יומולדת שנתיים לבלוג!

הנה חלפה לה עוד שנה, והבלוג חוגג שנתיים לקיומו!

birthday-2את הפוסטים הראשונים כתבתי כמעט לעצמי – בודדים קראו אותם. לא חשבתי יותר מדי קדימה. לא תכננתי דבר, לא הצבתי מטרות, לא הגדרתי קהלי יעד, לא ערכתי מסעות שיווק מוקפדים. פשוט כתבתי.

כתבתי מתוך צורך לארגן את הדברים טוב יותר עבורי, לתעד אותם כך שאני עצמי אוכל לחזור ולקרוא בהם כשזכרוני הלא מרשים יבגוד בי. כתבתי גם מתוך צורך לשתף, להוציא את המידע והמסרים שהתרוצצו במוחי אל דפי האינטרנט כדי שעוד אנשים יוכלו לקרוא אותם, ולהגיב.

מסתבר שאנשים רבים מצאו עניין בדברים, באופן שהיכה את תחזיותיהם הפסימיות של כמה ממכרי שפקפקו בכל המאמץ הזה. מזל שלא הקשבתי להם.

היום המצב שונה לגמרי. כשאני לוחץ על כפתור "פרסם", אני יודע שאין דרך חזרה. בתוך דקות ספורות עשרות אנשים נכנסים לקרוא את הכתבה. אני מחכה לראות אם משהו התפספס, אם מישהו עלה על שגיאת כתיב מטופשת שחמקה מעיני או טעות מביכה אף יותר. עד סוף היום הראשון מאות אנשים כבר קוראים את הפוסט, ותוך ימים אחדים המספר מתייצב על איזור ה-1000. חישבו על כך, אלף אנשים – אולם גדול מלא בקהל!

אני חייב להודות שהמשימה לא פשוטה. אני לא חולק הגיגים שעברו בראשי בזמן צחצוח השיניים בבוקר, אלא מנסה לחשוף את העובדות מאחורי הררי ההטעיות והאשליות. לא פעם מדובר ביציאה לקרב של ממש. אנשים מסוימים אינם רווים נחת מהממצאים עליהם אני מדווח, ומחפשים אותי בכל פינה אפשרית, החל ממתקפת תגובות וכלה באיומים בתביעה משפטית (זוכרים את פרשיית אבן החייזרים שהתעוררה בדיוק לפני שנה?).

לעיתים אני שואל את עצמי, בשביל מה בעצם אני צריך את זה? יכולתי לרבוץ בנחת מול הטלויזיה במקום לסכם עוד ערימת מחקרים באיזה נושא שנוי במחלוקת, או להיאבק בתגובות. מזלכם שהמחשבה הזו חולפת די מהר 🙂

בשנה האחרונה הבלוג פרח ושגשג. כמות הכניסות היתה גדולה פי 4 בהשוואה לשנה הראשונה, ולא מזמן נחצה רף החצי מיליון כניסות. מספר המנויים לעדכונים במייל זינק מ-250 לפני שנה ל-700 כיום. כמה מאות נוספים רשומים לדף הפייסבוק ולטוויטר.

אז מה היה לנו השנה?

52 רשומות פורסמו במהלך השנה החולפת – אחת לשבוע. הרשומות שעוררו ויכוחים ודיונים ערים במיוחד היו שתה קצת מים ויעבור לך (הומאופתיה), אבן החייזרים הראשונה שלי , חדר מיון הומאופתי, חוצנים מסתובבים בינינו, וזה יגמר רע…, על ממשותה של הנשמה, כך תהפכו לשרלטנים מצליחים, ומתקפת שובלי הזדון – הכמטריילס.

גם השנה היו כמה חריגות מהשיגרה.

קודם כל, ב-21 בדצמבר 2012 חגגנו את סוף העולם המוכר! או שלא.

במקביל לאותם ימים נוראים רוויי מתח ואפופי חרדות התגייסו כמה מהקוראים הנועזים לאתגר הטיפול ההזוי. המטרה היתה פשוטה: להמציא את הטיפול ההזוי ביותר שאתם מסוגלים להעלות על הדעת. למרות ההוראות הברורות והטקסטים הוירטואוזים שהתקבלו, רב הקוראים לא הצליחו לנחש נכון מה היה הטקסט האמיתי ששורבב בין ההמצאות ההזויות. (ליתר דיוק, מהו הטקסט שהומצא בידי מישהו שאינו אחד מקוראי הבלוג).

לכבוד פורים נערך חידון התחפושות הקסומות – עוד פרויקט משותף מוצלח בו אתם תרמתם טקסטים יצירתיים שמתארים דברים עובדים שמתחפשים לקסומים, זאת בניגוד למצב הרגיל בבלוג בו דברים קסומים מתחפשים לעובדים. מי שעדיין לא מכיר – מוזמן לנסות את כוחו.

במהלך השנה פרסמתי שני ראיונות שערכתי: אחד עם מאסטר NLP, ושני, ראיון עומק עם ד"ר אדם קלין אורון לגבי תופעת התקשור בישראל – המתקשרות, הספקן והאנתרופולוג – שלוש תפישות מציאות.

גם השנה שמחתי לארח כותבים אחרים בבלוג. גדי פרסם את "בין מתמטיקה לנומרולוגיה" אייל דיבר "על רגשות וחשיבה חדה" עבודה משותפת של נעם לויתן, יונת אשחר ואנוכי הניבה את סיפור החייזר הממוחזר ואורן שעיה כתב מאמר דעה – טלנובלה חייתית. אם מישהו מכם מעוניין לפרסם פוסט שקשור איכשהו לחשיבה חדה – אנא צרו איתי קשר; כך תזכו אתם לקבל את הבמה כולל האולם המלא בקהל, וכולנו נרוויח מגוון רב יותר של תכנים.

באביב היה לנו אפילו לנו מפגש אמיתי, פיזי, אתם יודעים, כזה שאינו באינטרנט. כמה עשרות הגיעו והיה ארוע חברתי חביב ונעים.

ונעבור אליכם הקוראים

זו ההזדמנות להודות לכם. אם לא הייתם קוראים בנאמנות שכזו את פירות עמלי, אני בספק אם הייתי ממשיך, וכך גם כל אותם עשרות אלפי האחרים שמציצים לרגע לא היו נחשפים למידע ולמסרים שאני מנסה להפיץ. אתם הבסיס היציב שלי, בעצם קריאתכם, ומכם אני שואב את עיקר העידוד להמשיך לכתוב.

אני רוצה להביע תודה והערכה מיוחדת לכל אותם קוראים שתמכו בבלוג מכספם, בין אם באופן חד פעמי ובין אם הם עדיין עושים זאת באמצעות תשלום חודשי סימלי. תמיכה זו עוזרת לי לתחזק את הבלוג ולהפיצו ברחבי הרשת, למען קידום חשיבה חדה במחוזותינו.

וכאן נשאלת השאלה שמאוד מסקרנת אותי – מי אתם בעצם?  אם נחזור לאנלוגיית אולם ההרצאות, אני נושא את עיני לעבר הקהל ורואה רק זרקורים מסנוורים וחושך שחור מאחוריהם. מה התפלגות הגילאים של קוראי הבלוג? מה אחוז הגברים והנשים? למעט כמה עשרות אנשים שיושבים בשורות הראשונות לא ניתן לראות דבר.

זו ההזדמנות לגלות זאת, באמצעות סקר אנונימי קצרצר. מי שרוצה להמר על התוצאות מוזמן לעשות זאת בתגובות. אבל כדי שהסקר הזה ילמד אותנו משהו על קוראי הבלוג ולא רק על אלה שבחרו להשיב עליו, גם אלה שלא מתכוונים למלא אותו צריכים למלא אותו! בקיצור, גם אתם, הקוראים הפאסיביים – אנא השמיעו קול!

arrow  לחצו כאן לשאלון אנונימי קצרצר  

מי שמעוניין לקבל הודעה למייל שלו בכל פעם שאני מפרסם פוסט חדש (ורק אז) מוזמן להרשם בראש הדף משמאל. ניתן לבטל את הרישום בכל רגע, והמייל לא מוצג ולא מועבר לאף גורם כמובן.

שוב תודה, ולהתראות בפוסט הבא!

39 מחשבות על “יומולדת שנתיים לבלוג!

  1. במקרה יצא שאני ראשון לברך. אז מזל טוב!
    זהו אחד הבלוגים הטובים ביותר שיצא לי אי פעם לקרוא (בעיקר מבחינת במחקר המעמיק והמרשים שאתה עושה), ואני ממליץ עליו בכל פעם שעולה ויכוח על אחד הנושאים באלוונטים (חייזירם, הומיאופטיה, אסטרולוגיה וכו')
    יישר כוח ובתקווה לעוד שנים רבות במאבקנו החשוב.

    אהבתי

    • תודה רבה על המילים החמות!
      הסימן הגדול ביותר להצלחת המאמצים שלי זה באמת לדעת ולראות שהטקסטים מתחילים לפתח חיים משלהם, ולעבור מאחד לשני, כבר בלי קשר אלי.

      אהבתי

  2. בתור קורא אדוק אבל שקט של הבלוג שלך, רציתי להגיד לך ממש תודה רבה,
    פתחת את עיני ואת עיני חברים שלי שהפנית הנה.
    המשך כך, וכמובן שבחוצפה ישראלית אני אנסה לתפוס את כל היד ואבקש שתפרסם יותר רשומות..

    תודה, מצפה בכליון עיניים לרשומה הבאה.

    אהבתי

  3. מזל טוב!! מראש אני מצטרפת לכל הברכות שיהיו,כי אני לא טובה כ״כ במילים 🙂 אני נמצאת בקבוצת הקוראים הקבועים שלא נוטים לרשום תגובות , בכל מקרה הרבה מזל טוב ותמשיך לכתוב דברים מעניינים כי הבלוג הזה הוא משהו מיוחד ומקורי, כיף לקרוא אותו, תודה ענקית!

    אהבתי

  4. מזל טוב, יישר כוח, כה לחי, חזק ואמץ!
    כל הכבוד על התחקירים, היסודיות, הרצינות, ההשקעה וההתמדה הלא מובנים מאליהם.
    אתה עושה עבודה חשובה (הייתי אומרת "עבודת קודש" אבל זו יותר עבודת חול, וטוב שכך… ;-)) ואם הצלחת להלחיץ או להכעיס אנשים מסוימים, הרי זו רק עדות לכוח ולחשיבות שהם מייחסים לך.

    אני לא תמיד מגיבה כי לא תמיד יש לי מה להוסיף, אבל לפעמים מגיבה רק כדי שתיפתח לי האפשרות לקבל אימייל כשיש תגובות חדשות לרשומה (כי ככה זה ב-WordPress, אלא אם יש שיטה אחרת שפספספתי…).

    מאחלת לך (ולנו) עוד שנים פוריות רבות!

    תודה,
    עינת

    אהבתי

  5. גם אני בין הקוראים השקטים, בבלוג ובפייסבוק. אני רוצה להודות על פקיחת עיניים בנושאים רבים, הכרת דרכים נכונות יותר לבחון טענות ומידע חדש ועל עניין רב (ולעיתים שעשוע) בדיונים המתפתחים, כי הפוסטים (המעולים) הם רק החלק הראשון בהנאה…

    אהבתי

  6. תודה רבה על כל המאמץ שמניב הנאה אינטלקטואלית.
    המשך בפועלך המבורך בגירוש השדים מעולם רדוף בהם.
    תודה על הסיוע בעבר ועל הסיוע העתידי…
    אליהו שגר בצד השני של העולם.

    אהבתי

  7. גם אני קורא יחסית שקט (אבל לא בלתי נראה) ורציתי לאחל המון מזל טוב לבלוג הכי פוקח עיניים בשפה העברית שקיים ולחזק את ידך על פעילות מדהימה וכמעט קדושה.
    חזק ואמץ, המשך לפרסם בלי הרף והלוואי שכתיבתך תפקח עוד עיניים,
    שי

    אהבתי

  8. מזל טוב, ברוב המקרים עשית עבודה טובה, במיעוט פשלת בגדול. אבל גם ששוגים צריך לדעת איך, ואתה בהחלט עשית זאת על הצד הטוב ביותר!
    שאלה לי אליך גלעד, האם אתה (כמו האיינשטיין) מאמין "שאלוהים לא משחק בקוביות" דהיינו כל חלקיקי החומר פועלים על פי חוקי טבע קבועים?

    אהבתי

    • ואללה, נעמה, פישלת בגדול.
      גם בימי הולדת של חברים את נוהגת לתת להם דין וחשבון על הדברים הלא טובים שהם עשו כל השנה?
      לפעמים כשאין משהו טוב לומר עדיף לשתוק, או לפחות לשמור על טאקט מינימלי ולשמור את הביקורת לנסיבות מתאימות יותר.

      אהבתי

    • Naamama

      All particles of matter obey the laws of physics that apply to them. Particles with mass obey gravity, particles with electric charge obey elecromagnetism etc…

      However I'd like to clarify that when we say "matter" we mean the same thing…

      In physics and chemsitry we define "matter" as the smallest particle that has the same chemical properties as a cluster made of the same particles

      In this sense – the smalles particle of "matter" is the atom

      sub-atomic particles are not "matter" according to this definition (even though some of them may have some properties in common with "matter" – like mass and electric charge)

      And so the answer would be: the laws of physics ALWAYS APPLY to ALL particles (whether atomic or sub-atomic), these may be the laws of quantum mechanics, and/or the standard model.

      The fact that one of the fundamental principle of quantum mechanics is the principal of uncertainty, which contradicts our natural human intuition, has nothing to do with any super natural being's gambling addiction problems… 🙂

      Apologies for replying on Gilad's beahlf, but I think he will agree with most of this

      אהבתי

        • הי נעמה, ממה שאני יודע, חלקיקים, וכל החלקיקים, פועלים לפי חוקים מסויימים. כך זה נראה עד היום. יתכן שהחוקים מסובכים, או שהמודלים שלנו (בני האדם) לא מושלמים בדיוקם עדיין, אבל עצם החוקיות היא משהו שמתגלה שוב ושוב בטבע. במה שקורה בתורת הקוונטים לא שונה מכך. גם ההסתברויות הקוונטיות כפופות למגבלות מאוד מסוימות.
          מובן כי בחיי היום היום אנחנו לא מסוגלים לדעת איפה כל חלקיק נמצא, או אפילו לחשב את זה, כי המערכות מורכבות מדי ליכולות החישוב שלנו, אבל זו כבר מגבלה שלנו, לא של המציאות.
          אפשר להכנס לדיונים של הגדרות מה זה בדיוק חלקיק, מה זה חומר, וכו', אבל לפי מה שאני מבין הדגש כאן הוא לא על זה, אלא על אלמנט החוקיות. האם אני צודק?
          מדוע את שואלת? האם את מאמינה שאין חוקיות?

          אהבתי

          • תודה על תשובתך
            אם כל החלקיקים (בכל הרמות) פועלים על פי חוקי טבע קבועים ובלתי משתנים, אתה בעצם כמו איינשטיין מאמין שעולמנו הוא דטרמינסטי לחלוטין, אם נוסיף את בדיקת ה FMRI שמראה שאפשר לראות החלטה של אדם לפני שהוא בכלל מודע לה, מה שאומר שכל התנועות בעולם, כל ההחלטות בעולם, כל פעולות בני האדם הם לחלוטין קבועים מראש מהתחלה ועד אינסוף, הלא כך?
            מה שמורה בהכרח שאין בחירה חופשית, הלא?
            אם אתה מסכים איתי, לא מרגיש לך קצת מוזר מה שאתה עושה כאן? (כמובן לא בשליטתך)
            למעשה אין אתיקה, והמאמין בנומרולוגיה, והשרלטן שפותח קלפים, והמדען הנאור והכלב של פאבלוב כולם נשלטים ע"י הטבע בצורה קבועה ובלתי משתנה מתחילת הזמן ועד סופו, ובעצם המאמץ (שוב לא בשליטתך) שלך הוא לשווא, חסר משמעות, ריק מתוכן… כמובן בהנחה שאתה אתאיסט מטריאליסטי
            לעניות דעתי יש דרך אחת להיחלץ מהמבוכה והיא *להאמין* שקיים גם גורם טרנסצנטאלי שמעורב אבל אז אבוי…
            דעתך? (הכפויה מראש)

            אהבתי

            • קודם כל בואי נשים את איינשטין בצד, הוא אמר את זה בהקשר לתורת הקוונטים, וזה לא הנושא שאת רוצה לעסוק בו.
              הנושא שאת מעלה כמובן לא פשוט, ולא נכנסתי לעומקו עדיין, אבל אנסה לענות לך.
              זה שהכל עוקב אחר חוקים מאוד מוגדרים וקשיחים עדיין לא סותר את זה שאנשים יכולים לשנות דעות, או לנתב את עצמם בחיים למחוזות שלא היו מגיעים אליהם אם לא היו מנתבים את זה בצורה מודעת. זה פשוט חלק מהמערכת.
              המודעות שלנו היא חלק מהמכניזם הזה, ויש לו השפעה על החלקים האחרים. אם אני מגיע למסקנה, מתוך ניתוח מודע, שלעשות פעולה כלשהי מזיק לי בטווח הרחוק למרות שבאופן אינטואיטיבי אני נמשך אליה, (נניח לאכול עוגה), ובפעמים הבאות שעוגה מונחת לפני אני מצליח להתגבר ולא לאכול ממנה, הרי שהיתה כאן איזו בחירה חופשית לכאורה. אבל זה רק חלק מהמערכת של החלטה, שנגזרה ממחשבה, שמטה את הכף לגבי הפעולה ש"אבחר" לבצע.
              אם אתן אנלוגיה מעולם המחשבים (אנלוגיות שצריך להזהר איתן, מכיוון שמחשב בנוי ופועל לגמרי אחרת) – הרי שאנחנו מתוכנתים גינטית, וסביבתית, אבל מסוגלים לשנות את התכנות הזה במידת מה, ע"י פידבקים עצמיים, כלומר, חלק מהמערכת יכולה להשפיע על חלקים אחרים שלה. תיכנות עצמי מחדש, אם תרצי.
              במובן הזה, ברור ש "כל פעולות בני האדם הם לחלוטין קבועים מראש מהתחלה ועד אינסוף" לחלוטין לא נכון, שוב, מכיוון שמדובר במערכת שהיא חלק מסביבה משתנה, והיא עצמה משתנה, ע"י חלקים אחרים של עצמה.

              אהבתי

              • טעות גדולה בקולמוסך, איינשטיין לא דיבר על תורת הקוונטים בלבד אלא על כל המערכות מהמיקרו ועד המאקרו כולל התייחסות אתית לרוצחים וכד"ו (אוכל לספק ציטוטים אם תרצה, אבל את תטריח אותי)
                אתה לא יכול לפתור את עצמך במילה "מערכת", כל מערכת בנויה מחלקים וכל חלקיק מושפע מכוחות הטבע, ואם הם קבועים כל חלקיק מושפע ומשפיע בהתאם לאותם כוחות בכל רמה (למרות שאינם ברי מדידה בהתאם לעקרון אי הוודאות)
                משתמע מכך בהחלט – שכל חלקיקי הטבע המטריאליסטים כפופים לדטרמינסטיות קשיחה ללא שינוי, ולכן אין רצון חופשי ולכן ידידי היקר "אין חדש תחת השמש, מה שהיה הוא שיהיה ומה שנעשה הוא שיעשה"
                אז הגולם קם על יוצרו??? האם אתה שבוי בתעתועי מוח שגורמים לך לחשוב שאתה באמת *משנה* משהו, אתה סה"כ זורם בציר הזמן והתנועה הקבועה מראש מראשית עד אין קץ
                אלא אם כן…
                חשיבה חדה!

                אהבתי

                • לגבי איינשטיין, התכוונתי שהערת הקוביות שלו התייחסה לנטייה שלו לא לקבל את הרעיונות ההסתברותיים של תורת הקוונטים:
                  Quantum mechanics is certainly imposing. But an inner voice tells me that it is not yet the real thing. The theory says a lot, but does not really bring us any closer to the secret of the "old one." I, at any rate, am convinced that He does not throw dice.
                  המודלים של תורת הקוונטים מתארים את העולם בצורה מדוייקת ולכן זה לא באמת משנה מה איינשטיין חשב עליה, או על שום דבר אחר.
                  אנחנו מדברים על חוקיות מסויימת.

                  את נופלת בכשל הרדוקציוניזם.
                  נתחיל מזה שאשאל אותך איך את מגדירה רצון חופשי, והאם לדעתך למכונה משוכללת מספיק יכול להיות רצון חופשי. ואם לא, למה, ואיזה מבחן שתבצעי על המכונה הזו יוכיח לך שאין לה רצון חופשי. בהצלחה.

                  אהבתי

                  • לגבי איינשטיין בלי ללקות באד הומינם אבל בכל זאת לקבל פרופורציה מגדול המדענים:
                    אם הזכרנו אותו לפני הדיון על בחירה חופשית ראוי להזכיר:

                    רגש דתי:

                    "נסה לרדת לעומקם של רזי הטבע ע"י האמצעים המוגבלים שיבידנו, ותגלה שמאחורי כל החוקים והקשרים הניתנים לתפיסה, נשאר משהו חמקמק, ערטילאי,ולא מפוענח. יראת כבוד לכוח הזה, השוכן מעבר לכל מה שנוכן להבין, זו הדת שלי. במובן הזה אני אכן אדם דתי".

                    "הדתיות שלי כוללת הרכנת ראש בפני הרוח העליונה עד לאינסוף המתגלה במעט שיש ביכולתנו להבין את העולם בר הידיעה. השכנוע הרגשי העמוק הזה לגבי נוכחותו של כוח תבוני עליון, המתגלה ביקום הבלתי מובן, הוא שמעצב את מושג האל שלי".

                    גישתו לאתאיזם:

                    "יש אנשים שאומרים שאין אל אבל מה שבאמת מכעיס אותי זה שהם מצטטים אותי כדי לתמוך בהשקפות מסוג זה"

                    "האתיאיסטים הקנאים", דומים לעבדים שעדיין מרגישים את כובד משקלן של השלשלאות שהשליכו מעליהם לאחר מאבק קשה. הם מין יצורים שעקב הטינה שהם רוחשים לדת המסורתית כאופיות להמונים אינם מסוגלים לשמוע את המוסיקה השמימית"

                    עכשיו נחזור לעניין שלשמו התכנסנו
                    בחירה חופשית_דטרמינסטיות_איינשטיין 🙂

                    "בני האדם אינם חופשיים במחשבתם רגשותיהם ופעולותיהם, אלא כבולים לסיבתיות כמו הכוכבים במסילותם"

                    "אני דטרמיניסט, כל הדברים קבועים מראש, מראשית עד קץ, ע"י כוחות שאיננו יכולים לשלוט בהם כלל. הכל קבוע מראש, לחרק ולכוכב. בני האדם, ירקות ואבק קוסמי, כולנו מרקדים לצלילי לחן מסתורי, נעימה המושמעם ממרחקים בידי נגן נעלם".

                    "אני יודע שמבחינה פילוסופית רוצח אינו אחראי לפשעו, אבל אני מעדיף לא לשבת איתו לכוס תה".

                    לא הבנתי למה זה נופל לכשל הרדוקציוניזם, אולי הוא עצמו נופל לכשל חזק ועמוק ממנו…
                    כל עוד אין גורם ספיריטואלי כל שהוא שמעורב, כל פעולה חשמלית בכל נוירון במוחנו נשלט תחת סיבתיות קודמת שקדמה לה, וכל עוד מדובר בחלקיקי חומר הנשלטים ע"י חוקי טבע קבועים ובלתי משתנים – אין בחירה חופשית!
                    אם כן אין שום הבדל בין בעל הבלוג לקוראת הקפה שניכם כפויים לתהליכים דטרמינסטים, סליחה אני רוצה לתקן את עצמי דווקא קוראת בקפה, ומאמיני האיש מנצרת ושאר אנשי אמונה או דת אוויליים עד כמה שיהיו עדיפים עליך כיון ששרידותם האבלוציונית טובה משלך (כפי שמחקרים מוכיחים)

                    אהבתי

  9. די עם הרגשי, אשמח אם לא תסיתי את הדיון. ואל תעשי גזירה שווה רק בגלל המינוח "יום הולדת".
    ואם כבר יום הולדת צריך להיות גם יום של חשבון נפש…

    אהבתי

  10. שלום גלעד, המון מזל טוב, תמשיך עם העבודה המעניינת ומעוררת המחשבה. עם זאת, תזכור ותיקח בחשבון שגם ל"מדע" יש היסטוריה, כלומר, אפשר, ואף ראוי וחשוב, להתווכח על מהי בכלל ההגדרה של מדע ומדוע ואיך היא התפתחה והתגבשה למה שכיום אנו מכנים "מדע". הפילוסופיה וההיסטוריה של המדע גדושות בשאלות עקרוניות מאוד על הסוגיות האלה, דיונים שיכולים לשפוך הרבה אור ותובנות על העיסוקים שלך ועל דרך ההתמודדות שלך עם שאלות חשובות.

    אהבתי

    • תודה הצופה.
      לגבי מהו מדע, אני מעדיף להסיט לרגע את המילה הגדולה והיומרנית הזו, ולדבר על "בדיקה של דברים". זה כל מה שאני מבקש לעשות בעצם. וגם לבדוק אפשר פחות טוב, או יותר טוב.

      אהבתי

  11. אחד הדברים שתמיד הטרידו אותי בקשר לתפיסת העולם שלי, היה השאלה האם הדברים שבהם אני מאמינה או אותם אני חושבת, מושפעים או מוטים או מבוססים על אשלייה כלשהי או משאלת לב, אפילו שלא במודע. זאת תמיד הייתה טרדה רצינית.
    בבלוג שלך מצאתי המון סיפוק בגלל שלא רק שהוא סופר מעניין, הוא גם עוזר לי לפתור סוגיות ומניח את דעתי בקשר להמון תהיות- בצורה שלא משתמעת לשתי פנים- הצורה שאותה אני הכי אוהבת!

    אז תודה רבה על זה! וומזל טוב!

    אהבתי

  12. שלום גלעד,מזל טוב ענק!בלוג נפלא מענג ומחכים.ענה לי על המון שאלות וחיזק אותי בהרבה מחשבות נטולות אמונה אשר ניתנה להן כאן גושפנקה מבוססת בדיקה מעמיקה.תודה רבה!
    עפר

    אהבתי

  13. גלעד יקר,

    ברכות לבביות לרגל יום ההולדת של הבלוג. שנתיים אני עוקבת אחריך ונהנית מכתיבתך המשובחת ומהחומרים למחשבה שאתה מעניק לי . תודה גם לכל המגיבים שמעוררים בי חשיבה נוספת .

    בדרך כלל אני נמצאת מאחורי הקלעים.

    אין לך צל של מושג איך השפעת על חיי. 🙂

    מאחלת לך את כל הטוב שבעולם.

    יישר כח.

    רחל 🙂 🙂

    אהבתי

  14. פינגבק: נגנז בגנזך, מהדורת ה – 05.08.2013 | ניימן 3.0

כתיבת תגובה