על הזיות ושאר חוויות שלא מן העולם הזה

הזיה (הלוצינציה) היא מצב שבו אדם חווה במצב ערות חוויה שאינה קיימת במציאות (מציאות החיצונית למוחו הכוונה).
מצבים מעודדי הזיות כוללים: חסך שינה, סמים למיניהם, לחץ פסיכולוגי מתמשך, מיגרנות, חום גבוה, התייבשות, צום ממושך או מצב של חסך חושי (למשל אחרי כמה שעות בצינוק חשוך).

ההזיה הצנועה שלי: אני זוכר לילה ארור אחד בטירונות. לאחר התשה מצטברת של ימים רבים ומשהו כמו 3 שעות שינה בתחילתו של הלילה, מצאתי את עצמי יושב במגדל שמירה, אי שם בהרי שומרון, כשרק פנס כספית שנמצא בקרבת מקום מאיר את האזור באור כחלחל דלוח. תחושת האחריות מצד אחד והאיומים על ריתוקי שבת מצד שני עשו את שלהם, ואני נאבקתי בשארית כוחותי בשינה שאיימה לעטוף ולאסוף אותי למחוזותיה בכל רגע. צבטתי את עצמי, התנדנדתי מרגל לרגל, ניסיתי ללעוס קצת במבה ולראשונה בחיי נוכחתי כיצד ניתן לבצע את כל הפעילויות הללו ממש מתוך שינה. אני זוכר איך בשלב של חצי הכרה התחילו להופיע סביבי דמויות חיילים אוחזי נשק, ספק זזות ספק פסלי אדם. הזמן כאילו עצר מלכת. לרגעים הבנתי שאלו צללים של עצים או שיחים, ברגעים אחרים הצללים חזרו להיות אנשים חיים.

הזיות חזקות אופייניות למצבים של ליקויים נוירולוגיים מסוימים:

חולי סכיזופרניה אחדים עשויים להאמין שאנשים אחרים שולטים במחשבותיהם ו"משדרים" להם מחשבות, או לחלופין שהם עצמם שולטים באירועים חיצוניים בצורה על טבעית (יכולים לגרום לשמש לזרוח או לשקוע, לגרום לרעידת אדמה, וכד'). אחרים עשויים לדווח על חייזריםהשוכנים באשכיהם והורסים את פוריותם. טיפול תרופתי שניתן לחולי סכיזופרניה מפסיק בד"כ את ההזיות.

אנשים שסובלים מאפילפסיה רקתית (מעין "סערות" חשמליות באזורים הצידיים של המוח, מאחורי האוזניים) – חווים הזיות שהם כמעט לא יכולים להבחין בינן לבין המציאות. הזיות אלה כוללות: תחושה של ישות אחת או יותר שנכנסת בהם, חרדה, ריחוף באוויר, חוויות של עזיבת הגוף, חוויות מיניות וחוויות של זמן אבוד. יש גם תחושה של תובנות עמוקות והצורך לשתף אחרים בהן.

"The Nightmare" מאת הנרי פוסלי (1781) נחשב אחד התאורים הקלאסיים של שיתוק שינה שנתפש כביקור של שד.

אולם אין צורך להרחיק לכת לפתולוגיות נדירות. תופעה נפוצה בהרבה שמלווה לעיתים קרובות בהזיות ותחושות חזקות נקראת "שיתוק שינה". הערכה זהירה מדברת על כך שכרבע מהאנשים חוו אותה לפחות פעם בחייהם! התופעה מתרחשת במעבר בין ערות לשינה או בין שינה לערות ונמשכת בין שניות לדקות ספורות, במהלכן האדם לא מסוגל להזיז אף איבר (חוץ מעיניו). לעיתים קרובות השיתוק מלווה בתחושות של חרדה עמוקה, תחושת משקל גדול שרובץ על החזה ולא מאפשר לנשום ופעימות לב מהירות. בנוסף, החוויה יכולה לכלול הזיות חיות במיוחד (שמיעתיות ו/או ויזואליות) של שדים, רוחות, אנשים, חיות וכד', הזיות שמלוות בתחושת סכנה ופחד גדולים.

לי אישית עדיין לא הזדמן לחוות זאת, אבל פנו אלי לא פעם אנשים שחוו זאת, חלקם על בסיס חוזר ונשנה. למרות זאת, משום מה ממעטים לשמוע על התופעה (מבוכה?).

מה ההסבר לתופעה? שנת חלום רגילה (REM) מאופיינת פרט לתנועות העיניים המהירות שהעניקו לה את שמה (Rapid Eye Movements) גם בשיתוק שרירים כללי, ובמצב של עוררות מינית (זקפה אצל הגבר והפרשות מוגברות בנרתיק האישה). שיתוק שינה מתרחש כאשר מצב REM גולש דרך מצבי ביניים עתירי הזיות ומתערבב למשך זמן מה עם מצב הערות. השילוב של שיתוק השרירים, העוררות המינית, ההזיות והמודעות-הערה יוצר את האפקט החזק ואת התגובות הרגשיות רבות העוצמה.

חווית שיתוק-השינה זכתה להתייחסויות בתרבויות מכל רחבי העולם. ברוב המקרים היא מיוחסת לשד, רוח רעה או מפלצת שמתיישבים על הישן ומנסים לעולל לו משהו רע. בשפה האנגלית העתיקה יצור כזה נקרא Mare, ומכאן המונח – Nightmare.

האם חוויתם שיתוק שינה? הזיה מסוג אחר? האם ההזיה היתה מלווה בתחושות חזקות? חיוביות או שליליות? אתם מוזמנים לשתף בחוויות מעניינות!

חוויות מיסטיות – התחברות למימדים אחרים של מציאות או הזיות?

קיימים קוי דמיון בולטים בין הזיות לבין תיאורים של חוויות מיסטיות ועל-טבעיות רבות.

טקסי פולחן מסביב לעולם כוללים אלמנטים של צום, בידוד חברתי, תנאים פיזיים קשים, חסך שינה, שלא לדבר על שימוש בסמים – בדיוק התנאים הידועים כמעוררי הזיות.

חוקרים אחדים אבחנו נביאים מפורסמים כחולי אפילפסיה, לפי סימפטומים אופייניים למחלה שמתוארים במקורות.
דוסטוייבסקי, שהיה עצמו חולה אפילפסיה (דבר שנתן אותותיו בתיאוריו הספרותיים האקסטטיים) אמר: "מוחמד נותן לנו את הבטחתו בקוראן כי ראה את גן עדן. הוא לא משקר. הוא אכן היה בגן עדן, בזמן התקף אפילפטי ממנו סבל בדיוק כמוני".

במשך מאות שנים היה העולם מוצף בסיפורי שדים שמשתלטים על אנשים. לפני כמאתיים שנה התחילו לצוץ סיפורי רוחות רפאים. בסביבות 1950 נולד טרנד חדש: "חוצנים" שמבקרים אנשים, חוטפים אותם בלילה ומבצעים בהם ניתוחים אכזריים, בד"כ בהקשרים מיניים (שאיבת בייציות או תאי זרע למשל), ובאופן מפתיע מבלי להשאיר סימנים כלשהם. בשנים האחרונות מתרבים סיפורי החוויות החוץ-גופניות.
רבים שמו לב למוטיבים המשותפים הרבים בין הטרנדים השונים: תחושה של ישויות נוספות שמגיעות לביקור, שיתוק וחוסר אונים, פחד וחרדה, חוויות מיניות. במקרים רבים החוויה ארעה בלילה, מיד לאחר היקיצה או מעט לפני ההרדמות. נשמע מוכר? שיתוק שינה – אותה הגברת בשינוי אדרת.

סביר אם כן הרבה יותר להניח, כי כל אותם יצורים וישויות תלויי תקופה ותרבות אינם קיימים "שם בחוץ", אלא הם רק סיפורים שאנשים מאמצים ומפרשים בעזרתם הזיות שמקורן בפעילות חריגה של מוחנו.

כיוון אפשרי לבדיקת הנושא הוא לנסות ולעורר הזיות באופן מלאכותי, ולראות אלו חוויות מתעוררות אצל האנשים:
אם ב"לחיצת כפתור" – ע"י מניפולציה כלשהי על המוח – ניתן לעורר חוויות בעלות אופי רוחני/דתי/מיסטי אצל הנבדקים, הדבר יחזק את התאוריה כי מקור החוויות הללו הוא פנימי (אלא, כמובן, אם אותן ישויות מזדרזות להגיע כאשר החוקר לוחץ על הכפתור – כדי לתעתע ולהתל בנו – בני התמותה הפתטיים שמנסים להבין את הנשגב מבינתם).

על כך תוכלו לקרוא ברשומת ההמשך.

מקורות והרחבות:

 ___________________________________________________________________

רוצים לקבל עדכון במייל בכל פעם שאני מפרסם משהו חדש? הרשמו למעלה מימין (תמיד אפשר לבטל).
חושבים שאחרים יכולים להתעניין? שילחו להם את הכתבה או שתפו בפייסבוק!

29 מחשבות על “על הזיות ושאר חוויות שלא מן העולם הזה

  1. תאוריה מגניבה.
    נהוג לומר ששיתוק נועד למנוע ביצוע פעולות שקורות בחלומות (וזו הבעיה אצל מוכי ירח). אצל תינוקות ד"א, אפשר לפעמים לזהות שהם חולמים על בכי או יניקה.
    שיתוק שינה כפשוטו קורה לי המון, כמעט תמיד בלי שמישהו יושב עלי או הזיות ופירוטכניקה (גם אצל מכרי החוויה הזאת נדירה). גיליתי שכמו תופעות שינה מעניינות אחרות, זה קורה לי בעיקר שאני מנסה בכוח להירדם שאני לא עייף. אם אני הולך לישון מוקדם ביום שקמתי מאוחר, אני יודע שיהיה לי לילה מיוחד.

    אהבתי

  2. "אם ב"לחיצת כפתור" – ע"י מניפולציה כלשהי על המוח – ניתן לעורר חוויות בעלות אופי רוחני/דתי/מיסטי אצל הנבדקים, הדבר יחזק את התאוריה כי מקור החוויות הללו הוא פנימי "

    האמנם? הרי במניפולציה על המוח ניתן לגרום לו לראות את הצבע ירוק. למשל, כאשר מסתכלים על מלפפון. האם משמעות הדבר היא שהירוק הוא *רק* פנימי בלי שום קשר לחיצוני?

    האם העובדה שיש קורלציה מדויקת בין תחושות פנימיות – נאמר, אהבה – לבין מרכזים במוח, אומרת שרק אחד מהם הוא 'אמיתי' בעוד שהשני הוא 'אשלייתי'? אני סבור שלא.
    וזה, עוד לפני שמדברים על העובדה שלרוב חוויות כאלו מותרות תובנות אינטלקטואליות בעלות אופי של 'חשיבה חדה' ולא רק התפעלות כללית של וואו איזה יופיץ

    אהבתי

  3. בכל אופן, ולמרות שאני חושב שניתוח רדוקציוני לוקה בבלבול (העמדה של שדה אחד על שדה אחר אינה אומרת שאחד מהם 'אינו קיים'!), תודה על הדברים

    אהבתי

  4. היי גלעד. ההבדל בין סכיזופרניה לחוויות מיסטיות הוא לא במהות החוויה עצמה – אלא במה שהאדם עושה ממנה ואיך הוא מבין ומפרש אותה. במצבים של הזיות אצל אנשים המאובחנים כחולי נפש או במצבים קשים של חוסר איזון גופני – בדרך כלל האדם אינו מכיר בטבע אותן הזיות ומזדהה איתן (מעניין שהזיה הזדהות הם מאותו שורש) בזמן שהוא הוזה ולכן לא מבחין בהבדל בינן לבין המציאות.
    אני מסכימה איתך שבשני המקרים תוכל למצוא שינוי בפעילות עצבית מאותו סוג, כך שהמחקר שהצעת אכן יכול להראות שזה כאילו אותו דבר, אך עדיין לא יוכיח את טענותיך לפיהן אין מדובר במימדים שונים של מציאות.
    חזיון מתבטא בפעילות עצבית מסוג מסויים – כל חזיון – אך בכל תא בגופינו יש פורטל שמחבר אותנו למקור ואותנו ביננו לבין עצמינו. זוהי טענה אותה קשה מאד להוכיח או להפריך בעת זו וזו מהות המחלוקת בין המאמינים לספקנים.
    מה שכן אפשר לבחון באופן מדעי הוא את ההבדל בין מתקשרים שאינם נחשבים חולי נפש לבין חולי נהפש ואז אולי תמצא שיחד עם הפעילות העצבית המוחית שמתעוררת בזמן ההזיה במיקום מסויים – קיים איזון וסינכרון רב יותר בפעילות הכללית בין האונה הימנית לשמאלית אצל המתקשרים או באופן כללי איזון רב יותר במדדים גופניים שונים כמו דופק, לחץ דם וכו'.
    ההבדל בין הוזים למתקשרים הוא שמתקשרים מכירים במציאות של המימד הזה כמציאות בה הם פועלים. מכירים את חוקי המציאות הזו, מתפקדים בה טוב (לפחות כמו כל אדם אחר) יודעים להבחין בין המציאות לאותו חזיון- אך בד בבד הם יודעים לזהות את התדר ממנו מגיע אותו חזיון, מכירים בכך שהחזיון הוא גם סוג של מציאות במימד אחר/בתדרים אחרים ושיש לאותו מימד קשר כלשהו למימד הזה – לאו דווקא קשר ישיר תמיד אבל יודעים את מהות הקשר – האם מדובר במימד כמו מרבית החלומות שלנו בו אנו יוצרים אותו באמצעות מחשבות ורגשות שנוצרו מחוויות המציאות שלנו? או האם מדובר במימד גבוה יותר בו אנו יוצרים קשר עם מהויות שהן חלקי תודעה גבוהים יותר? האם מדובר בגלגול קודם? חזיון עתידי כזה או אחר? האם המקור מתעתע, מקורו בחלקים נמוכים שלנו או שזהו מקור אמין ואיך להבחין בינהם?

    אהבתי

    • הי שירלי.
      תראי – לגבי אותו פורטל – פעם ראשונה שאני שומע על דבר כזה… אשמח אם תפני אותי למאמר הביולוגי שמדבר על כך. טוב. ברור לי שזהו עוד אחר מאותם המושגים שמישהו המציא, ואחרים מאמצים. אפילו על זה אפשר לערוך דיון: מה גורם לך לחשוב שיש דבר כזה? כי מישהו אמר? כי קראת באיזה ספר? כי המישהו הזה הוא גם ד"ר למשהו? כי עוד המון אנשים מאמינים בזה? ואם הוא היה אומר משהו אחר לגמרי, נניח, שהעולם מורכב משרשראות אנרגטיות מפותלות כמו ספגטים קוסמיים, או כל דמיון אחר, אני מניח שהיית מאמינה בזה באותה מידה נכון? אם התשובה שלך עכשיו היא "לא, מה פתאום", מדוע את אומרת כך? האם בגלל שזה נשמע לך פחות הגיוני? זה הרי לא מדד – חזית המדע כבר מזמן התרחקה מה"הגיון" הפשוט (ראה תורת הקוונטים). אם התשובה שלך היא "כן, הייתי מאמינה בזה באותה מידה" – אז איך את יכולה לדעת מה משני הסיפורים האלה נכון?
      או שבכלל "נכון" זה לא ערך שאת מחפשת? זו אפשרות כמובן. כי אז אולי כל העניין הוא פשוט להאמין במשהו, ויהי מה. באיזשהו סיפור שמישהו מספר.
      אולי כל העניין הוא להיות שייך לקבוצה מסויימת של אנשים שמאמינים באותו סיפור, בלי קשר לתוכנו?
      אשמח אם תשתפי אותי במה שעובר לך בראש עכשיו, אני באמת מנסה להבין את "הצד השני".

      לגבי הבדל בין מתקשרים לחולי נפש, לא התכוונתי לומר שכל המתקשרים חולי נפש, כפי שאת טוענת – יש הבדלים תפקודיים. (למרות שהכרתי כמה שבהחלט הגבול לגביהם לא ברור). יתכן מאוד ש"מתקשרים" מסוגלים באופן יזום להפעיל סוג מסוים של הזיות, בדיוק כפי שראינו בניסוי עם הקסדה. למעשה זה בדיוק מה שעולה מהניסוי הזה.
      הדרך היחידה מבחינתי לדעת אם מקור ההזיות/חזיונות הללו הוא פנימי או חיצוני, הוא לבדוק אותם מול המציאות. כלומר, אם מישהו יכול לנבא דברים, או לדעת דברים שנמצאים במקום אחר בלי שיש לו שום גישה פיזית אליו, וכיוצא באלו – אזי אפשר להתרשם שיש משהו שהוא מעבר למוחו הפרטי.
      עד היום, שום ניסוי בתחומים אלה (של תפישה על חושית) לא העלה ממצאים חיוביים (למעט שרלטנים לא מעטים לאורך ההסטוריה). מעולם לא היה מתקשר שהביא אינפורמציה חדשה או מועילה על העולם שניתן לבדוק מול מציאות, למשל תיקון לחוק טבע שהתגלה כנכון, פתרון לבעיה מתמטית שדורות של מתמטיקאים עומלים עליה, וכד. זה תמיד מסתכם בכל מיני הגיגים מעורפלים על מטרות האנושות, הסכנות האורבות לה אם לא ישנו את דרכיהם וכד'.
      אם את מכירה דוגמאות לדברים קונקרטיים שהתבררו כנכונים מול ה"מציאות" אשמח לשמוע עליהם.
      התאמה למציאות החיצונית היא המדד היחיד שיכול להבחין בין הזיה פנימית לבין משהו שקיים באמת. זו דעתי בכל אופן.
      שוב – אם יש לך דוגמאות נגדיות , אשמח לשמוע.

      אהבתי

    • שירלי, בספרות המקצועית מופיעה הטענה שעד כה לא גילו חוסר איזון גופני אצל בעלי הפרעות נפשיות וגם המושג מחלת נפש יש כלפיו ביקורות כי נטען שלא מדובר באמת במחלות.

      אהבתי

  5. את שאני טוענת אני טוענת מתוך חוויות אשייות, חלקן סובייקטיביות לחלוטין וחלקן אובייקטיביות במובן שנצפו/נחוו ע"י מספר אנשים בו זמנית- אך כולן בלתי אמצעיות (לא מספר כלשהו או צד שלישי) ולפיכך עבורי הן האמת.
    לא, זה לא עומד בקריטריונים מדעיים, אך בהחלט מתיישב עם השכל הישר.
    גם לקרוא מחקר באינטרנט או בספר עבור משהו שלא נוכחתי בו לא עושה דבר מה לאמת עבורי, אלא אם כן אני עצמי התנסיתי באותו דבר. תמונה אחת שווה אלף מילים והתנסות אישית אחת שווה את כל בלבולי המח בעולם.
    זה שאין הוכחות מדעיות עדיין לא אומר שדבר מה אינו נכון בדיוק כפי שאם יש הוכחות עדיין לא עושה משהו לאמיתי. הכל בסופו של דבר מגיע לאדם עצמו.
    אני יכולה להמליץ לך על מתקשרים רבים וטובים על מנת שתוכל לראות על עצמך האם מדובר ב"קריאות קרות" והאם אפשר להסביר משהו ממה שתחווה או תקבל מהם.
    ונכון שאנשים שונים מסבירים זאת במודלים תיאורטיים שונים, כך שלי יש את התיאוריות שלי ולאחר יש את שלו. חשוב שנחתור לאמת לגבי כיצד הדברים פועלים ולכן חשוב שיתחילו לבצע מחקרים על מתקשרים כדי לבחון זאת.
    אכן מתקשרים מסוגלים להעביר עצמם באופן מודע ממצב אחד לאחר. לצורך העניין יכולים לגרום למח לעבוד בגלי תטא למשל וכו'. מרפאים/יוגים וכדומה יכולים לשלוט על מערכות אוטואימוניות – זה ניתן למחקר בקלות. ולא- זה כלל לא מיסטי. זה ניתן לשליטה ולימוד ולא עניין של יחידי סגולה כלל. התקשור וההילנג יש להנם הסברים מדעיים/טבעיים – הם יכולים להילמד ע"י הכלל, רק שהם עדיין לא נחקרו מספיק.
    אז לגבי פיזיקת הקוונטים – הרי לך מאמר שפורסם היום בנוגע למאיץ החלקיקים בשוייץ – דיברנו על זה לפני מספר שבועות והנה באורח פלא אחרי יותר משלוש שנים – סוף סוף יש תוצאות ראשוניות. אשמח מאד להתייחסותך.
    http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4126417,00.html

    אהבתי

    • לגבי כל הנקודות הראשונות, אני חושב שכיסיתי את הדברים בתגובותי האחרות לדברייך (ראי למטה, ובכתבה השניה על ההזיות).
      לגבי הניסוי הזה, האמת שלא הספקתי להתעדכן בו בינתיים, רק אצטט מידיעה שפורסמה ב"הידען" :

      "ואולם הקבוצה הבינה ש"טעויות שיטתיות" עלולות בקלות לגרום לתוצאות לא הגיוניות ולהראות כאילו החלקיקים עברו את מהירות האור, אבל בכל זאת הם החליטו לפרסם את הנתונים כדי שעוד מדענים יבדקו אותם, מכיוון שאם אכן יאושר הגילוי מדובר על זעזוע של יסודות הפיזיקה."

      מבלי להבין יותר מדי בתחום הספציפי הזה אני אומר – רוב הסיכויים שמדובר בטעות מדידה.
      הזמן יגיד.
      ואולי כאן תהיה לנו הדגמה יפה של מדע בפעולה. האמת תנצח, ודי מהר, את תראי.
      אם זה נכון – וואו. טובי המדענים יעמלו קשה במשך עשרות שנים נוספות כדי לבנות תאוריות יותר כוללות, שמתארות גם את התופעה הזו באופן מתמטי. ואם זה לא נכון? עוד סיפור לרשימת ה"רעשים" המדעיים שפרצו טרם זמנם כדי לגרוף כותרות. זה סוג של הימור של מדען – כל אחד רוצה להיות זה שיערער את התאוריות הקיימות!
      אבל שימי לב איך זה בדיוק מדגים את מה שאני אומר. הרבה היו רוצים להיות "הראשונים בהיסטוריה המדעית ש…". יש כאלה שמהמרים על כך בקריירה שלהם, יש שתורמים תרומות שקטות יותר.
      אבל האמת מנצחת!
      מדען אחד יכול לרצות מאוד שזה יתגלה כטעות, אחר ירצה שזה יתגלה כנכון.
      מליוני אנשים ברחבי העולם יכולים לעודד את כל אחד מהמחנות, אבל בסוף, מה שנכון ינצח.
      זה לא קורה בעולם ה"ניו אייג'" או איך שלא נקרא לזה בשם כולל.
      למה זה לא קורה? זה לא יכול לקרות, כי לא מנסים להפריך שום דבר. כל דבר "שמרגיש נכון" נחשב נכון ודי.

      הציחקוקים הציניים של "שונאי המדע" (אני לא רומז לגביך דוקא) בכל פעם שמשהו מתגלה כלא נכון, מעידה על חוסר הבנה בסיסית, שהרי זה בדיוק הכוח של המדע – זה שאפשר להפיל תאוריות בעקבות ממצאים חדשים. זה שהתאוריות שלו משתנות. זה הכוח, לא החולשה.

      ובכל מקרה, אני לא רואה כיצד תגלית כזו או אחרת בתחום החלקיקים האלמנטריים קשורה באיזשהו אופן בנושאים שאנחנו מדברים עליהם.

      אהבתי

  6. "מעולם לא היה מתקשר שהביא אינפורמציה חדשה או מועילה על העולם שניתן לבדוק מול מציאות". מדוע אתה כל כך נחרץ? האם בחנת את ההנחה הזו? האם בדקת את כל בסיס המידע הקיים בנושא?
    אני אישית נתקלת מדי יום במידע מתוקשר שניתן לבחינה מול מציאות.
    האם הוא נבחן? לא. כי בדרך כלל אין בכך כל צורך ממשי. המידע הניתן הוא לרוב אישי. אך גם המצאה או רעיון גאוני מבחינתי הם סוג של תקשור כך שבהחלט ניתן לומר שאלה ניתנים למבחן מול המציאות.
    כל ההוכחות שיש לי הם במקרים בודדים ופרטניים – אבל העובדה שזה עניין יומיומי אצלי, שאני חווה או שומעת ממקור ראשון הופכים את זה לתקף עבורי יותר מכל הצהרה שונה או מחקר שונה.
    כולם מתקשרים. או נכון יותר לומר – כולם מתקשרים פוטנציאלים והיכולת לתקשר תלויה בפתיחות לכך, באמונה בתהליך וגם בהרבה אימון. התקשור הוא שונה אצל אנשים שונים לעיצים הוא בא בקלות ומולד יותר ולעיתים דרוש הרב מאד אימון ובעצם מדובר ביכולת אנושית כמו כל יכולת אנושית אחרת.

    אהבתי

    • תראי, מאוד קשה, אם לא בלתי אפשרי, להתיחס לדברים כלליים. ההיסטוריה מלאה בסיפורים מסתוריים, שברגע שבודקים כל אחד מהם באופן ספיציפי, עם כל הפרטים הקטנים, המסתורין נעלם ומתבררת האמת, לפעמים לא פחות מדהימה מהטענות המקוריות דרך אגב, אך שונה.
      מה באמת מזיז את הכוס על האותיות בלוחות הווידג'ה? כיצד "ריחפו" שולחנות בזמן סיאנסים? איך ידע סוס לפתור תרגילי חשבון מסובכים? לכל אלה נמצאו הסברים לא פחות מפתיעים מהטענות המקוריות ("טלפתיה" / "רוחות רפאים") וכד. איך הם נמצאו? ע"י אנשים שחשדו שקיים הסבר אחר לדברים, בדקו, ומצאו את ההסבר הנכון. איך אני יודע שהוא הנכון? כי הוכיחו זאת בצורה מסודרת (שוב, כל מקרה לגופו).
      אז אם יש לך מקרה מסוים שיש לך את כל הפרטים לגביו, אפשר לבדוק אותו מ-א' ועד ת'.
      את אומרת: "אני אישית נתקלת מדי יום במידע מתוקשר שניתן לבחינה מול מציאות. האם הוא נבחן? לא."
      תראי, אולי נהיה יותר ספציפיים. מכיוון שאני לא מבין גדול בתיקשור, בואי תני כמה דוגמאות למסרים שאת מקבלת ונראה במה המדובר.
      אם תיקשור הוא מילה נרדפת ל"מצב תודעתי מסוים שמעלה באדם רעיונות מוזרים ויצירתיים, דרך השקפה חדשה על העולם, וכד'", אז אין לנו על מה להתווכח בכלל.
      גם LSD עושה את זה. ויש עוד כל מיני שיטות. את רוצה להגיד שמקור ההשראה האנושית נקרא תיקשור? בבקשה. אני יכול לומר שאני לא ממש יודע, ושנינו נהיה צודקים באותה מידה, ושנינו נבין את התופעה באותה מידה. כי לומר "תיקשור" לא מסביר כלום.
      אם את טוענת שתיקשור יכול לחשוף ידע עובדתי אובייקטיבי שלא ניתן להגיע אליו בדרכים טבעיות – בבקשה הביאי דוגמאות.
      שוב אזכיר כי פרסים בסך מליוני דולרים מחכים ברחבי העולם למי שידגים זאת באופן פשוט וברור.

      אהבתי

  7. מעולה! אז אני מבינה שאתה מביעה כוונה מפורשת להתנסות חווייתית בעצמך. זה משהו גדול! אני ממש לא צינית, כי מכאן זה חייב להתחיל – אם אתה מכיר את סיפורי האגדות שכדי לעבור בשער צריך להיות כמו ילד תמים – אז זה בדיוק זה. העניין הוא שחוויות יוצאות מגדר הרגיל מתחילות עם כוונה ורצון כן.
    רצון להוכיח לשכל הוא מעגלי ויישאר מעגלי- כי אותו שכל כל תפקידו הוא לקרקע אותנו במימד הזה – להבין את חוקיו. זהו תפקידו. השכל נועד עבורינו למציאות הזו ודרכו לא נוכל להכיר את אלוהים (שלא נדבר על כך שהמונח אלוהים זה משהו מעבר לתפיסתנו וגם בקרב המאמינים כל אחד רואה את זה אחרת).
    חוויות אחרות מקורן במקום שהוא מעבר לשכל. מכאן שכדי להתחיל בשלב זה יש כמה דברים נוספים שעליך לדעת:
    מתקשרים, כמו ספקנים – הם אנשים שונים עם יכולות שונות והתמחויות שונות בתכלית. יכולותיו של כל מתקשר הן שונות. ההתמחות שלי, למשל, היא לראות אצל אדם מהו השיעור בו הוא ניצב כעת בנוגע לתחום חיים לגביו הוא שואל. זוהי התמחות שהיא כמו פסיכולוגית ולכן היא לא "מרשימה" במיוחד עבור ספקן, אבל זה לא פסיכולוגיה ה כיוון שלפסיכולוג דרושים שאלונים, שאלות, תצפיות או שיחות ארוכות כדי להגיע לאבחון ולי יש כלים אחרים להגיע לאבחון במהירות רבה, מבלי להיות במגע ישיר עם אותו אדם, כך שניתן להתפנות במהירות לשלב הטיפולי. אני גם מתקשרת תודעות שמדברות על מגמות כלליות ועניינם הוא כלל האנושות ואינן נותנות כל אינפורמציה ספציפית.
    אני, למשל, עדיין לא יכולה לומר לך באיזה חדר אתה יושב ושיש לך מנורה כזו וכזו וכן הלאה. אבל יש כאלה שההתמחות שלהן היא כזו. זה תמיד יעשה לא כאשר הכוונה היא להראות לך שהמתקשר יודע איך נראה החדר שלך, אלא אם נניח אתה שואל לגבי בעיות אנרגטיות בחדר והמתקשר התמחותו היא טיהור בתים, בדרך אגב יאמרו לך על תמונה מסויימת או ספר מסויים. אני מכירה רבים וטובים שברגע שהם הכירו ביכולותיהם אך התחילו להשתמש באלה על מנת להאדיר את האגו שלהם – יכולותיהם הפסיקו לשרת אותם.
    הכוונה היא שהיכולות הללו אינם "הנכס" כשלעצמו ואינם אמצעי לתת אישור לספקנים, אלא כלים אמיתיים בעזרתם ניתן לעשות שימוש כאשר יש רצון כן להייטיב עם האדם. מטפלים אנרגטיים למשל מפתחים הרבה פעמים כלים לראייה "רנטגנית" של מקום הבעיה בגוף. אך זה כלשעצמו רק אמצעי למען מטרה וחשוב לזכור זאת.
    יש מתקשרים שמתמחים בתקשור עם נשמות של נפטרים. אני מכירה אחת שיכולה להגיד המון פרטים על הנפטר לאישור כמו שם וכן הלאה ואחרת, לא פחות טובה, שלא תגיד לך כמעט דבר על הנפטר עצמו (היא תשאל אותך) אבל תתן לך מסר שיגע בלבבך פנימה. יש שמתמחים בפענוח פשעים על בסיס תקשור עם נשמות. יש שמתקשרים יישויות גבוהות מאד שלא יכולות לתת לך כמעט אינפורמציה ספציפית על בן אדם ספציפי, אבל יכולות לתת לך מגמות עולמיות, פוטנציאלים וכן הלאה. קצת כמו מבזק חדשות, אך ממקום גבוה יותר.
    מתקשרים הם לא אלוהים, הם לא יודעים הכל, אבל לכל אחד יש חיבור עם חלק מסויים מהתודעה העצומה הנקראת אלוהים והיכולות הם פועל יוצא של מה שאותו אדם מפתח כדי לשרת טוב יותר את התפקיד שהוא לוקח על עצמו.
    ודבר נוסף וחשוב לא פחות – דברים נעשים בדרך שחוק הבחירה החופשית לאדם להישאר באמונתו או בספקנותו לא יפגעו. זו הסיבה שאנשים כמונו ככל הנראה לא יצליחו לשכנע באמת אחד את השני, אלא אם כן יהיה רצון אמיתי של אחד הצדדים "לעבור צד".
    הארגיה מאד חכמה בהקשר הזה ואתן לך דוגמא: הלכתי לבית של קרובה וראיתי עציץ מסכן ונבול לחלוטין. ממש מת כמעט. עשיתי לו הילינג (מבחנתך ודאי מעשה הזוי)…זה לא שהעציץ קם לתחיה באותו רגע אבל מספר ימים לאחר מכן הגעתי לשם והעציץ היה במצב מדהים צומח ופורח. הסתבר שיום למחרת בעלת העציץ הרגישה צורך עז ללכת עם העציץ למשתלה והעובד נתן לה את הטיפ המקצועי לשיקומו. כך נשמר חוק הבחירה החופשית לאפשר לכל אדם להמשיך להאמין (או לא להאמין) במה שהוא רוצה. ישנם טיפולים שהם ניסיים וישנם טיפולים שלוקחים זמן, כך גם התקשורים. אני מאמינה שההילינג סייע לעציץ להיות משוקם בדרך היעילה ביותר האפשרית, מבלי לכפות על אנשים שאינם מאמינים – להאמין במשהו שהם לא רוצים.
    וכשזה נאמר – מה תרצה לדעת?

    אהבתי

  8. אני עברתי שיתוק שינה לפני 3 חודשים. לפתע הרגשתי שאני ערה אבל לא ערה לגמרי . לא יכלתי להזיז את הגוף. כל הגוף שלי פשוט היה משותק. אני זוכרת שניסיתי להזיז את עצמי אבל הכל היה משותק. הגשתי תחושת מועקה מאוד גדולה . המוח שלי כאילו היה ער כי אני הייתי מודעת לסביבה . הייתי מודעת לעצמי ולגוף שלי

    אהבתי

    • פעם הבאה שזה קורה, אני מציעה לך לנסות לשנות את זווית הראייה שלך ולראות את הגוף שלך מלמעלה. אם זה הולך (או כשזה קורה פעם נוספת), את יכולה לחשוב על מקום שאת מכירה או אדם שאת רוצה להיות איתו או אפילו לנסות לעבור דרך התקרה או דרך קיר או כל הרפתקה אחרת שתרצי…
      בכל מקרה ברגע שחושבים על הגוף, חוזרים אליו מיד אז יש תמיד דרך מהירה החוצה.

      זה נקרא יציאה מהגוף, ושיתוק שינה – כמו שזה מכונה – הוא לפעמים הצעד הראשון.

      אהבתי

  9. אני עברתי שיתוק שינה באופן מאוד רצוף בהתחלה לא הבנתי שזה לא אמיתי והיה נראה לי מוזר שאני לא זז אבל שניה אחרי התרחיש הראשון כתוצאה מהעובדה שאתה לא יכול לזוז וגם שתמונת המצב לא מתאימה לזאת שאחרי שהתעוררתי הבנתי שזאת הזיה מאוד אמיתית ומאוד מפחידה (ברעיון אחרי הכל זה מוזר) בהתחלה בכדי להעיר את עצמי הייתי מצליח ליצור איזשהו זעזוע (וכמו שציינו קיים לחץ בחזה וקשיי נשימה) וזה קצת לחץ אבל כך הייתי מתעורר פעמים אף נהניתי והרשיתי להזיה לנוע בעוד אני מבין שזה לא נכון מתוך העובדה שאני לא יכול לזוז אבל אז קרה דבר מעניין ושמתי לב שכשאני נהנה מההזיה היא מפסיקה ללא צורך של הפעלת כח ורק כשאני נלחץ אני נדרש לכך מאז השתמשתי בשיטה הזאת
    בנוסף מאז שאני מנהל סדר יום נורמלי נעלמו ההזיות

    אהבתי

  10. אני זוכרת פעם אחת חוויה של תופעת שיתוק שינה. כלל את רוב הסימנים (חוץ מהקטע של החטיפה), ודי מזל שתוך כדי נזכרתי בתוכנית על שיתוק שינה שראיתי כמה שנים קודם, וזה בהחלט מיתן את החרדה.

    לגבי משקל על החזה שלא מאפשר לנשום – זה עלול לקרות גם בלי שיתוק שינה, אם החתול מתיישב עליך… 😉

    אהבתי

  11. לי היה שיתוק שינה לפני שנה.
    הייתה דמות שחורה על המיטה שלי שחיבקה אותי.
    ואז הרגשתי שמשהו בכוח מוציא אותי מהגוף שלי.. ראיתי את עצמי קצת מהצד. נורא נבהלתי והתעוררתי.
    קראתי על על המצב.. והבנתי שאפשר לצאת מהגוף ולעוף לטייל בכל מני מקומות.
    לפני כחודש, ישנתי שנ"צ.. כשהתעוררתי. הרגשתי שאני לא לגמרי ערה. הרגשתי סוג של חשמל מעקצץ בכל הגוף.
    בגלל שקראתי על שיתוק שינה ועל יציאה מהגוף מלא ידעתי שזאת ההיזדמנות שלי לצאת מהגוף.
    עם זאת, נורא פחדתי מדמויות שחורות.
    ופחדתי להיות משותקת.
    הסתכלתי לא היה אף אחד בחדר.
    ניסיתי להזיז את היד והזזתי.
    ואז אמרתי. טוב אני יוצאת.
    ויצאתי!
    עד הבטן.. זה היה מדהים ומרתק.
    ממש לא כמו חלום.
    כמו מימד אחר של מציאות.

    אהבתי

  12. פינגבק: דת VS מדע – החושב הלא נורמלי

  13. לפני כשנתיים לערך חוויתי שיתוק שינה צרוף בהזיות ושל ישות נוספת בחדרי כאשר רק כלבי ואני באותו החדר שלי.
    מהיכירות ואמונה שחייזרים אכן קיימים ההזיה היית מעל דלת הכניסה לחדרי. ידעתי שהכל בשליטה באותם רגעים ומשהו גרם לי פשוט לאחוז באיבר מין שלי כתוצאה של הזיה שחוויתי בעבר שהיא חרב כמו במשחק הישן של הנסיך הפרסי. עד כאן.
    שמי בר ואני בן

    אהבתי

  14. כתבת לגבי הזיות שטיפול תרופתי מפסיק אותן. אולם, קיימים גם טיפולים לא תרופתיים כמו סוטריה (בישראל בית מאזן) ודיאלוג פתוח. קיימת טענה שיש למצות קודם כל טיפולים לא תרופתיים מפני שבטיפולים התרופתיים יש סיכון לנזקים ותופעות לוואי קשות.

    אהבתי

כתיבת תגובה