רפואה מהתחת

קודם כל אני מתנצל על הכותרת הבוטה. זה לא אני. זה פרופסור ג'ון מקלכלן מאוניברסיטת דרהאם שבאנגליה, מומחה לאמבריולוגיה (תורת העובר) אשר פרסם ספר לימוד בנושא וכן מאמרים רבים בכתבי עת מקצועיים.

במהלך עבודתו גילה שיטה חדשנית לאבחון וריפוי, שמשלבת רפלקסולוגיה ודיקור סיני.

הפרופסור גילה כי ניתן למפות את חלקי הגוף השונים על הישבן, בדומה לאופן בו ממופים חלקי הגוף על קליפת המוח (הישבן השמאלי מייצג את פלג הגוף הימני ולהיפך). מחקריו הראו כי התגובות לדיקור באופן זה חזקות יותר בהשוואה לרפלקסולוגיה קלאסית, וכי במקרים מסוימים ניתן להשתמש ב"מפה" הזו לצרכי אבחון.

(מקור: British Medical Journal)

בקיץ 2010 נענה הפרופסור להזמנה של כנס החברה הישראלית לרפואה אינטגרטיבית שהתקיים באוקטובר אותה שנה בירושלים (כנס שעסק בשילוב בין הרפואה המשלימה לרפואה הקונבנציונלית).
ג'ון שלח את תקציר ההרצאה שהוא מעוניין לתת, והבהיר כי בכוונתו להציג רק תיאורי מקרים, עדויות אישיות ותוצאות חיוביות, היות והשיטות המחקריות שלו לא מתאימות לניסויים מבוקרים. הוא ציין כי הגישה החדשנית שלו עשויה להוביל לדחייה אוטומטית מצד אלה שלא ניחנים בראש פתוח.

מארגני הכנס חזרו אליו עד מהרה במכתב, בו בישרו לו בשמחה כי הוועדה המדעית קיבלה את מועמדותו וכי הוא מוזמן להרצות בכנס.

אך ג'ון לא הגיע להרצות.

לא היה לו נעים לתפוס את מקומו של מרצה אחר.

כל הסיפור היה מתיחה. שום שיטת טיפול לא התגלתה.
ברוח שטות של הרגע עלה על דעתו של ג'ון לבצע "ניסוי" שיבדוק עד כמה נמוכה מידת הביקורת בה יתקל לנוכח פנייתו המופרכת (שעל רמתה המחקרית הירודה אף הצהיר במפורש).

"למעשה לא האמנתי שאצליח למשוך את הבדיחה כל כך רחוק", כתב פרופ' מקלכלן במאמרו בכתב העת BMJ, בו הוא מספר על מעלליו.

"המתיחה הספציפית הזו מציגה באור פארודי את האבסורדיות והתמימות של הרפואה האינטגרטיבית. אני לא מאמין שאפשר היה לשטות ברפואה רציונלית במשהו כה מגוחך כמו הסיפור הזה. סטנדרטים מינימליים של  common sense היו אמורים להוביל לדחיה מנומסת אך תקיפה של הצעתי, או לפחות לדרישה לפרטים נוספים".

– – –

אני רוצה לקוות שהמרצים האחרים שכן נטלו חלק בכנס הזה או דומים לו לא בצעו מתיחות מכוונות.
אך כמה מהם השלו את עצמם וברבות הימים גם את מטופליהם כתוצאה מכך ששום גורם מבקר לא קם וניפץ את אשליותיהם?

ומי מהקוראים שמכיר דוגמאות נוספות למהתלות מכוונות כאלה שהצליחו לחדור את מנגנוני "בקרת האיכות המדעית" בכל תחום שהוא, מוזמן לחלוק איתנו את הסיפור.

וחרוז אחרון לאחד באפריל:

אף אחד לא חסין בפני שטויות,
אבל אפשר לפחות לנסות!

קריאת תחת – נספח

בדיחה בדיחה, אבל מסתבר שיש אנשים שכבר מתפרנסים מקריאת תחת. המקצוע נקרא Rumpology.

ג'קי סטאלון, אימו של סילבסטר סטאלון, לולינית טרפז בקרקס, נערת מקהלה במועדון לילה, מעצבת שיער, מקדמת היאבקות נשים, אסטרולוגית וקוראת עתידות באמצעות כלבים, לא הסתפקה ברפרטואר העשיר הזה, טבעה את המונח Rumpology והחלה נותנת שירותים בתחום, גם דרך המייל. שילחו לה תמונה דיגיטלית של אחוריכם, והיא תספר לכם הכל עליכם ועל עתידכם (תמורת תשלום צנוע של כמה מאות ₪. אפשר גם ב-Paypal).
ישבנים לדוגמא אפשר למצוא באתר שלה (גלגלו את הגלילה קצת למטה).

אבל למה להסתפק בניתוח תמונות במייל, כשאפשר גם למשמש? קחו את Ulf Buck למשל, קורא תחת מוסמך מגרמניה. למזלו הוא גם עיוור, מה שכבר מעמיד את המישוש בגדר הכרח המציאות. "לישבן יש כוח ביטוי הרבה יותר גדול מאשר לכף היד, לפי נסיוני. הוא ממשיך להתפתח לאורך כל חייך", הוא מסביר.

מקורות:

עוד כתבות קצרות ומשעשעות אפשר למצוא בתפריט הטעימות.
עוד רשומות בנושא טיפולים אלטרנטיביים אפשר לקרוא כאן

15 מחשבות על “רפואה מהתחת

  1. ג'יימס רנדי שלח פעם שני סטודנטים שלו למסע בכל ארה"ב שבמהלכו הם הפגינו כוחות מיוחדים ותפיסה על חושית. בסוף המסע הוא העלה אותם על הבמה ואז שאל "איך אתם עושים את זה?" והם ענו שהם מרמים. על הפרס שהוא הציע – מליון דולר למי שיוכיח שיש לו כוחות מיוחדים – כבר כתבת פה. מדהים עד כמה בלתי חומרניים הם כל הטיפוסים בעלי האנרגיות והיכולות המיוחדות

    אהבתי

    • תודה הצופה!
      עדכנתי את הרשומה בפסקה נוספת.

      אני רואה שבאחד באפריל את עוברת למחנה שמנגד?

      הצחיקה אותי הביקורת שמישהו נתן על הפרקטיקה הזו:

      I can't imagine anyone wasting their time and money on someone like this when there are so many legitimate psychics out there.

      אהבתי

  2. מה עם סוקל, האב המייסד של מתיחות כאלו?
    http://en.wikipedia.org/wiki/Sokal_affair

    למי שלא מכיר, אלן סוקל, פרופסור לפיזיקה, כתב מאמר ג'יברישי לחלוטין, נטול כל משמעות, אך מכיל את כל המילים האופנתיות ביותר של הפוסט-מודרניזם:
    "morphogenetic field", "quantum gravity", "physical reality as a social and linguistic construct
    ועוד ועוד.
    הוא שלח את ערימת הזבל הזאת לכתב עת פוסט-מודרניסטי שפרסם את המאמר בשמחה.

    אהבתי

כתיבת תגובה