והיום נלמד לנבא את העתיד

לפני שנתחיל, אנסה את כוחי בנבואה אישית לגביך. הקלקה על התמונה תחשוף את דבר הנבואה:

רבים מאיתנו היו רוצים "לדעת מה צופן לנו העתיד". חיפוש משפט זה בגוגל מחזיר מאות-אלפי תוצאות, מתוכן המוני מציעי שירותים בתחום.

לאורך ההיסטוריה ומסביב לעולם המציא האדם מאות שיטות שונות ומשונות לחיזוי העתיד, הכוללות פרט לשיטות המוכרות של אסטרולוגיה, קריאה בכף יד, בקפה וכד, גם שיטות אקזוטיות יותר המבוססות על: קרקורי בטן, שבילים שמותירה חיפושית שהולכת על קבר הקורבן, קוים לאורך הישבן, ניקור גרגירים מעל אותיות ע"י תרנגול, תנועות מפתח התלוי בחוט מהאצבע השלישית של בתולה צעירה, ועוד כיד הדמיון הטובה (רשימה ענפה אפשר למצוא כאן).

מגוון השיטות העצום לחיזוי העתיד מעיד מצד אחד על הצורך האדיר של האדם להרגיש שליטה בחייו, ומצד שני על חוסר היעילות של כולן, שהרי אם אחת מהן היתה מוכיחה עצמה באופן נחרץ, כולם היו משתמשים בה כדרך קבע, והחיפוש הקדחתני אחר שיטות נוספות היה נפסק. (אני מנסה לדמיין עולם בו התגלה כי דוקא uromancy היא הדרך המנצחת – חיזוי עתיד ע"י התבוננות בבועות הנוצרות בעת השתנה לסיר).

מעבר לכך, במבחן המציאות, לא ידוע לי על אף שיטה שהוכיחה עצמה כטובה יותר מניחוש גרידא (או ניחוש מושכל), ומי מהקוראים שמכיר מחקר שהראה יכולת נבואית כלשהי – מוזמן להגיב, ולצרף קישור למחקר.

אי אפשר כמובן להוכיח בוודאות שלא קיים פלוני בישוב נידח שניחן ביכולת ממשית של חיזוי-עתיד.
יחד עם זאת מוזר כי אותם אנשים מתחמקים מפרסום כוחותיהם ומתרומת יכולותיהם למדע או לאנושות בכלל: התראות בדבר אסונות טבע, קידום מסחרי של חברות, יעוץ בטחוני והתראות מפני פיגועים, תאונות ומעשי פשע – כל אלה יכולים להיות מעשים מועילים מאוד, וכל גוף ציבורי יהיה מוכן לשלם סכומי עתק עבור אינפורמציה אמינה מסוג זה, שכן היא תחסוך סכומי כסף גדולים אף יותר.

אפשר לעומת זאת להדגים כיצד עושים זאת ללא כוחות על-טבעיים, וכפי שמעיד הנסיון – להשיג תוצאות לא פחות מרשימות מ"בעלי המקצוע" בתחום.

אחד המומחים העולמיים בתחום זה הוא איאן רולנד. איאן מתפרנס בין השאר מהופעות בתקשורת, ולאחר שהוא מהמם אנשים בקריאותיו המדויקות כמתקשר/אסטרולוג/קורא בקלפים, הוא חושף את האמת – הכל טריקים פשוטים שאינן קשורים לקלפים, לכוכבים או לישויות מעולמות אחרים. זו טכניקת הקריאה הקרה שהרחבתי עליה את הדיבור בעבר כאן.

בספר שכתב, פורש איאן את כל הטכניקות והטריקים שיכולים להפוך כל אחד מאיתנו (בעל כישורי ניסוח ואלתור סבירים) לרואה-נסתר מצליח.
להלן תמצית דבריו בנושא "חיזוי עתיד".

הערה: חיזוי עתיד הוא החלק הקל ביותר במפגש עם הלקוח (קל יותר מ"גילוי" תכונות אופי, ארועים שהתרחשו בעבר או מצוקות שמטרידות את הלקוח כרגע), מכיוון שהוא מתייחס לדברים שעדיין לא קרו, ולכן לא ניתן לאמת או לסתור אותם בזמן המפגש עצמו. בהמשך חייו, נוטה הלקוח להזכר רק בנבואות ש"התגשמו" במובן כזה או אחר, ולשכוח לחלוטין את אלה שלא התרחשו (עדיין).

 
פירשו אם כן את המפה, הציבו עליה כדור בדולח, הניחו בצד חבילת קלפי טארוט שהשגתם מהדודה, החשיכו את החדר, הדליקו נר וקטורת, והכי חשוב –
מיצאו חבר במצוקה שהגיע למצב כל כך נואש שהוא מוכן אפילו להקשיב לכם.

השתמשו בכמה מהטכניקות הבאות בערבוביה, והלקוח שלכם ידאג כבר לכל השאר, בלי שיהיה מודע לכך בכלל:

 

נבואות בטוחות

דוגמאות: "אדם חדש עומד להכנס לחייך" / "אני רואה פציעה או מחלה קלה" / "תיתקל בבעיות בנוגע להשקעה או רכישה שביצעת". "מבנה הכוכבים בהורוסקופ של מדינת ישראל מעיד על כך שבעיות יחזרו ויציפו אותנו פעם אחר פעם. יהיה צורך לאתר כיוונים חדשים, שיאפשרו מציאת פיתרונות לאותן הבעיות הצצות בזו אחר זו."
עקרונות פעולה
: חיזויים כלליים ביותר שמכסים מגוון עצום של מקרים סבירים. שים לב לא לציין זמן. התגשם מהר?  הצלחה. כעבור זמן רב? ראיה לעתיד הרחוק. לא התגשם במהלך חיי הלקוח? לא ידרוש את הכסף חזרה.

נבואות סבירות

דוגמאות: "בחודש הקרוב תקבל פניה ממישהו שלא שמעת ממנו תקופה די ארוכה" / "אני רואה חופשה או נסיעת עבודה בקיץ הקרוב" / "בשנה הקרובה אני רואה אותך או מישהו מבני משפחתך מעורבים בתאונה, עם זכוכיות נופלות או נשברות". "מבנה הכוכבים על מפת מדינת ישראל, מזהיר מפני חתימה על הסכמים, בעיקר עד חודש אפריל 2011. הכוכבים אומרים שכל הסכם על כל סעיפיו לא יוכיח את עצמו לטווח הארוך."
עקרונות פעולה
: כמו נבואות בטוחות, אך מכיוון שהן קצת יותר ספציפיות, אם הן מתרחשות האפקט "הנבואי" חזק יותר. זהו משחק של עוצמת האפקט לעומת הסיכוי להתגשמות.

נבואות כן/לא

דוגמאות: "תיוולד בת" / "תעבור את מבחן הנהיגה הקרוב" / "תתחתני עם החבר הנוכחי".
עקרונות פעולה
: חצי מהן יתגשמו, את השאר הלקוח כבר ישכח (זיכרון סלקטיבי). אם מתעדים את זה, אפשר לצבור סיפורי הצלחה רבים (מחצית מהניחושים יתגלו כנכונים)!

נבואות בלתי סבירות

דוגמאות: "בעוד 4 שבועות תפגוש מישהו ששמו הפרטי וגם שם משפחתו מתחילים באותן אותיות כשלך".
עקרונות פעולה
: שרבב נבואה אחת כזו בכל מפגש. הסיכוי להתגשמות אכן קלוש, אך אם זה קורה (אחת לכמה עשרות לקוחות) – האפקט עצום, המלצה עליך עוברת מפה לאוזן ואתה יכול לצטט את המקרה בפני ספקנים, שישארו הלומים וחסרי יכולת להסביר את המקרה

נבואות על שיפור בתחום שנמצא בשפל

לאחר שזיהית תחום כואב במיוחד בחייו של הלקוח, נבא שיפור או הצלחה בתחום זה בתקופה הקרובה (בחר מתוך אחד התחומים הפופולריים: אהבה, בריאות, כסף, קריירה, נסיעות, השכלה ושאיפות).
דוגמאות
: "מבחינה כלכלית, אפשר לומר שהדרך היתה רצופת מהמורות בשנתיים האחרונות, אבל אני רואה סימנים שמצביעים על שיפור במצב עוד בשנה הזו."
עקרונות פעולה
: נסיגה לממוצע – משהו בשפל מקומי כמעט בהכרח ישתפר בקרוב, היאחזות ברצוי – הלקוח ישמח לאמץ לליבו עתיד רצוי.

נבואות שמגשימות את עצמן

דוגמאות: "בתקופה הקרובה תפתח דף חדש: תהיה חבר טוב יותר של עצמך, תראה נכונות גדולה יותר להתחבר עם אחרים ובמהרה המעגל החברתי שלך יתרחב".
עקרונות פעולה: נבואה שמגשימה את עצמה – תופעה פסיכולוגית ידועה ומתועדת היטב, ראה גם "אפקט פיגמליון". מרגע שאנו מאמצים אמונה מסוימת לגבי עצמנו, אנו מתחילים להתנהג באופן שונה, דבר שגורר התנהגות שונה של הסובבים ובכך מגשים למעשה את האמונה המקורית. מעגל זה ממשיך להתחזק עוד ועוד. מכיוון שהתהליך הוא בד"כ לא מודע, במבט לאחור האמונה המקורית נתפסת כנבואה.

ראיון עם "בעל כוחות נבואיים"

מראיין: "אולי אתה יכול לנבא מה אני הולך להגיד עכשיו?"
נביא: "מדהים, ממש לא יאמן."
מראיין (נרגש ונסער): "מדהים, ממש לא יאמן!!!"

(מתוך מערכון של "מה יש" ששודר בגלי צה"ל בסביבות 1986)

נבואות מעורפלות

דוגמאות: "אני רואה מקור חדש של סיפוק בחייך" / "חייך יכנסו לשלב חדש של התקדמות". "כוכב סאטורן על ציר 4-10 יגיע בחודש דצמבר 2011 ויחזק את התחושה של כולם למען כולם, והחל מחודש פברואר 2012, מגיע מבנה כוכבים המעיד שיש אור בקצה המנהרה"
עקרונות פעולה: השאר ללקוח את עבודת הפרשנות. כמעט כל דבר יכול להתאים לנבואות אלה, אם רק רוצים. ראיית הצפוי, ראיית הרצוי.
מישל נוֹסטרָדָמוּס, רוקח ואסטרולוג צרפתי בן המאה ה-16 הוא אולי ה"נביא" המודרני המפורסם ביותר. הוא עצמו הסביר כי ניסח את נבואותיו באופן "שהן לא יכולות להיות מובנות עד שהן מפורשות לאחר האירוע, ובאמצעותו".

נבואות שלא ניתן לוודא

דוגמאות: "מישהו שאתה מכיר יחשוב עליך רעות, ינסה להערים מכשולים בדרכך, אבל אתה תתגבר עליהם אפילו בלי לשים לב לכך" / "במקום עבודתך יהיו מהלכים חשאיים שאינם נוגעים לך, אך כאלה שישחקו לטובתך בטווח הרחוק".
עקרונות פעולה: נבואות מסוג זה תשמענה עמוקות ומדויקות למרות שהן חסרות כל ערך מעשי. ראיית הרצוי – בעתיד, אם הלקוח ירצה בכך, הוא יוכל לאלץ כל מיני התרחשויות שנודע לו עליהן בדיעבד כך שיתאימו לנבואה.

נבואות שניתן לוודא רק אם הן מתקיימות

דוגמאות: "חבר יתכנן להתקשר אליך ולבשר לך חדשות שעלולות להשפיע על הקריירה שלך, אבל עשוי ברגע האחרון להחליט שלא להתקשר"
עקרונות פעולה: בתוך בליל האמירות הלקוח לא יזהה את האבסורדיות של נבואות כאלה. אופיין הלא סימטרי מבטיח הצלחה אם האמירה מתרחשת, אך ללא הסכנה של כישלון, מכיוון שאפשרות לאי התרחשות כלולה כבר בנבואה עצמה.

האם למישהו יש חוויות אישיות בנושא? נבואות שקיבל והתגשמו? כאלה שלא התגשמו?

25 מחשבות על “והיום נלמד לנבא את העתיד

  1. מועדים לשמחה,

    "נבואות שמגשימות את עצמן" – הזכיר לי את הסיפור " הכובע של

    מריה גוואדלופה 🙂

    אמונה היא המגנט והכח המניע יחד. אנרגיה הולכת אחרי המחשבה ומתאימה עצמה אליה 🙂

    תודה

    רחל

    אהבתי

  2. נפלא. שמעת על הניסוי ההוא שתמיד מביאים כהוכחה לנכונות של כל מיני דברים מופרכים, שהניחו משהו על מדף גבוה מעל מיטות של חולים והנשמה שלהם כאילו יצאה מהגוף וגילתה את המספר/החפץ שהיה שם (לא זוכרת יותר פרטים)? אני לא יודעת איך נקרא הניסוי אז אין לי דרך לברר מה עומד מאחוריו, אבל חשבתי שסביר שאתה תדע

    אהבתי

  3. אתה בודאות קשקשן שכל. מעולם לא שמעתי קורא בקלפים או אסטרולוג מתנבא במלים או גמשפטים כמו ששמת באופן מגמתי כמובן, כדי להראות עד כמה הם מגוחכים. מכיון שלא נתת שום דוגמא ספציפית אני מעז לחשוב שאין לך כזו, ושאתה מאלה שמחפשים להוכיח לעולם שכולם טועים ורק אתה צודק, סוג פלצני במיוחד שניחן בהרבה מלים ואפס דוגמאות לגבי התחומים אותם הוא מעוניין לבדוק. אי לכך אתה בהחלט לא טוב מכל שרלטן אחר בתחומו, אלא שהמטרה שלך לא ברורה. אני מנחש שאתה כנראה מגיע מתחום הדת שמנסה להוכיח שאנשים מוציאים כסף על שטויות. אגב, מה עם הדת באמת? למה אתה לא 'קורע את המסיכות' מכל הטקסים הדתיים האויליים? הרי לעומת הנבואות הפסאודו מדעיות שאתה מביא סיפורי התנ'ך והטקסים הדתיים הם אוסף פגני של שטויות-למה אתה לא נטפל אליהם ומוכיח אותם? נשמח כולנו לשמוע.

    אהבתי

    • אני רואה שבחרת בקו של תקיפה אישית. חבל.
      אני חושב שנתתי דוגמאות די ספציפיות דווקא.
      דוגמאות רבות נוספות, הסברים והרחבות – אתה יכול לקרוא בספר שהפנתי אליו, של אדם שמתמחה בהדהמת אנשים בדיוק קריאותיו (לא רק עתיד – גם אופי וארועי עבר) בשימוש בטכניקות הקריאה הקרה.
      זו עובדה. אתה יכול לטעון שיש אנשים שיכולים לעשות זאת בדרכים "על טבעיות", יתכן. אפילו ציינתי זאת: "אי אפשר כמובן להוכיח בוודאות שלא קיים פלוני בישוב נידח שניחן ביכולת ממשית של חיזוי-עתיד". הנקודה היא שאין כל הבדל ברמת הדיוק.

      אז בוא נרד מהתקפות אישיות, שכן אני מנסה להתסמך על ראיות כשאני מציג נושאים, ולא על התלהמויות ריגשיות.

      אתה טוען שמישהו יכול לנבא את העתיד באופן טוב יותר מאשר ניחוש מושכל?
      בבקשה. הבא מחקרים שמוכיחים זאת.
      נטל ההוכחה הוא על טוען הטענות לקיום תופעה.
      עד אז, אין על מה להתווכח.

      אם תביא מחקרים שמוכיחים יכולת חיזוי עתיד, או לחילופין תדגים זאת בעצמך באופן מבוקר, אני מבטיח לך שאתייחס לכך ברצינות.

      אהבתי

  4. רוצה לשתף בסערה פנימית שאין לי לגביה דעה מוצקה .
    אז…חברה טובה הייתה חולה בסרטן, לרפואה הקונבנציונלית לא היה מענה לסרטן שלה ובמילים אחרות הצפי היה ברור שתוך כמה חודשיים הסרטן ילחץ על אברים בבטן והיא תמות.
    החברה הלכה לטיפול אצל הילר…מוח אחד…חסרי מוח…ועוד.
    כולם נתנו לה תקווה שהם יקטינו את הסרטן ויהיה ניתן לנתח ולהצילה.
    במהלך חודש וחצי היא טופלה אצל כל "היודעים" והייתה מלאה באמונה ביכולתם ובהצלחת הטיפולים.
    ביום שהיא הפסיקה להאמין עקב כאבים איומים ובטן שטפחה למיממדי חודש שמיני היא הפסיקה להאמין בהם דעכה פיסית ומתה לאחר 10 ימים.
    שאלתי היא:
    מצד אחד הם שרלטנים ואסור בתכלית האיסור לדעתי…לתת להם את היכולת לשקר/לעבוד על אנשים ובייחוד אנשים שבמצוקה כל כך גדולה.
    מצד שני הם נתנו לה חודש וחצי של חיים עם תקווה.

    סקרנית מה דעתך עליהם לאור הפרטים ששתפתי.

    אהבתי

    • קודם כל תודה על השיתוף. ומצטער לשמוע על הסיפור המזעזע.
      שמעי, זו שאלה טובה. כלומר, זו דוגמה, אבל השאלה יותר רחבה. מה בעצם הטיפול האלטרנטיבי (או בכלל) בא לתת, רק מרפא פיזי? או גם שיפור בהרגשה? ומה לגבי אותם המקרים בהם אמונה בכוח הריפוי עשוייה להועיל? (והיא עשויה ככל נראה, לפי מחקרים).
      סוגיה לא פשוטה.
      אני מציע שאפרסם משהו בקרוב בנושא הזה, וננהל את הדיון שם. זה לא משהו לעשות "על רגל אחת".
      רק אומר שדעתי היא שצריכים למצוא דרך שנצמדת לעובדות, ולהמנע משקרים, שרלטנויות וכד. כי אם חוצים את הקו הזה, המצב לא טוב.
      האם יש דרך להפיח תקווה גם בלי לשקר?
      את מוזמנת לקרוא בהקשר דומה גם את "מחשבה יוצרת מציאות" ואת "אשליות יכולות להרוג".

      אהבתי

  5. חבר שלי הקליט באבא חסידי אחד, מהמוצלחים בתחום, איך שבדיוק נביאי ידע כל הנסתרות וכמובן ניבא לו עתיד זוהר (שבדיעבד התגשם, הוא עכשיו צובר הון) והכל על ידי טריקים שהזכרת, כולם, לא פספס על אף אחד, נתן לי לשמוע ביום שאחרי וצחקנו ביחד על השרלטנות שתמיד עובד, למי שמאמין כמובן.

    אהבתי

  6. כל הכבוד לחבר שלך על ההצלחה. אם השרלטן היה יודע על כך, וודאי היה מייחס אותה לעצמו. אך אם הנבואה לא היתה מתגשמת ואותו חבר לא היה מצליח בעסקיו, וודאי אותו באבא היה מאשים אותו (את החבר) בחוסר ההצלחה. אחריות היא לא ממש הצד החזק של המתקשרים, באבות ומסטיקנים למיניהם.

    אהבתי

  7. עוד אנקדוטה לאוסף – אבא של אשתי נכנס לניתוח פשוט מאוד

    אחרי יומיים כשכבר כמעט עמד להשתחרר הביתה הסתבר שעקב רשלנות רפואית חתכו לו כלי דם גדול והוא דימם בתך הגוף עד שהתמוטט ומת מוות קליני

    הצליחו להחזיר אותו לחיים אחרי מאבק אבל הוא חזר צמח מורדם מונשם וכו והרופאים נתנו סיכוי נמוך מאוד להתאוששות

    אחרי שבועיים ככה אשתי הלכה לאיזו מכשפה (אף אחד מהמשפחה שלה לא מאמין בכלום היא הלכה רק כדי להרגיש שלמה עם עצמה שעשתה הכל)

    המכשפה לא מרחה אותה ואמרה לה ישר שהיא רואה שאבא שלה הולך למות בקרוב והיא לא יכולה לעזור בזה אבל שהוא יתעורר מהתרדמת אם אשתי תשבור צלחת בכניסה ועוד כל מיני דברים שהיא עשתה

    בקיצור אשתי שברה צלחת אבל לא קרה כלום כמובן והיא פטרה את זה כקשקוש

    אחרי חודש הוא פתח עיניים והעבירו אותו לבית לוינשטיין לשיקום

    חודשיים וחצי אחרי היקיצה הוא כבר היה על כסא גלגלים והצליח לדבר במשפטים של מילים ספורות אבל אכל לבד וכו, והודיעו להם שתוך כמה ימים הוא חוזר הביתה (מי היה מאמין …)

    רק שיום אחר כך הוא מת מזיהום אלים שהתפשט לו בכל הגוף 😦

    מכשפה מכשפה

    אהבתי

  8. כשהייתי בת 17 וחצי, מאוהבת עד מעל לראש בחבר שהיה לי אז (החבר הראשון הבאמת-רציני שהיה לי אי פעם) והייתי משוכנעת שנתחתן ביום מן הימים, מגדת עתידות כלשהי ניבאה שהיא מצטערת לומר שלמרות שכרגע הקשר ביננו נפלא, בעתיד הוא יתפרק והוא לא הבחור איתו אתחתן.
    מיותר לציין שאכן, לא התחתנתי עם החבר שהיה לי בגיל 17 וחצי… 🙂

    אהבתי

    • א. ההסתברות שתתחתני עם החבר שלך בגיל 17 מבחינה הסטטיסטית הם נמוכים ,"מגת העתידות " יודעת גם את זה
      ב. "מגדת העתידות במקרה שהיא פופולרית חוזה עתיד למאות אנשים בשנה לך היא זורקת "שהיא מצטערת לומר שלמרות שכרגע הקשר ביננו נפלא, בעתיד הוא יתפרק והוא לא הבחור איתו אתחתן." לאחרת היא זורקת משהוא אחר אבל הוא לא מתממש ואת זה בחורה אחרת שוכחת מהר .כדאי לבדוק עם ל"מגדת העתידות" יש יכולות ניבוי פנומנליות על טבעיות אי אפשר להסתמך לעולם על האנקדוטה אחת צריך לראות עם יחס ההצלחות שלה מול הכישלונות ולבדוק עם באמת יש לה חכמה טובה יותר מהטלת מטבע בצורה אקראית .
      ג. זה אפשר לדעת רק במקרה שה"המגדת" עתידות קונקרטית בדבריה ולא מדברת בצורה עמומה היכולה להתפרש לכל מצב עתידי נתון . לכן זה היה היפוך יחס להתחשב בדבריה של "מגדת העתידות שהלכת עליה "ללא לבדוק קודם את הנושא .

      אהבתי

  9. הלכתי לאחת המגידות עתידות לשמוע ולהרגיע חששותי מהעתיד. אני אדם משכיל שצחקתי לא אחת על הדברים הללו ומנתח כל דבר בעזרת הגיון בריא ומדע.
    וכמסתבר תוך כדי שהגברת מספרת לי עתידות ודברים שרבים מהם כמסתבר כלל לא התגשמו ואז לפתע היא שואלת למה אתה חושש מהבעיה ברגל ! (היו לי כאבים לא עזים אבל קבועים במפרק הרגל דבר שגם לא השפיע על הליכתי ותנועותי ) השבתי לה איזו רגל והיא נקבה מייד ימין וצדקה ! ההיתי המום. שכן לא סיפרתי על בעיה זו לאיש וטרם פניתי לאבחון או בדיקה רפואית , כך שהתקשתי מאוד לדעת כיצד היא ידעה זאת . וכאן היא הוסיפה זה כלום זה יחלוף . ואכן כך קרה . הענין שהבעיה לא ניכרה כלל בתנועותי ולא דיווחתי עליה לאיש . שאר העתידות שלה רובם לא התגשמו. האם יכל להיות שהיא יכלה לקרוא מחשבותי או אף את תת ההכרה . אשמח לפתרונים.

    אהבתי

    • אולי בכל זאת משהו נרמז בתנועותיך? אנשים, ובכלל בעלי חיים, יכולים להיות מאוד מאוד רגישים לניואנסים בתנועה. מכיר את הסיפור על הסוס האנס שידע לבצע תרגילים בחשבון?
      https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%94%D7%A0%D7%A1_%D7%94%D7%97%D7%9B%D7%9D

      התשובה הבאה בתור היא – "צירוף מקרים". ברור שברגע שיש קליעה כלשהי, אנחנו מאוד מתרשמים. אבל בעצמך ציינת שרוב שאר הדברים שאמרה לא התגשמו. אז איך נבדיל בין צירוף מקרים לבין הצלחה בחיזוי עתיד?
      כל עוד אי אפשר להבחין בין השניים, אין סיבה להניח שקיימת יכולת חיזוי עתיד, כזו שמתרחשת לעתים כל כך נדירות עד כי לא ניתן להבחין בינה לבין צירוף מקרים.
      עוד בנושא: http://goo.gl/g8CwtR

      Liked by 1 person

  10. ומה בדבר נבואות התנך כמו למשל 10 המכות? אל תשכח למשל את המכה העשירית שמשה אמר לפרעה שכל הבכורות של מצריים ימותו בחצות ויהי בחצות הלילה וה הכה כל בכור וכו זה לבד מספיק לי כדי לבדל את זה מכל הדוגמאות שהבאת

    אהבתי

  11. היי יש לי שאלה היום התכתבתי עם חברה שלי והיא אמרה לי שלאמא שלה יש חבר שבא לבקר אותם והחבר הזה שלה יודע לחזות את העתיד באמצעות אנרגיה או משהו כזה אז הוא אמר לחברה שלי לגבי הזוגיות שלה שאם היא תעזוב את מי שהיא איתו כעבור 4 או 3 חודשים היא תמצא מישהו שמתחיל באות ש' או ס' והיא תתאהב בו והוא יאהב אך ההורים שלה ישנאו אותו אך היא עדיין תשאר חברה שלו וכעבור שנתיים היא תפרד ממנו ותהיה בדיכאון ממש
    לפי מה שראיתי חלק מהנבואה או רובה מופיע בקטגוריה הלא סבירה
    אבל חשבתי אולי לקבל עוד מידע לגבי זה
    אשמח אם תשיב תודה.

    אהבתי

    • האמת שמפתיע אותי (וגם די מזעזע) שאנשים מספקים נבואות כל כך מפורטות שיכולות להשפיע על חיי אנשים במידה כה רבה.
      כמובן שאמירות מסוג כזה יכולות להפוך לנבואה שמגשימה את עצמה. ברגע שנשתל בראש של מישהו שהוא אמור לעזוב בן זוג בתוך 3-4 חודשים, והוא מתיחס לזה אפילו במקצת, בהחלט יתכן שכל מיני דברים יקבלו פירוש אחר או ינופחו לממדים כאלה שעזיבה אכן תתרחש.
      קל גם להתרשם שאנשים "שונאים" מישהו על ידי פרשנויות ("ראיתי את המבט המוזר שהם נתנו בו"), ובעזרת קצת התנהגות מתאימה אפשר לעזור לזה להפוך למציאות. וכו וכו.
      היה יותר מעניין אם את הנבואה שלו הוא היה סוגר בכספת מבלי שאף אחד ידע מהי, ורק בעתיד היו חושפים אותה ונדהמים מההתאמה למציאות.
      וכמובן יהיה יותר מעניין אם משהו מכל זה יתגשם.

      אהבתי

  12. צריך פשוט לתת קרטריונים מה תהיה נבואה שאם תגשים את עצמה תוכיח שמי שאמר אותה מראש שולט או מקושר למי ששולט על הטבע , ניתן למשל דוגמא אם נניח אני מפציץ עיר והורס אותה לחלוטין ומזהיר ומנבא מראש שמי שיעז לבנות שוב את העיר הזו מחדש אזי בתחילת הנחת יסוד הבניין ימות בנו הראשון וככל שיתקדם בבנייתה ימותו שאר בניו ווכשיסיים את הבניין ימות בנו השביעי האחרון מבניו וזה אכן מתקיים אחד לאחד, האם על זה אני יכול כבר לאשר שאכן זו נבואה חזקה ששברה את חוקי ההסתברות והסטיסטיקה ומלמדת על משהו?
    נ.ב אני מכיר את הבלוג כאן מיומו הראשון כולל השתתפות שלי פעילה וקריאת אלפי הטוקבקים כאן בעבר, מיותר גם לציין שאיך שיצא הספר רכשתי וקניתי וקראתי והחכמתי כך שאפשר לומר שכבוגר אונברסיטת חשיבה חדה אני אמור להיות חסין מפגיעה כל שהיא מיסטית וחברותיה, עד עד שיוםאחד יצא לי באקראי להאזין לתוכנית שגיליתי מתחת לאף שמשודרת הרבה שנים בכל מוצ”ש ב103 FM שעתיים שלמות עם אחד בשם הרב אפריים בן צבי בהתחלה כשהתחלתי לשמוע ישר עלו לי הנוגדנים של בוא נראה היכן השרלטנות כאן במיטבה (אפרופו מזכיר לי את החשדנות בין הניצים מהשמאל והימין בממשלה בימינו, או ביביסטים מול אנטי ביביסטים, איך שכל צד מפרשן כל עובדה מהפוזצייה שלו יש בכלל סיכוי שצד אחד יצליח לשכנע ולהחכים את הצד השני בצידקתו? ברור הרי שזה שואף לאפס (הנה לך דרך אגב עובדה שברורה לך ולי מבלי שהעמדת אותה למבחן הניתן להפרכה מעניין! אחד אפס לטובתי😉) וחשבתי לעצמי שאנחנו כאן בוגרי חשיבה חדה צריכים לעשות חשיבה חדה על עצמנו האם לא נפלנו לבור הזה שנקרא ”פוזצייה” שהסימפטום שלה זה הקיבעון לאידאולוגייה שפיתחנו שנים שקשה כבר לרדת ממנה ותוקעת אותנו לראות במשקפיים נבונות וחשיבה לא רק חדה אלא נקייה) תופעות חדשות שסותרות לנו את האנדג’נדה ששנים עשינו עליה דוקטורט ובנינו קריירה שלמה עליה מה הסיכוי שנבוא נקיים ולא משוחדים) נחזור לעניינינו ככל שהמשכתי לשמוע הביטחון שלי התחיל להתערער, לא התעצלתי הלכתי לאינטרנט והורדתי מאות של שעות שידור מכל השנים ואני מוכרח להתוודות שזה קונטרה שמנפצת את כל כל הפוסטים שקראתי כאן שנים, מה לעשות אני אדם שהולך עם האמת עד הסוף גם אם היא מנפצת לי את כל האידאולוגיה בפנים, אומר משפט קצר כך כמעט בכל תוכנית יש דברים מדהימים שאין לי הסבר טבעי או השלייתי או שרלטני או רציונלי או הטייתי (והאמן לי שמעתי בעבר תוכניות של ’נומרולוגים’ ו’פותרי חלומות’ ’ופסיכולוגים’ ותוכניות טלויזייה של ’קוסמים’ מנמרוד הראל וסושראד עד אורי גלר, עייפתי מהם ומהמונם ולא התערערתי ובוודאי שלא השתכנעתי כאן מצאתי לתדהמתי משהו אחר לחלוטין) אבל גם אם לו יצוייר הרמה של הדברים שם היו ברמה בינונית ובכל תופעה הייתי מגייס הסבר תורן מבית המדרש שלנו חשיבה חדה המשא של כל התופעות ביחד אם תכמט את כל התוכניות לחוקי ההסתברות והסטיסטיקה זה שובר את החוקים לגמרי בנוקאאוט, (אני בכוונה לא נופל למלכודת שתמיד טוקבקיסטים כאן ובעוד במות נופלים איליה לדרישה מהחברים לפוסט תביא דוגמא אחת לא יותר ממה שגילית ואז מסתערים עליו בדמגוגיה במקרה הטוב, ובהגחכה ובוז במקרה הרע אני בניגוד איליהם הלכתי ובדקתי הורדתי ושמעתי מאות שעות כדי לחוות דעה לפני שאפסול על הסף את התופעה.
    ורק לסבר את האוזן אביא משל קיצון כדי שנבין את רוח הדברים, תתאר לך אחד שייתן לי איזו נוסחה מטמטית לגלות למשל בתנ”ך את מספרי הלוטו כל שבוע (לפני שהיא נערכת כמובן) ואני אכן כל פעם קולע בול וברצף שבוע אחרי שבוע, וודאי וודאי שאני ירים ידיים, ולא יעקם את השכל להמציא לזה איזשהוא הסבר רציונלי (אם כל זאת, אל תכעס עלי, ותרשה לי לנחש שאותך גם דוגמא כזו לא תשכנע ובוודאי חברי הטובים הטוקבקיסטים כאן שהם בבחינת ”תלמידים העולים על רבם” גם ילעגו לי ולשכמותי (התבגרתי ולקחתי חיסון שלישי נגד זה) הוא מה שרמזתי למעלה על טיעונים מתוך ”פוזצייה” במסווה כביכול בשם הרציונליות והחשיבה הבוגרת והחכמה שהורגלנו עד הלום לדעתי קשה בימינו עד כמעט בלתי אפשרי לצאת מהתיסמונת המחלתית הזו של ”דלקת כרום הפזצייה” מלבד ליחידי סגולה השוחרים לאמת ברמה קיצונית המוכנים לשלם אף מחירים כבדים מחרם חברתי ומעלה, אברהם אבינו הסכין להיות אף מושלך על דעותיו נגד כל העולם בזמנו לכבשן האש) המזל של המדענים פורצי הדרך הנה דווקא הנקודה הזו שהם היו מוכנים לערער על תפיסותיהם המקובלות על כל העולם המדעי בימיהם כי מבלי התכונה הזו המדע לא היה מתקדם ומגיע לאן שהגיע.
    דרך אגב: אם אתה רוצה בלוג שהוא קונטרה לחשיבה חדה כולל קהילה לא פחות אינטלגנטית מקהילתינו כאן שגם כן חיה נושמת ובועטת יש את הפוסטים של ד”ר מיכאל אברהם שבצדק מרגיז את כל האינטלגנטים שגדלנו עליהם כפרופסור ינאי וחבריו, מה לעשות מנסיון חיי הקצרים גיליתי לאכזבתי שתמיד אבל תמיד לכל דבר תורן שחשבתי אותו להכי חכם ככל שיהיה בסופו של דבר ברבות הזמן נוכחתי לגלות אנטי טזה לפעמים שקולה, ולרוב אף יותר חכמה ממה שחשבתי עד שגיליתיה, זהו טבעו של עולם, אם תרצה שאתמצת לך במילה אחת מה גיליתי שם? (אחרי הבחינות המדעיות והמבחן ההפרכה של קרל פופר וכו’ וכו’ שדשנו כאן ודיסדסנו כאן כבר מאות פעמים) שם בבלוג גיליתי במילה אחת ”פילוספיה” (להבדיל ממקומות אחרים שאני לא רוצה לנקוב בשמם שיותר מתאים להם המונח ”דמגוגיה”)

    אהבתי

    • וכדי לתת כיסוי למה שרשמתי למעלה שהבלוג של ד”ר אברהם הוא קונטרא לחשיבה חדה אני נותן לך כאן קישור לשתי פוסטים ששם תבין מה אני מתכוון ”פלוספיא” שאפילו לבסיס שחזר על עצמו כאן הכי הרבה פעמים שעל זה למעשה מבוסס כל הבלוג של חשיבה חדה שהמודל לבדוק את נכונותן של דברים זה מבחן ההפרכה של קרל הוא גם לא פשוט

      הנה לך זה פוסט מספר 303 והבא אחריו 304
      [21.2, 23:15] שמואל: https://mikyab.net/posts/72680
      [21.2, 23:16] שמואל: https://mikyab.net/posts/72809

      אהבתי

כתיבת תגובה