותה העת. כמחצית מהמחקרים הראו שיפור כתוצאה משימוש בטכניקות הילינג כאלה ואחרות לעומת קבוצת הביקורת. למרות הנימה החיובית שעולה מהסקירה, החוקרים מסייגים ואומרים כי מגבלות מתודולוגיות בחלק מהמחקרים מקשות על הסקת מסקנות חד משמעיות לגבי יעילותם של טיפולים אלה.

אותה קבוצת חוקרים ביצעה ב-2001 מחקר ב-120 מטופלים עם כאבים כרוניים, אך לא נמצא שום הבדל בין אלה שטופלו בהילינג לעומת אלה שרק חשבו שטופלו (הן בטיפול פנים מול פנים, והן בטיפול מרחוק).

סקירה מחודשת של הנושא ב-2003 ציינה כי הראיות החדשות שהצטברו מטות את הכף, וכעת נראה שאין עדיפות להילינג על פני פלצבו (טיפול דמה).

סקירה משנת 2008 כללה 24 מחקרים של טיפולי אנרגיה במגע לצורך הקלה על כאבים (עם קבוצות ביקורת שקיבלו טיפול דמה או לא קיבלו טיפול). בממוצע דיווחו המשתתפים בניסוי על ירידה של 0.83 יחידות בדירוג הכאב, בסקלה של 0-10, לעומת קבוצות הביקורת. החוקרים מסכמים את התוצאות במילים: "לטיפולי אנרגיה במגע עשוי להיות אפקט צנוע בהקלה על כאב" ומסייגים את הממצאים במילים הבאות: "הסקירה הנוכחית סובלת ממגבלה רצינית – הכמות הקטנה של המחקרים והנתונים הלא מספיקים. כתוצאה מכך לא ניתן להכריז באופן ברור על האפקטיביות של השיטות הללו".

סקירה של מחקרי רייקי מאותה שנה הסיקה כי יעילות הטיפולים לא הודגמה בשום מצב. מתוך 205 מחקרים שנמצאו בתחום, רק 9 (!) עברו את הרמה הנדרשת כדי להכלל בכלל בסקירה.

סקירה מ-2009 שפורסמה ב- Journal of Alternative and Complementary Medicine סיכמה כי לאור המידע המועט והירוד באיכותו לא ניתן לקבוע מסקנות ברורות לגבי האפקטיביות של הרייקי.

לאותן מסקנות מצטרפות האגודה האמריקאית לסרטן ("אין כרגע עדויות שתומכות בטענה כי רייקי יכול להועיל לטיפול בסרטן או כל מחלה אחרת"), המרכז הלאומי לרפואה משלימה ואלטרנטיבית, והאגודה למלחמה בסרטן אשר פועלת בארץ הקודש הרחוקה.

דאגה כבדה החלה לכרסם בליבם של היועצים. תמונת המצב בהחלט לא מעודדת, אם להתבטא בעדינות. מה יספרו למלך? מתוך חשש מתגובתו ומתוך אי רצון לנפץ את תקוותו, החליטו היועצים לשמור על שתיקה. לפחות לעת עתה.

המלך וטיפולי האנרגיה

במקביל לעבודת המחקר שביצעו היועצים, עבר המלך סדרת טיפולי-אנרגיה בניסיון לשפר את מצבו.

במהלך הטיפול הראשון ציין המלך כי הוא לא חש דבר. זה בסדר, הסבירו לו המטפלים. יש כאלה שחשים באנרגיה, ויש כאלה שלא. והמלך נרגע.

למחרת הטיפול הראשון התלונן המלך כי סבל מנדודי שינה קשים. הדבר כנראה לא קשור לטיפול, הסבירו המטפלים. הרייקי אינו יכול להזיק. והמלך נרגע.

ביומיים שלאחר מכן פחתו באופן ניכר הכאבים שהיו תוקפים אותו לעיתים בפרקים. המטפלים היו מרוצים והסבירו לו כי אלה סימנים ברורים לכך שהטיפול מתחיל לעבוד במקומות הנדרשים. והמלך שמח.

בלילה שלאחר הטיפול השני הרגיש המלך כאבים חזקים באזור הגרון והאף. הצטרף אליהם כאב ראש מוזר ואף רעידות חזקות. המלך נתקף בפחד. רופא שהוזעק למיטתו בלילה אמר שהוא סובל מלחץ דם גבוה (אף שזה היה אחד מהדברים היחידים מהם לא סבל המלך מעולם). המטפלים הסבירו כי כל תופעת לוואי הנובעת מהטיפול היא חלק מתהליך הריפוי עצמו. תחושות לוואי כאלה אינן מעידות על החמרה עקב הטיפול אלא על ניקוי עמוק, שבעקבותיו יכול להתרחש ריפוי טבעי. הם הרגיעו אותו כי התחושות והתופעות שהזכיר הן די שכיחות ומוכרות ועשויות להופיע לאחר טיפול או לאחר כוונון לאנרגית הרייקי. [אני מפנה את הקוראים שנסחפו בלהט הסיפור לבדוק את הקישורים לעיל]
והמלך נרגע.

כך חלפו להם הימים. היועצים המשיכו לעלעל בכתבי העת המדעיים, והמטפלים המשיכו לנפנף ידיהם ולתעל אנרגיות תבוניות לעבר המלך המסכן.

המצב היה יכול להימשך כך עוד זמן רב, אלמלא הופיעה בוקר אחד בשער הארמון ילדה קטנה שגרמה לטלטלה גדולה.

הילדה שצעקה – המלך עירום!

בוקר אחד התייצבה בשער הארמון ילדה בת 9 – Emily Rosa שמה, בלוויית אמה ואדון אחד העונה לשם Stephen Barrett. היא סיפרה ליועצי המלך על הניסוי שביצעה במסגרת הפרויקט המדעי של כיתה ד' בבית הספר בו למדה.

אמילי שמעה כי מטפלים במגע–מרפא (Therapeutic Touch – TT), טוענים כי הם יכולים לחוש בקלות את אותה "אנרגיה" מסתורית שאופפת את האנשים. מדוע לא להתחיל בבדיקה פשוטה, כך חשבה, לפני שמסתבכים במחקרים קליניים מורכבים? למה לא לבדוק האם המטפלים מסוגלים בכלל לחוש באותה אנרגיה איתה הם אמורים לעבוד? שאם לא כן, קשה להניח שיצליחו לבצע משהו מהדברים היותר מורכבים שהם טוענים שהם מבצעים.

הניסוי היה פשוט ביותר: מטפל ב-TT ישב מצידה האחד של מחיצת קרטון, והושיט את ידיו מבעד לשני חורים לעברה השני של המחיצה. אמילי הניחה את ידה כמה ס"מ מעל יד ימין או שמאל של המטפל, לפי תוצאת הטלת מטבע. המטפל היה צריך לציין אם הוא מרגיש את שדה האנרגיה של אמילי, ואם כן, באיזה צד.

מתוך 25 מטפלים אלהם פנו, 21 הסכימו להשתתף במחקר. לכל אחד היו 10 ניסיונות לחוש מעל איזו יד נמצאת ידה של אמילי.

לפני תחילת הניסוי בדקה אמילי בעזרת אנשים נוספים (בהם ארבעה ילדים) כי לא ניתן לחוש את חום היד במצב כזה, דבר שהיה כמובן מגדיל את שיעורי ההצלחה מסיבות מובנות ולא כתוצאה מחישת אנרגית חיים מסתורית.

כל המטפלים היו משוכנעים בהצלחתם בטרם התחיל הניסוי.
5 זיהויים נכונים מתוך 10 הם מה שצפוי בניחוש בלבד. 8 זיהויים נכונים משקפים הצלחה משמעותית (סיכוי של 4% שתוצאה כזו תתקבל במקרה).

והתוצאות: המטפלים לא הצליחו להבחין איזו מידיהם הייתה בתוך "שדה האנרגיה" של אמילי: הם הצליחו לזהות נכונה רק ב44% מהמקרים, כלומר, קצת פחות טוב מניחוש.

רק מטפל אחד זיהה נכון 8 מתוך 10 המקרים. כאשר נבדק שוב צנחה הצלחתו ל-6 מתוך 10 (מעט טוב מניחוש).

כששמעו המטפלים על שיעור הצלחתם המפוקפק, עלו כמה וכמה טענות:

* "נשאר זיכרון אנרגטי מהיד, ולכן בניסיונות הבאים היה קשה להבחין בין היד האמיתית לזיכרון היד שעדיין נשאר במרחב". התוצאות לא תומכות בטענה זו: הניסיון הראשון לא היה מוצלח יותר בממוצע מהניסיונות המאוחרים יותר.

* "היד השמאלית היא מקבלת האנרגיה, והימנית היא המוסרת, לכן קשה יותר יהיה לחוש בשדה באמצעות היד הימנית".  התוצאות מראות כי גם בחלוקה לפי יד, בשתי הידיים שיעור ההצלחה היה פחות טוב מאשר ניחוש.

* "צריך היה לתת למטפלים לחוש ולהכיר את שדה האנרגיה של אמילי לפני הניסוי". טענה זו לגיטימית, ואכן, בחלקו השני של הניסוי בחנו המטפלים כל אחת מידיה של אמילי בנפרד, ובחרו את היד המועדפת עליהם. למרות זאת התוצאות לא השתנו ונשארו בגדר לניחוש.

* "אמילי לא ניסתה לשתף פעולה, ויתכן שלא שלחה אנרגיות". טענה זו סותרת את הנחת העבודה הבסיסית של ה-TT לפיה רק המטפל צריך להתמקד.

* כמה מטפלים התלוננו שהידיים שלהם "התחממו בזמן הניסוי עד כדי כך, שלא הצליחו להבחין כבר באנרגיות". אך טיפול רגיל אורך לא פחות, האם רובו לא אפקטיבי? בנוסף, כאמור, שיעור ההצלחה בניסיונות הראשונים של כל מטפל לא היה גבוה יותר מאשר באחרונים והיה שקול לניחוש בכל מקרה. מעניין גם כי טענות אלה נשמעו רק לאחר שהתוצאות המביכות נחשפו.

המאמר שמתאר את המחקר התפרסם ב-1998 בעיתון היוקרתי JAMA, ועורר הדים נרחבים בתקשורת.
הנה סיכום הממצאים: "לפי מיטב ידיעתנו, לא פורסם מחקר אובייקטיבי כמותי שכלל יותר ממרפאי מגע בודדים, ולא התבצע מחקר מתוכנן היטב שהראה איזושהי השפעה חיובית על הבריאות כתוצאה משימוש בטכניקות אלה. עובדות אלה, יחד עם תוצאות המחקר הנוכחי, מצביעות על כך שטענות המטפלים בתחום זה חסרות בסיס, ושימוש נוסף בטכניקות אלה לצרכים רפואיים אינו מוצדק."

אמילי זכתה להכרה בינלאומית, הופיעה בתקשורת ונכנסה לספר השיאים של גינס כאדם הצעיר ביותר שפרסם מחקר בכתב עת מדעי. כמו כן זכתה בהוקרה ובפרס כספי מטעם אגודת JREF ובציונים לשבח מגופים רבים נוספים.

תוכלו להציץ באמילי מבצעת את הניסוי בסרטון הבא. בחלקו האחרון של הסרטון אפשר לראות הדגמה מאלפת לכוחו של אפקט הפלצבו. בהקשר זה כדאי לחזור ולהיזכר כיצד מתארים מטפלים בתחום את תחושות המטופל: "במהלך הטיפול עולות תחושות שונות, אינדיוידואליות לכל מטופל: יש מטופלים שיחושו חום או קור, זרימה של אנרגיה, תחושה של בין ערנות לשינה, יש המדווחים על תחושת ריחוף או מעין מצב של חלום."

עוד סיפרו מלוויה של אמילי ליועצי המלך כי ב-1996, במקביל לביצוע הניסוי של אמילי, הציעה אגודת JREF פרס של 742,000 דולר לכל מי שידגים יכולת להבחין ב"שדה האנרגיה" בתנאים דומים. למרות שלמעלה מ-40,000 מטפלים פעילים בתחום באמריקה לבדה, רק אישה אחת ניסתה להוכיח את יכולתה. היא נכשלה, ונכון להיום לא היה אף מועמד נוסף מהתחום שניסה לזכות בפרס.

לאחר פרסום המאמר, מובילים בתחום ה-TT כינו את המחקר "משחק ילדים", אבל סירבו להציע תכנון ניסוי חלופי, או להשתתף בעצמם בניסוי כזה. מדוע משחק ילדים? האם מפני שילדה בת 9 תכננה וביצעה את הניסוי? צוות של 15 עורכים מטעם כתב העת בחן את המאמר ואישר אותו לפרסום. יוקרת העיתון חשובה להם מאוד, ולא נראה שהיו לוקחים סיכון בפרסום מחקר רעוע. Georgee Lundberg, אחד מהעורכים, ניסח זאת כך: "הגיל אינו משנה. כל מה שאכפת לנו הוא שזה יהיה מדע טוב. זה היה מדע טוב."

גזר הדין

עם סיום סיפורה של אמילי, נותרו היועצים דוממים במשך זמן רב. היה ברור כי הגיע הזמן לגבש עמדה נחרצת יותר בנושא ולעדכן בכך את המלך. הם נפרדו לשלום מאמילי ובני לווייתה והסתגרו יחד למשך שעות ארוכות, כדי לגבש את עמדתם. למחרת בבוקר צעדו לחדר השינה של המלך, אוחזים בדף קטן שסיכם את מסקנותיהם:

כל הראיות שבידנו כרגע, מצביעות על כך כי טיפולי אנרגיה הינם מניפולציה דמיונית על שדה אנרגיה דמיוני אותו גם המטפלים עצמם לא מסוגלים להוכיח כי הם חשים או רואים, מניפולציה שאינה משפיעה על המטופלים מעבר להשפעת סוגסטיה עצמית.

ריפוי אנרגטי הינו בלתי סביר מבחינה ביולוגית והאפקטיביות שלו נסמכת על אפקט הפלסיבו. במקרה הטוב הוא יכול להציע נחמה; במקרה הרע הוא עלול להתבטא בשרלטנים שלוקחים כסף ממטופלים עם בעיות חמורות שדורשות התערבות דחופה של רפואה קונבנציונלית. –  ריפוי או פיתוי / אדזארד ארנסט (פרופ' לרפואה משלימה) וסיימון סינג.

לחרדתם גילו כי איחרו את המועד. התברר כי המלך נפח את נשמתו במהלך הלילה. תנוחתו השלווה לימדה כי לא סבל במותו, והיו כאלה שאף הצליחו להבחין בחיוך קטן בזווית פיו.

לאחר שהעמיסו את ארגזי הזהב שהוריש להם המלך כאות תודה על טיפולם המסור, נפרדו מטפלי האנרגיה לשלום מהיועצים ושמו פניהם לעבר הארמון הבא, כשהם חדורי אנרגיות חיוביות.

42 מחשבות על “בגדי המלך החדשים – גרסה אנרגטית במיוחד

  1. תמיד חשבתי שהמשל הזה פשוט מתאר באופן כמעט מושלם את כל נושא המטפלים השרלטנים. הבדל אחד די מהותי בין המעשיה למציאות הוא שברוב המקרים המטפלים עצמם גם מאמינים בטיפולים שלהם, כלומר אין כאן שרלטנות בזדון אלא יותר רמייה עצמית אותה מעבירים הלאה.
    זה עדיין מבאס שאנשים מוכרים לוקשים לאנשים אחרים, גם אם הם בעצמם קונים את הלוקשים האלה, אבל לפחות אפשר להיות קצת פחות ציני לגבי האנושות – רובם באמת מתכוונים לטוב. (אפשר להיות פחות ציני, אבל יותר מיואש כי המוח שלנו די טיפש).

    אהבתי

    • המאמר כתוב יפה ומעניין.
      נכון, אין חיזוק מדעי להצלחת הטיפולים. אבל, הטיפול עזר בלא מעט מקרים. דווקא ממקום סקפטי.
      מה שאנחנו לא רואים, לא אומר שהוא אינו קיים.

      אהבתי

        • אני יודעת שכן. יש לי דוגמאות רבות לכך. אמא לי נכוותה באמבטיה ממים רותחים (היא פתחה את המים החמים שהיו רותחים ולא הצליחה לסגור. דקות ארוכות היא הייתה באמבטיה רותחת עד שאבי בא לבדוק מה קורה איתה ),.היא פונתה לבית החולים.
          הרופא אמר, שהם מתלבטים אם הכוויה בדרגה בינונית או גבוהה. שאם הכוויה קשה הם יעבירו אותה לבית חולים בלינסון שמתמחה בכוויות קשות.
          בזמן שנסעתי לבית החולים, שלחתי לאמא שלי רייקי (אבי הזעיק אותי. היא לא ידעה שאני מגיעה או שולחת רייקי).
          בינתיים הגיע רופא אחר, שרצה לבדוק את אמא שלי. לא הבנתי איך מצבה השתפר. (היא לא קיבלה שום טיפול )
          העור שלה היה מעט אדמומי והיא נשלחה חזרה הביתה.
          אז אתה יכול לומר, שההבחנה מראש לא הייתה נכונה. בכל זאת אי אפשר לטעות בין עור אדום חיוור וחלק
          לבין עור עם כוויה, אפילו בדרגה קלה.
          ברור לי, שאתה לא זז מעמדתך. אני לא מנסה לשכנע. רק משמיעה את קולי 🙂
          לפני הרבה שנים, הייתי סקפטית. הייתי צריכה הוכחות. אבי היה יותר רציונלי ממני. הוא שינה את דעתו (לא בקלות). הוא עצמו חווה כמה אירועים. היה לו קשה להודות שיש משהו באנרגיות.
          היקום הוא אנרגיה. אנרגית חיים נסתרת. האנרגיה נסתרת מאתנו כי אנחנו לא מסוגלים לקלוט אותה. היא נמצאת בכל תא בגופינו. יש לה את היכולת לבצע שינוי.
          לא כל טיפול עוזר. בסה"כ זאת תמיכה לאדם שמקבל את האנרגיות לחזור לאיזון כמה שאפשר. (גם בלי ידיעתו, כשהאנרגיה נשלחת).
          לא כל דבר אנחנו מבינים. העולם מתפתח עובר אבולוציה ואנו מבינים יותר. גם את תורת הקוונטים עדיין קשה להבין. ( לקח זמן להבין שהעולם הוא עגול ).
          דרך אגב, אנרגיות אפשר לראות בצבעים וצורות כשעוצמים עיניים. (יש אנשים שרואים רק חושך).

          אהבתי

    • חשבתי ככה פעם, היום אני חושבת הפוך.
      היינו במצב טוב יותר אם הם היו כולם שרלטנים.
      כי שרלטנים ורמאים אפשר בסופו של דבר לתפוס ולהעניש, אפשר להאשים אותם במשהו, אפשר לחוקק נגדם חוקים, אפשר לגרום לאנשים להתנגד להם ולא להקשיב להם אם מצליחים להוכיח שהם רודפי בצע שבעצמם לא מאמינים במה שהם מוכרים.
      נגד אנשים טיפשים ותמימים עם כוונות טובות קשה הרבה יותר להלחם.

      אהבתי

    • העובדות מדברות בעד עצמן: "למרות שלמעלה מ-40,000 מטפלים פעילים בתחום באמריקה לבדה, רק אישה אחת ניסתה להוכיח את יכולתה…"
      עבור סכום כזה בטוח שמי שבאמת מאמין ביכולתו היה לפחות מנסה, העובדה שרק אחת ניסתה מחזקת את הסבירות שרובם נוכלים שרלטנים שמודעים לחוסר יכולתם לעמוד במבחן אמיתי.
      אי אפשר לפטור אותם כסתם טפשים, בטח שלא את ה-"מאסטרים" והמכללות למינהן שמתפרנסים מלימוד של שלל מקצועות השרלטנות.

      אהבתי

  2. אכן אחת הרשימות המעולות ביותר של חשיבה חדה, שלא לדבר על המסגרת ההומוריסטית הנלווית לניתוח. עם זאת יש לזכור שהשפעת פירסום כזה מוגבלת לתנאי בסיסי חשוב אחד – הקורא צריך להבין משהו במתוד המדעי – ולהסכים לו. קרוב לוודאי שמי שנוהג כך ממילא לא ימהר לקבל טיפולים מהסוג שתואר. וחוזרת שאלה לדוכתא. במחשבה שנייה, נזכרתי בדוגמא מעניינת. כידוע נעשו נסיונות רבים לבנות מכונת פלאים שפעולתה תמשך לעד ללא צורך באנרגיה – Perpeteum mobile. עד שבוקר לא עבות אחד התכנסו אנשי האקדמיה הצרפתית למדעים והכריזו שלא יבדקו יותר הצעות למכונות שכאלה. רק שינוי מעמיק בתפיסת אחריות החברה (המדינה) להלחם בשרלטנות יביא לכך שגם הילרים למיניהם יוכרזו סופית כבלתי אמינים. לא ניתן באמצעים סטטיסטיים או מדעיים אחרים לגלות מתי אכן תתרחש מהפכת מחשבה שכזאת…

    אהבתי

  3. אכן הגיע הזמן – חיכיתי לזה המון! 🙂 רשימה מצויינת. תודה, גלעד. ועכשיו אני צריכה להתחיל לרפרש, כי אם חשבתי שהדיון על הומיאופתיה היה נפיץ, לזה יש כנראה פוטנציאל גדול אפילו יותר.

    אהבתי

  4. מורי ורבי פרופ' ליבוביץ' ז"ל נהג לתת דוגמה מעולה בעניין : שני חולים נכנסו לבית חולים. שניהם בעלי אותו מצב בריאותי ושניהם סובלים מאותו 'חולי' בצורה ממש זהה. חולה אחד הזמין אליו מרפאים אלטרנטיביים שונים ורבנים אשר כולם התפללו עליו; ביצעו טיפולי אנרגיות, מגנטים, קריסטלים וכיו"ב . החולה השני פשוט סמך על הרופאים וזהו.
    האם הרופאים האמורים לתת טיפול לשניהם צריכים לתת טיפול ומינון זהה לשניהם? שהרי אם אצל אחד מהם מתחיל תהליך ריפוי בגלל "כוחות" מסוימים שהחלו פועלים לריפויו אזי מינון התרופות יכול להרוג אותו או לכל הפחות יש להתחשב בכך .

    או…שלא 🙂

    אהבתי

  5. כמה נקודות מחשבה לגבי המאמר והחשיבה המדעית:

    אכן המאמר מהתחלה משכנע שזה די טרוף לקבוע בוודאות ששיטות הTT עוזרות או מתימרות לעזור במשהו או שיש להן סגולות ספציפיות וכו'. האירוניה הוא שמי שקצת שחה במי TT יכול להגיע למסקנה זאת בלי שום גיבוי מדעי. מספיק לראות כרטיסים של העוסקים ברייקי למשל- לרוב הם מתעסקים בלפחות 3 שיטות כאשר אם היה מדובר בשיטה שעומדת בחלק נכבד מהסגולות הרפואיות המיוחסים שלה- הרי שאז לא היה צריך בכלל להתעסק בעוד שיטות- הרי כפי שהמאמר כבר ציין ,מיוחס לשיטה הזאת אין ספור הבטחות בתחום הבריאות. יתרה מזאת הדגים הרבים ששוחים באותה בריכה של TT עם שמות מפוצצים חדשים תמיד מדברים על שיטה "יותר חזקה "עם "תדר" גבוהה יותר וכו – כאשר תמיד חוזרים לאותה שאלה – איך אפשר לטעון שאלה כזאת מבלי הוכחה מדעית ומבלי שאין בכלל כלים מדעיים לקבוע איך אם בכלל פועל "התדר האנרגטי" ומה מסתתר מאחורי המילה המפוצצת הזאת.

    אבל בהמשך המאמר נדמה שקורה משהו מוזר ולא צפוי דווקא מהפן המדעי. יש תופעה שאין לה התייחסות מדעית ראויה. הנושא המרכזי כביכול הוא "חישה אנרגטית" והאם היא בכלל קיימת. אבל אז משהו משתבש ..
    נהיה סלט בין שיטות שונות שלכעורה הם דומות ואין בכלל ניסיון רציני להגדיר באופן מעשי מהו החוש האנרגטי – מה ידוע לגביו ובכלל האם אפשר וצריך להבדיל בין החושים וההרגשות המגוונות שמיוחסים לחוש זה.
    וצרות צרורות נגרמות כאשר מנסים לבדוק תופעה -לפני- שיש הגדרה אופרנטית לה.

    אפשר להתחיל למשל להתייחס שונה לכל "תחושה אופיינית " ולהתעסק למשל רק בחוש המישוש. אפשר לעשות ניסיונות על החוש המישוש של המטפל שטוען להרגשות אנרגטיות ולבדוק אם אפשר למצוא אינדיקציות אובייקטיביות לקיומם ולנסות לעשות השוואה ולראות אם יש אינדיקציות זהות כאשר האדם טוען שהוא חש אנרגיות. בקיצור אפשר להמציא ניסויים מעניינים שינסו להסביר מהו הגורם לאותו תחושה מיוחדת שהיא בהחלט יכולה להיות אשליה- אבל לאשליות יש הסבר מדעי שסותמות את הגולל בתחום ראיית אשליה כמציאות.

    אבל… כאשר אין הגדרה מראש לחוש הנבדק אפשר להעסיק מסקנות מוטעות . ניקח למשל את הניסוי של הילדה שמשום מה נראה שהמדענים ראו אותה כניסוי מוצלח. נעזוב את הצד הטכני שאם הניסוי היה כשר הדבר הראשון שהיה צריך זה שהילדה עצמה תעצום עניים כך שגם היא עצמה לא תדע אם היא עובדת על צד ימין או שמאל וכו..
    בניסוי של הילדה היה צריך קודם כל לבדוק שחושים אחרים כמו טעם וכו (שלא פעם מתעים אותנו כאשר אין לנו ודאות מוחלטת ויזואלית מה אנחנו חווים). כאשר יש לנו השוואה מסודרת בניסיון מסוג זה לחושים אחרים וכן ניסוי שבודד משתנים רבים יותר מהניסוי של הילדה – נשארת השאלה האופרנטית – איך נדע שהאדם לא חווה חוויה חושית אמתית בעבר- אבל הוא נופל לתעתועים שנגרמים בגלל המחשבה המוטעת שלו שיש משהו שאינו שם- ועצם המחשבה גרם לטעות. גם אם יש אשליות זה לא אומר שאין או יש חוש. במקרה למשל של ראיה עצם זה שאנשים רואים משהו שלא קיים לא אומר שאין להם חוש ראייה…

    לבסוף עדיין נשאר התעלומה מדוע גם אנשים סקפטיים לתופעות הללו מרגשים לא פעם את התחושות הללו- גם שהם מראש לא האמינו שקיים תופעה שכזאת (ואם היה התייחסות ספציפית לכל תיאור תחושתי יכולנו אולי לנסות לענות לשאלה ברצינות).

    אהבתי

  6. רייקי זה מעולה ושחרור חסימות זה נפלא!

    כמובן: אך ורק אם סובלים מעצירות.

    אבל מה: פראיירים לא מתים (או שכן…), הם רק מתחלפים…

    אהבתי

  7. פוסט מרתק! תודה על הדברים. שאלה מסקרנת: למה, למה, למה אנשים מאמינים בדברים שכאלה? תשובה לא בדוקה, לא ברורה, לא שלמה: המהירות שבה התקדם המדע, במקרה זה הרפואה, בכל הנוגע לחיי היומיום של בני האדם גבוהה מדי ויוצרת מעין סחרחורת. החזרה לחיק החמים (שאינו מסוגל לתת מענה) של העבר הרחוק אבל לא בזמן, הקדום מבחינת מיקומו ברצף של היום – מנחמת מעט.

    אהבתי

  8. כתיבה קולחת ומעניינת,

    אני משתדל לא להגיב בנושאים הללו. אבל מכיוון שכבר קראתי את הפוסט, חשתי צורך, כן לזרוק כמה מילים בנושא. דת תמיד דחתה אותי. לא אהבתי אנשים, שהולכים כמו גלמים אחר הרבי שלהם. למדתי פיזיקה בתיכון ועשיתי תואר במדעי המחשב באוניברסיטה. תמיד עניין אותי איך העולם עובד. לא האמנתי בעולם הבא וכשמתים, פשוט מתים. אני זוכר אפילו יום אחד שבו התגלגל לידי עותק ששל הנבואה השמימית וכשהגעתי לקטע (ספוילר) שבו מתוארת הילה שניתן לראות מסביב לבני אדם וצמחים, החלטתי שהספר הזה הוא בולשיט גמור, וכך גם כל נושא ההילינג ושאר דברין.

    אבל ליקום, היו תוכניות אחרות לגבי…

    זה הגיע לאט לאט אלי. לא קמתי יום אחד והרגשתי דברים. זה היה ועודנו, תהליך ארוך, איטי ולעיתים אף "מכאיב"(לפחות כך היה אצלי). אך דעו זאת, העולם שבו אנו חיים, הרבה יותר מוזר, הרבה יותר מהמם, והרבה יותר קסום ממה שאי פעם העליתי על דעתי.

    מי שספקן, זכותו המלאה. למותר לציין שאני מבין אותו לגמרי. גם אני הייתי כזה. אבל למי שיש בו קצת סקרנות, קצת סקפטיות בריאה, קצת רצון לחקור את העולם הזה, על שלל אפשרויותיו, אני מציע לבדוק את העניין בעצמו. לא לסמוך על מה שאחרים אומרים. לא אלו שבעד וגם לא אלו שנגד. לבדוק בעצמכם. בשביל זה אתם כאן.

    דרך צלחה….

    אהבתי

    • הנקודה היא שקו הגבול בין "גיליתי משהו מרעיש מניסיון אישי" לבין "גם אני נפלתי במלכודת תפיסה/מחשבה/פרשנות מוכרת ונדושה" – הוא קו גבול דק מאוד.

      אהבתי

      • "גם אני נפלתי במלכודת תפיסה/מחשבה/פרשנות מוכרת ונדושה".
        כנ"ל לגבי הסקפטיות והתאוריות המדעיות השולטות באותה נקודת זמן. הרי ברור שמה שידוע היום למדע ומה שיהיה ידוע לו עוד 1000 שנה, יהיו דברים שונים בתכלית.

        "גיליתי משהו מרעיש מניסיון אישי"
        לצורך העניין, לא הייתי ממהר לפסול, אפילו לא ניסיון אישי בודד. הרי כשאתה פוסל דבר מה, עליך להוכיח שכל העדויות טועות. אך כדי להוכיח שיש דברים בגו, מספיק להוכיח רק פעם אחת את הנושא. רק לשם דוגמא, כתבת שבארה"ב ישנם 40000 מטפלים ורק אישה אחת ניסתה להוכיח את כוחותיה. כיצד ניתן להסיק מכך לגבי שאר 39,999 המטפלים האחרים. ויכול להיות באמת שרובם הגדול שרלטן, גם אני נתקלתי בכאלו. יש שרלטנים בכל תחום. במוסך, אינסטלטורים, טכנאים, אפילו רופאי שיניים "שמוצאים" לכך חורים ככה, "על הדרך", רק בשביל שתעשה עוד טיפול יקר. זה לא אומר שאין בעלי מקצוע ישרים(גם אם מספרם קטן).

        אם המדע רוצה לשלול תופעות אלו על הסף, עליו לעבור מטפל מטפל ולהוכיח שאין שם כלום והכל אשליה. עד אז, תמיד יהיה ספק כולשהו.

        אהבתי

        • אז זהו שלא. נטל ההוכחה הוא על טוען הטענה שמשהו קיים, לא על זה שלא השתכנע.
          ניסיון אישי הוא מפוקפק בבסיסו (ניסויים מבוקרים רבים מראים שחוויה אישית יכולה להטעות מאוד), ולכן ניסיון אישי יכול להוות רק טריגר למחקר מבוקר, בתקווה שחוויה כלשהי שחווינו משקפת משהו במציאות, ולא רק בדמיון שלנו.

          אהבתי

          • בס"ד

            1. אני מסכים איתך "אחד" , והסיבה לכך היא כיוון שמה שגלעד אומר שהניסיון האישי הוא מפוקפק בבסיסו

            חל גם על המחקר המבוקר אותו הוא משבח.

            2. הסיבה לכך היא , שמחק מבוקר מבוסס על עקרונות אשר "נכונותם" נובעת רק מההנחות שלהם , ואותם ההנחות

            הם אישיות ושרירותיות לא פחות מהניסיון האישי "הבלתי מבוקר" לכאורה.

            אהבתי

            • ישראל – די. אנא. מספיק. הצפת את הבלוג במאות הודעות שמעבירות את אותו הרעיון – "הנחות שרירותיות". אין צורך לפתוח שרשור אינסופי בתגובה לכל פוסט בנפרד.

              אהבתי

              • בס"ד

                1. אומנם הרעיון שאני כותב אותו בכמה פוסטים הוא זהה , אך גם הפוסטים עצמם מעבירים רעיון זהה

                על אף הגיוון החיצוני בנושאים.

                2. אומנם מכיוון שיש סוף סוף גיוון בפוסטים מבחינה חיצונית , גם הטענה שאני כותב על אף

                זהותה העקרונית , מקבלת גוון שונה בפוסטים השונים.

                3. מלבד זאת , אם תסתכל על התגובות שלי , תראה שהתפתחו סביבם בחלק מהמקרים דיונים יפים

                בנושא של תורת ההכרה שאני מעלה אותו כאן. ומסתבר שיש עוד שמעלים את הביקורת שאני מעלה אותה כאן.

                אהבתי

          • מי שרוצה להמתין להוכחה מוזמן להמתין. בסופו של דבר היא תגיע בזמן. למי שלא רוצה לחכות, לאלו שכן יש ספק קטן, שהתיאוריה המדעית השלטת לא שלמה לגמרי והיא יכולה לגדול עוד ואולי בעתיד להכיל עוד חלקים מהסיפור שלנו, אני ממליץ בחום לחקור את הנושא בעצמם.

            דרך צלחה…

            אהבתי

  9. היי גלעד,

    ניסיתי לשלוח את התגובה במאמר על העב"מים אך משום מה היא לא מופיעה שם.

    שלחו לי היום את הסרטון הקצר הזה שמציג כביכול תיעוד של עב"ם מתוך מטוס:

    לאחר שבחנתי את הסרטון אני כמעט משוכנע שאני יודע מה זה, חרק קטן שהולך על העדשה הפנימית של המצלמה (כלומר בתוך המטוס, לא מבחוץ). רואים זאת גם לפי היציבות שלו שלא מתאימה לגוף שנמצא בנוף מחוץ למטוס (אפשר להשוות לצילומים של קרבות אוויר, מטוס האוייב אף פעם לא כזה יציב בתוך הכוונת) , וגם לפי התזוזות שלו שנראות תואמות בדיוק לתזוזות/ויברציות של המטוס. מטרה בנוף מול המטוס הייתה אמורה לזוז בדיוק בכיוון ההפוך.

    מה דעתך? האם אני צודק?

    אהבתי

    • השערה נחמדה. קשה לדעת כי חסרים המון פרטים. מה ההקשר הכללי?
      האם העצם נצפה בעוד אמצעים במקביל? אם כן, השערת החרק על מגן המצלמה קורסת.
      מה רואים בהמשך הסרטון? למה הוא נחתך אחרי כמה שניות? האם זה כל מה שצולם בזמן מעקב מסוקרן אחרי עב"מ לכאורה? קשה להאמין.
      בקיצור – עוד עצם בלתי מזוהה, ואיש שאומר כל מיני דברים מעוררי השראה.

      אהבתי

      • אין לי עוד פרטים, אבל אני מעריך שהם ראו את האובייקט רק באמצעות התצוגה הדיגיטלית של המצלמה (זה כנראה היה בטיסת לילה) ולא בעיניים שלהם דרך חלון המטוס. אני מאמין שניתן למצוא ביוטיוב את הקטע המלא נתקלתי קודם בקטע וידאו קצר ששומעים בו את הטייסים מדברים. בכל אופן עד כמה שאני מצליח לראות התזוזות של העב"ם כביכול תואמות לעצם שצמוד לחלון המטוס (או לעדשת המצלמה) ולא לאובייקט שנמצא מחוץ למטוס. למשל כאשר הכוונת של המטוס עולה מעט כלפי מעלה גם העב"ם עולה יחד איתה. אם הוא היה בחוץ הוא היה אמור לרדת למטה… ושוב, גם היציבות שלו העב"ם ביחס לכוונת המטוס לא נראית הגיונית, במרדפים בין מטוסי קרב מטוס האוייב אף פעם לא יציב כל כך ביחס לכוונת הוא תמיד זז קצת והטייס צריך שוב להביא אליו את הכוונת.

        אהבתי

          • כן בוודאי שאני מכיר, קראתי את כל הפוסטים שלך כאן 🙂

            לגבי הסרטון שקישרתי אליו (בסרטונים ליד דרך אגב ניתן לראות גם את התייחסותו של ניל טייסון לעניין) בעיקרון ניתן לבדוק זאת בצורה פשוטה רק צריך טיפה סבלנות. לוקחים קטע מהסרטון ומחפשים בו נקודה ברורה שניתן לעקוב אחריה, למשל קצה של אחד העננים, ואז מתחילים לסמן פריים אחרי פריים היכן הנקודה הזאת נמצאת, היכן נמצאה קצה הכוונת של המטוס, והיכן נמצא העב"ם, נקבל שלושה קווים (קצה הענן, כוונת, עב"ם). אם העב"ם כביכול הוא חרק שצמוד לעדשת המצלמה כפי שאני חושב אז אנחנו נראה שהתנודות שלו תואמות בדיוק לתנודות של הכוונת (כאשר היא עולה ביחס לקו העננים גם העב"ם יעלה) לעומת זאת אם מדובר בעצם שנמצא מחוץ למטוס, בנוף ממול, אז בכל פעם שהכוונת תעלה ביחס לעננים, העצם אמור לרדת כלפי מטה… מה דעתך? האם נשמע לך הגיוני מה שאני אומר?

            אהבתי

            • נשמע הגיוני, אבל שים לב שזה עדיין יכול להיות חרק ולהגיב הפוך – אם למשל המצלמה נעה בתוך חופת פלסטיק שקוף קבועה החרק עומד עליה. אני מניח שיש גם כאלה התקנים. שוב – אם היינו רואים את המצלמה הספציפית זה היה יכול לתת רעיונות נוספים.

              אהבתי

              • יש כאן סרטון ששומעים בו את הטייסים מדברים ברקע:

                מדובר כנראה בחרק שהולך על עדשת המצלמה, או על החלון (מצידו הפנימי) שדרכו המצלמה מביטה החוצה.

                אהבתי

                  • כדאי בכל זאת לציין את ההקשר שבו התפרסם הסירטון הזה לאחרונה –

                    ״בפנטגון מאשרים: הפעלנו תוכנית לחקר עב"מים״

                    ״במסגרת פעילות התוכנית, שחלקה עדיין מסווג, נכתבו דו"חות שעסקו בדיווחים על כלי טיס שנעים במהירות גבוהה מאוד – וללא סימנים נראים לעין של מנוע. התוכנית בחנה סרטונים של מפגשים בין מטוסים של צבא ארה"ב לכלי טיס שחשודים כעצמים בלתי מזוהים. באוגוסט פורסם סרטון של מפגש כזה, בסן דייגו ב-2004, אז דלקו שני מטוסי קרב אחרי חפץ סגלגל, בערך בגודל של מטוס מסחרי.

                    בתגובה לפניית "ניו יורק טיימס" הודו בפנטגון שמחלקת ההגנה הפעילה תוכנית לחקר עב"מים, אך הדגישו שהתוכנית הסתיימה ב-2012 – כשהתקצוב הממשלתי הסתיים. אליזונדו, שכאמור ניהל את התוכנית, אמר כי ב-2012 רק המימון נפסק. לדבריו הפעילות של התוכנית נמשכה ובשנים האחרונות המשיכו העובדים לחקור מקרים שקיבלו מאנשי הביטחון – במקביל לביצוע המטלות השוטפות שהוטלו עליהם במחלקת ההגנה.

                    אליזונדו המשיך לעבוד בפנטגון עד אוקטובר האחרון, אז התפטר במחאה על חוסר העניין של הממשל בחקר העב"מים. "למה אנחנו לא מקדישים עוד זמן למאמצים בנושא הזה?", כתב במכתב ההתפטרות למזכיר ההגנה ג'ים מאטיס. אליזונדו אמר כי המאמץ לחקור את הנושא נמשך, וכי בפנטגון יש מי שממשיך את דרכו – אך סירב לנקוב בשמו. ״

                    https://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-5057658,00.html

                    אהבתי

                    • תומר,

                      לי אליזונדו הזה נראה ונשמע כמו תינוק מגודל ומתלהב. תראה על מה האידיוטים האלו השקיעו עשרות מיליוני דולרים, על וידאו מטופש שרואים בו חרק הולך על עדשת המצלמה (הוא כנראה הצליח להשתחל לשם כשביצעו עבודות תחזוקה על המטוס).

                      הוא מטושטש ויציב מדי ביחס לכוונת של המטוס בדיוק כפי שהיינו מצפים מחרק שהולך על העדשה ונמצא מחוץ לפוקוס, הוא זז ומסתובב בדיוק כמו חרק, ובקטע מהסרטון שבו עושים עליו זום אפשר ממש לראות את הרגליים שלו!

                      ותחשוב שזה סרטון מייצג שהם בחרו לשחרר לציבור… מעניין אילו שטויות יש בסרטונים האחרים שלהם.

                      אהבתי

  10. כל הטיפולים, כל השיטות, כל הניסיונות עזרו בעצם להבין דבר אחד.
    שהמקום הדורש את תיקונו הוא הטבע שלנו. המהות הפנימית שלנו שהיא הרצון שלנו. ומכיוון שהרצון שלנו אגואיסטי (כן, זה טבענו), והוא השורש למחשבות שלנו ולמעשים שלנו. אז רק הוא הדורש תיקון.
    אנסה לנסח בקצרה: אנחנו חיים בעולם של תוצאות אך נוטים לתת להם יחס סיבתי.
    לפני כמעט 5 מליארד שנה הונחו אותם היסודות שבנו את העולם שלנו, את הגוף שלנו וגם את מהותנו הפנימית בגסיסתם של כוכבים וסופרנובות.
    היום אנו תוצאה שלהם, באותם החוקים הגלויים, אך גם אלו שעדיין ניסתרים.
    בשינוי אותם אטומים שבנו את מהותנו, את טבענו, ישתנה גם מה שמחוצה לנו
    אה, שכחתי לציין שקיימת כאן גם מחשבה שעדיין לא גילינו.
    מקווה שהקליפ עשוי לתת טעימה מאותם הדברים:

    אהבתי

  11. בגדי המלך החדשים די מסכם את מצבה העגום של האנושות. הבלוג בוחן כל תחום לגופו אך האמת היא שיש מגוון שלם של מקצועות שמבוססים על הטעיה שכולם נובעים מאותה נטיה של בני אדם להאמין. ראוי לקיים דיון על הנושא הכללי שכן ברוב המקרים התחום הספיצפי הוא יותר כמו אופנה מתחלפת.גם אם איכשהו אדם כזה ישתכנע (אולי מנסיונו) שתחום מסויים לא עובד, סביר להניח שינסה ויפול בתחום אחר וכן הלאה עד שבאופן מקרי לחלוטין הבעיה שלו תעבור מעצמה ובשלב ההוא יחליט שהמטפל\שיטה האחרונה שניסה מוצלח במיוחד וירוץ להמליץ עליהם לכל מכריו. על הכשלונות פחות רצים לספר.

    אהבתי

כתיבת תגובה