הסיפור המדהים של ריי – האיש שלקח כסף מפושטי יד

ריי מספר:

"עסקתי בקריאה בכף יד במשך שנים, כשעשוע, כבר מימי ביה"ס התיכון. התחלתי כספקן, אך ככל שצברתי נסיון וקיבלתי פידבקים מתרשמים מהלקוחות – הפכתי למאמין בדבר.

אני זוכר תקרית באוניברסיטת בוסטון, כשראש המחלקה לפסיכולוגיה קרא לי יום אחד לחדרו, סגר את הדלת, הורה לי לשבת והתחיל להוקיע אותי על כך שאני מבצע קריאות בכף יד לסטודנטים, ועוד בתשלום, תוך התחזות ל"בעל כוחות", על כך שאין שום אמת מאחורי כל תחום העל-טבעי, וכו'.
ישבתי שם, מקשיב לו, ולאחר שנרגע שאלתי אותו – "רוצה שאקרא לך בכף היד?" הוא הושיט את ידו ואני קראתי לו בכף היד. לאחר מכן עזבתי את החדר.
כעבור שבועיים הוא זימן אותי שוב למשרדו, סגר את הדלת, הורה לי לשבת, שלף את כף ידו לפני ואמר – "ספר לי עוד!". זה הדגים לי עד כמה רב עוצמה העסק הזה יכול להיות.

בתקרית בלתי נשכחת אחרת, שכנע אותי חבר (Stanley Jaks) לבצע קריאה בכף יד, אך לומר את ההיפך הגמור ממה שהייתי אומר באופן רגיל.
עשיתי זאת. אם חשבתי שראיתי בכף ידה של האישה בעיה בלב בגיל 5 למשל, אמרתי לה "יש לך לב חזק מאוד", וכד'. במקרה הספציפי הזה, זה היה מפחיד למדי, כי היא ישבה מולי עם פני פוקר. בד"כ אני מקבל הרבה פידבקים מהלקוח. למעשה אני תלוי בפידבקים, והאישה הזו לא סיפקה לי כלום, זה היה מוזר. הייתי בטוח שפישלתי בגדול. אבל הסתבר שהסיבה בגללה היא ישבה כה שקטה היתה בגלל שהיתה המומה. היא אמרה לי שזו היתה הקריאה המרשימה ביותר שהיא קיבלה אי פעם!

חזרתי על התרגיל עם עוד כמה לקוחות, ולתדהמתי הקריאות שלי היו מוצלחות כתמיד!

זו היתה אחת הסיבות לכך שפניתי ללימודי פסיכולוגיה – רציתי לגלות איך אנשים, כולל אני עצמי, יכולים להיות מרומים כל כך בקלות".

זה היה תרגום חופשי לזכרונותיו של ריי היימן, לימים פרופ' לפסיכולוגיה, כפי שחלק אותם בראיון עם מיכאל שרמר.

היימן הפך ברבות הימים לאחד המומחים הנחשבים בתחום הקריאה הקרה (תחום אותו סקרתי בעבר כאן), ומהמבקרים הקשוחים של טענות לגבי תופעות על-טבעיות כאלה ואחרות.

על הגבול הדק שבין שרלטנות להונאה עצמית. חומר למחשבה.

21 מחשבות על “הסיפור המדהים של ריי – האיש שלקח כסף מפושטי יד

    • היופי בדוגמה הזו הוא שאין הרבה מה לחשוב.
      זה אגרוף בבטן, לכולנו, שקורא לנו להתעורר ולהפנים – דברים אינם תמיד כפי שהם נראים, והבחירה בידנו – האם להמשיך לטמון את הראש בחול, או להמשיך בחיפוש אמיץ אחר האמת.

      היפה הוא שהאמת מרתקת לא פחות מהאשליות שהחזקנו בהן קודם לכן.
      אפשר ללמוד הרבה מאוד על טבע האדם, אם יורדים לשורש העניין, וזה כשלעצמו מרתק מאין כמוהו.

      אהבתי

  1. ערב טוב,

    מה שלומך?

    תראה,

    אני עדיין מתלבטת בנוגע לתכנית טלוויזיונית מהעבר הנקראת: "הכח".

    תמי יערי וכמותה אחרים הפגינו כישורים ייחודיים…לפחות לעניות דעתי.

    אז האם יש מי שמסוגלים לקרוא אותנו בעיניים עצומות?

    האם הכל "עבודה בעיניים"?

    אם אקבל את נקודת מבטך הרי שמה שכתבתי כאן:

    http://rachelika1.blogspot.com/

    יהיה בבחינת קשקוש בלבד.

    וכך גם הידע המצטבר בנוגע לצבעי הילה אנרגיה וביו אנרגיה.

    🙂

    תודה

    רחל

    אהבתי

    • הי רחל.
      לגבי התוכנית, אני לא מכיר, אנסה לברר (אולי ביוטיוב יש קטעים). רק אזכיר שמאות קוסמים ברחבי העולם גם הם מדגימים כישורים ייחודיים, כולל קסמים מנטליים כמו קריאת מחשבות, כיפוף כפיות וכו, כך שלא הייתי ממהר להסיק מסקנות מ"התרשמות" כשלעצמה.
      סתם דוגמה להתרשמות (לא ממש קשור לנושא), מה תגידי על זה? (שני הקוסמים הליצנים האלה מסבירים איך חותכים אישה לשניים: http://www.youtube.com/watch?v=_fisK6scpns)
      כן… זה הסגנון שלהם.

      לגבי טארוט, אני יכול לומר לך כמה דברים:
      אני ממליץ לך לקרוא דברים שיואב בן-דב אומר. אני לא תמיד מקבל את דעתו, אבל יש לו דרך מעניינת להסתכל על הדברים. הוא מומחה בטארוט, והחל את דרכו כפיזיקאי ופילוסוף של המדע. הוא אומר משהו בסגנון של: אין פה עניין של נכון או לא נכון. המפגש בין הלקוח ל"מטפל" ("יועץ", לא משנה) הוא טוב, מוצלח ומועיל אם הלקוח יוצא עם תובנות חדשות על עצמו. אני מן הסתם מסלף את דבריו אז את מוזמנת לחפש את האתר שלו בגוגל ולקרוא.
      יש הרבה מערכות סמלים שהאדם המציא. קלפי טארוט, הורוסקופים, גרפולוגיה, נומרולוגיה ועוד. מה שאני מנסה לומר, זה שאין שום קשר בין הסמלים האלה לאיזושהי אמת אובייקטיבית, כלומר, זה לא באמת אומר שום דבר על האופי של האדם, על העתיד שלו, או שום דבר. זה רק כלי. כלי באמצעותו מדברים על כל מיני נושאים, מעלים כל מיני שיחות ואמירות, שמעניינות את הלקוח, ובמקרה הטוב גורמות לו להשתתף בחווית המפגש הזו של מטפל-לקוח, ולהפיק מזה משהו על עצמו. ככל שהכלי עשיר יותר בסמלים ובקשרים בין הסמלים, כך הדיון עשיר יותר גם הוא (ומצד שני, המורכבות הזו היא שמאפשרת לדברים להראות נכונים תמיד. בכל פעם שניסוי באסטרולוגיה נכשל להראות משהו, אסטרולוגים מיד קופצים ואומרים – רק אדיוט עובד לפי מזל השמש, יש עוד המון גורמים, צריך לקחת הכל בחשבון. נכון, אבל אז, אם הניסוי לא מתוכנן כמו שצריך אפשר למצוא כל דבר בתוך אלפי הקשרים השונים שבמפת כוכבים).

      אתן לך עוד זוית הסתכלות בעניין מזלות אסטרולוגים (מזל השמש – זה שכולם מכירים).אנשים חושבים על כל מיני מכרים, איזה מזל הם, ומתחילים לנתח את האופי שלהם לפי הסטראוטיפ של המזל. לפעמים זה מתאים מאוד, לפעמים דוקא לא. לפעמים משהו באמצע. מחקרים חוזרים ונשנים מראים שאין שום קשר בין המזלות לבין אופי של אנשים, עיסוק שהם בחרו לעסוק בו וכו. את מוזמנת לקרוא בויקיפדיה באנגלית על אסטרולוגיה ולקרוא את הסקירה של המחקרים בתחום. יחד עם זאת, עצם העיסוק הזה בניתוח אופי של אדם, והשוואה של תכונות מסוימות לאחרות, או לאנשים אחרים, וכו וכו – עצם העיסוק הזה מחדד את המחשבה, את האבחנה, מעלה קוי דמיון מעניינים בין אנשים, או קווי שוני , או לא משנה מה.
      את מבינה מה אני מנסה לומר? זה לא "נכון" בשום מובן אובייקטיבי, אבל זה מעורר מחשבה, מחדד אבחנות, משפר הסתכלות, יכולת ניתוח וסתם מעניין (בטח את האדם עליו מדברים).
      זה המובן החיובי ביותר בו אני אישית יכול להתייחס לתחומים הללו.
      אבל שמעי, אם יש לך אומץ, לכי על הניסוי של ריי! אם את רוצה את יכולה לא לגבות כסף על המפגשים האלה, או כל דבר שנראה לך מוסרי. מעניין מה יקרה!
      זה עדיין לא אופטימלי, כי הבטחון שלך יצנח ודברים עלולים להפסיק לעבוד כמו שצריך.

      אם את מעוניינת, אפשר לחשוב על ניסוי פשוט ויותר מוצלח. משהו בו גם את לא יודעת אם הקלפים שאת מדברת עליהם אלו הקלפים שהלקוח בחר, או קלפים שמישהו שלישי יערבב לך מדי פעם.
      אני לא מכיר נוהל פתיחה מספיק טוב בשביל לדמיין ניסוי, אם זה מעניין אותך אפשר ליצור קשר טלפוני ולחשוב על משהו.

      אהבתי

    • לגבי "הכח" – מצאתי כמה קטעים ביוטיוב. אני לא הולך לומר שום דבר נגד אף אדם ספציפי בלי לבדוק את הדברים לעומק, אבל בואי נאמר שלא הייתי סומך על תוכנית טלויזיה של ערוץ מסחרי כמקור למידע מהימן. אני חושב ששמענו על מספיק חוטים שנמשכים מאחורי הקלעים של כל תוכניות ה"ריאליטי" הללו.

      יש מקומות מסודרים להדגים כוחות מיוחדים – חוקרי פאראפסיכולוגיה בכל רחבי העולם היו מתחננים שיבוא אליהם מישהו בעל כוחות של ממש. כבר 150 שנה הם מתעסקים בשטויות כמו – נסיונות לגרום לקוביה ליפול 1001 פעמים על צד מסוים במקום 1000 שצפויים במקרה.
      כבר עשרות שנים שחוקרי הפאראפסיכולוגיה לא מתעסקים עם "יחידי סגולה" אלא עם אנשים רגילים, ולמה? כי עד היום כל יחידי הסגולה שנבדקו התגלו מאוחר יותר כרמאים. שז נמאס להם לבזבז זמן על שרלטנים.
      ויש עוד דבר שכל אדם בעל כוחות כאלה (ואף פחותים מכך) יכול לעשות: לגרוף 2.5 מליון דולר בכמה "פרסים" שיושבים ומחכים כבר שנים שמישהו יבוא ויקטוף אותם. אלה פרסים שכל מיני אגודות ספקנים מציעים לכל מי שידגים כוחות על טבעיים כלשהם. הפרס העיקרי הוא על סך מיליון דולר, והוא שוכב בבנק כבר עשרות שנים מבלי שמישהו התקרב בכלל לזכות בו. יש לא מעט מועמדים בכל שנה מנסים להתקבל, רובם לא מגיעים לשלב שהם מצליחים להסביר אפילו מה הם יודעים לעשות ואיך הם הולכים להדגים את זה. הבודדים שכן – נכשלים שוב ושוב. כל תחלופות המיילים עם המתמודדים פתוחה לציבור באינטרנט. את מוזמנת לקרוא כאן: http://www.randi.org/site/index.php/1m-challenge.html
      ואם לזכות בכסף זה בעיה – אפשר לתרום אותו לנזקקים.

      בקיצור, חברי אחד ועוד אחד, ותאמרי לי – מה הסיכוי שמישהו שהופיע בתוכנית כזו הוא בעל כוחות כמתואר?

      אהבתי

  2. אתה מדהים. פשוט מדהים.תודה על הכל!!!

    מכירה את האתר של יואב בן דב ולאחרונה הוציא הבחור קלפים מדהימים.

    מאחלת לו מכאן הצלחה ענקית.

    אשמח לדיאלוג טלפוני ביננו.

    היכן אוכל למצוא מס' טלפון שלך?

    בנוגע ל"ניסוי" שהצעת: תראה,

    אני לומדת ועוסקת מעט בתחומים טארוט ונומרולוגיה משולבת כתחביב.

    בנוגע לאופי האדם: מאחר שקיימת שיטת שבתאי הרי שאתה מדייק.

    אתאר בקצרה את השיטה:

    שיטת שבתאי מגדירה עבור כל אדם שני מזלות אסטרולוגיים.

    המונחים הם: מזל פנימי= נגזרת של תאריך הלידה

    מזל מקיף= נגזרת של שם פרטי + שם האם בחישוב מסויים.

    על פי שיטה זו קיים בסיס של 144 צירופים.

    צירופים אלו מחולקים לכמה קטגוריות [בדומה לארבע היסודות]

    ולכל קטגוריה מאפיינים בסיסיים.

    זה על רגל אחת מהי "שיטת שבתאי".

    נתון חשוב בנוסף לכך מגדיר תכונות לפי אותיות השם ו/או לפי יום הלידה.

    כל הנתונים מכילים נתונים מגוונים בנוגע לשני צידי המטבע: תכונות

    שנזהה כ"חיוביות" ותכונות שנזהה כ"שליליות".

    הנסיון לבדוק באופן מדעי עניינים לא מדעיים לוקה בעיניי בחסר.

    זו הסיבה שאני ממשיכה לנסות להתעמק בתחום.

    אולי בכל זאת יש שם משהו.

    האם הזדמן לך לפעול על פי תחושת בטן ובניגוד להגיון הפשוט?

    אם כן- כיצד היית מגדיר זאת?

    יום טוב והמון תודות.

    בהערכה רבה

    רחל

    אהבתי

    • תודה רבה רחל, אני בסה"כ מנסה להעביר את הדעות שלי בצורה תרבותית. מאמין שזו הדרך הנכונה להשפיע. (לפעמים אולי נפלט לי משפט ציני כזה או אחר, אבל מה לעשות, אני אנושי אחרי הכל…).
      לגבי השיטה שתיארת (או כל דבר אחר באותו סגנון) – אם אני מבין נכון, את צריכה לקבל כמה פרטים "יבשים" ואת יכולה למעשה לשלוח לאדם "חוות דעת" שמתאימה לו אישית, מבלי שאת צריכה לפגוש אותו, האם אני צודק?
      אם זה המצב, יש מתכון פשוט לניסוי שניתן לעשות.
      בהנחה שאת לא מדבר או נפגשת עם האדם בשום צורה, אלא רק מקבלת פרטים שלו במעטפה סגורה למשל, ניקינו את כל ההטיות של קריאה קרה (קראת את הפוסט אני מניח).
      מכיוון שידוע שאנשים נוטים להתייחס לדברים כללים שכותבים עליהם כעל דבר מאוד ספציפי ומדויק לגביהם – אנחנו חייבים לנקות את ההטיה הזו, קודם כל. הנה לינק שמדגים את הבעיה שאני מדבר עליה: http://www.youtube.com/watch?v=SeqnFmJzQnI
      מומלץ מאוד לצפות.
      איך נעשה זאת? הנה רעיון פשוט.
      אסור שהלקוח ידע אם הטקסט אמור להתייחס אליו או לא. איך עושים זאת?
      נניח את עושה ניסוי על 10 אנשים. את אוספת פרטים של 10 אנשים וכותבת 10 חוות דעת.
      לאחר מכן כל אחד מ-10 האנשים מקבל את כל 10 חוות הדעת, ועליו לזהות את זו שמתאימה לו ביותר, לדעתו.
      כל מה שנשאר לבדוק הוא, כמה זיהו נכון את הטקסט שכוון אליהם, וכמה צפוי היה לפי הסטטיסטיקה שזה יקרה (הרי יש סיכוי לקליעות מקריות – אם לא נחשב את זה לא נדע להעריך האם למשל 2 התאמות מ-10 זה דבר צפוי או נדיר מאוד).
      ברור שכמה שחוזרים על הניסוי הזה יותר פעמים, התוצאות יותר מובהקות (יתכן שניסוי מסויים יצא חריג בהצלחתו המקרית, אבל ניסויים נוספים ימצעו ויבטלו למעשה את החריגה הסטטיסטית).
      אני לא רוצה לרפות את ידייך, אבל ניסויים כאלה נעשו לא פעם, והתוצאות היו שליליות. כלומר – אנשים זיהו את הטקסט שמופנה אישית אלהם לפי המצופה שהיו עושים אם היו שולפים אותו מהכובע עם עיניים קשורות.
      אבל מי יודע!
      את מוזמנת לנסות.
      לדעתי אין דרך אחרת לדעת אם משהו עובד, אלא רק לנסות אותו כמו שצריך (תוך שלומדים מטעויות העבר ובונים ניסוי שמנקה את כל גורמי ההטיה האפשריים).
      לגבי אינטואיציה, זה כבר סיפור אחר. בהזדמנות…
      את יכולה לשלוח לי מייל ואחזיר לך את הטלפון שלי – sharp.thinking.skills@gmail.com

      יום טוב!

      אהבתי

  3. אכן

    קראתי את הפוסט "חשיבה קרה".

    תשתדל לא להיות ציני כלפיי , 🙂

    תודה על המייל .

    אגב, רעיון נפלא לניסוי .

    רחל

    אהבתי

  4. פינגבק: נומרולוגיה II – הראיות? | הידען

  5. היי גלעד, נראה לי שאתה הבן אדם המתאים לשאול אותו משהו שלא הצלחתי למצוא עליו תשובה ברשת. האם אתה יודע מה משמעות הקווים ביד מבחינה אנטומית, כלומר, למה הם בכלל נוצרים ואיך זה למשל שלילד יכולה להיות כף יד עם קווים כמעט זהים לשל אחד מהוריו? והאם נעשו מחקרים לגבי תקפות הכירולוגיה?

    אהבתי

    • לא בדקתי את הנושא הזה לעומק.
      מריפרוף כאן: http://www.skepdic.com/palmist.html
      וכאן: http://en.wikipedia.org/wiki/Chirology
      לא נתקלתי בשום מחקר.
      הפסקה הראשונה בויקיפדיה מציינת שיש אסכולות רבות וסותרות – סממנן מובהק לתורות-טפלות למינהן.
      לגבי זהות הקוים עם ההורים, לא מכיר. יש לך מחקר שבדק את זה? או שזו עוד אמונה שמסתובבת?
      צורת היד הכללית בהחלט יכולה להיות קשור לצורת יד ההורים, מסיבות גינטיות כמובן. גם בזה אני לא מומחה – איזה פרמטרים בדיוק עוברים בתורשה ואיזה לא.
      אם תמצאי מחקר רציני בתחום – אנא שילחי לי.

      אהבתי

  6. ממש לא ראיתי מחקר או טענה כזו, סתם מתוך התבוננות ראיתי את זה. בחלק מהמקרים הזהות בין הקווים ממש בולטת, אז עניין אותי ממה הם נוצרים ומה אחראי לצורתם

    אהבתי

    • ללא מחקר מסודר ומבוקר, והגדרה ברורה של מה זה "דומה" ומה זה "שונה" לא ניתן לומר דבר.
      "מחקרים" אישיים ב"סגנון חופשי" נוטים להניב תוצאות בהתאם לציפיות שלנו, ולא בהתאם למציאות.
      ללא הגדרה ברורה ומבחן עיוור בו את לא יודעת מי ההורים ומי הילדים, מעניקה ציוני "דמיון" לכל מיני צירופים אפשריים ורק לבסוף מישהו מבצע סטטיסטיקה על התוצאות, לא ניתן לומר כמעט דבר.

      חיפוש קצרצר לגבי טביעות אצבע החזיר לי את האתר הבא:
      http://lib.cet.ac.il/pages/item.asp?item=5266
      "התבנית הגליפורית של האצבעות מתחילה להיווצר בעובר בשבוע השמיני להריון ונקבעת סופית בסוף החודש השלישי. לאחר מכן, במשך כל חיי הפרט, אין שינוי בתבנית טביעות האצבעות וכף היד (למעט מקרי פציעה). הדבר היחידי שמשתנה הוא הגודל העולה עם גדילת הגוף. גם חריצי כף היד, אלה המכונים 'קו החיים', 'קו השכל' ואחרים, נוצרים בחודשים השני והשלישי לחיי העובר.
      בעשור האחרון, בהתרחב הידע הגנטי, מסתייעת הרפואה בתבניות לאבחון תסמונות חריגות בעוברים ומחלות מסוימות בבני אדם. השוני במבנה ובסידור הרכסים והחריצים הוא כה רב וכה ייחודי בהופעתו, עד כי אפילו תאומים זהים אינם זהים בטביעות אצבעותיהם."

      מעניין.

      אהבתי

  7. אם הן מעידות על מחלות וכל מני עניינים התפתוחותיים או מחצינים דברים שקורים בגוף למה לא יכול להיות שהן מעידות על תכונות או נטיות של האישיות?

    אהבתי

    • האמת שלא ברור לי מהמקור הזה, למה בדיוק הם התכוונו במשפט הזה. האם זו אמירה כללית או משהו שמתייחס לקוים הללו. אני נוטה לחשוב שמדובר באמירה כללית על אבחון תסמונות באמצעות סריקת DNA, כי זה אני יודע שעושים היום.
      בכל מקרה, כל טענה שבעולם יש לבדוק בצורה מחקרית, והסטטיסטיקות שצריך לעשות כדי למצוא מתאם בין כל צורת קו ואורך קו לבין כל פרט באופיו וחייו של אדם הן אינסופיות לכל דבר ועניין, מה שאומר שללא איסוף נתונים במשך עשרות שנים על מאות אלפי אנשים וניתוח התוצאות באמצעות מחשבי על, אני לא רואה איך מישהו יוכל למצוא איזשהו מתאם שכזה.
      אולי מתישהו בעתיד, כשכולנו נהיה מאוכסנים במאגרים ביומטריים שונים, יהיה אפשר לעשות מחקרים מעניינים.

      אהבתי

      • לפני המון שנים שמעתי הרצאה של מישהו שניסה לבדוק קשר בין תכונות אופי וצורת כף היד הכללית (אורך אצבעות מול אורך כף היד, ועוד כמה פרטים בסיסיים), כך שהוא היה צריך להצליב בין מספר נמוך של פרמטרים. הוא טען שאסף הרבה דוגמאות, כולל של חברי כנסת (תכונת המנהיגות) והיו לו מספר התאמות. הוא נשמע מדעי, אבל ממרחק השנים אני חושב שהמסקנות שלו היו "יותר מדי טובות". וזה שלא שמענו עליו מעיד שהמחקר שלו כנראה לא היה מהפכני. מה שכן כשהוא העלה מישהי מהקהל, רק ממבט ראשון על הידיים שלה, הוא ניחש נכון שהיא ילדה לא ממזמן, וגם הסביר לה לפי איזה סימנים בידיים הוא ניחש זאת (אני הכרתי אותה וידעתי שהיא לא שתולה).

        אהבתי

  8. לא צריך סימני פליטה. יש כל מיני סימנים גופנים אחרי לידה, מבצקת קלה ועד כתמים אופייניים בפנים זה כמובן לא 100% אבל זה לא מאוד קשה.

    אהבתי

  9. זה שהרוב בולשיט לא אומר שאין בזה מן האמת. אני בהחלט מאמין באסטרולוגיה ובקריאה בכף היד אמנם סביר בהחלט שרוב העוסקים בזה הינם שרלטנים וברור שישנם שיטות אבחון וקריאה שונות. בטארוט לעומת זאת אינני מאמין כלל.

    אהבתי

    • עקרונית אתה צודק. אבל בדקו את השיטות האלה, ובאמת אין שום קשר בינן לבין המציאות, מעבר לניחושים או פרשנויות של הלקוח.
      ספציפית לגבי אסטרולוגיה – הנושא נחקר לעומק, במשך עשרות שנים, ובמאות מחקרים לא נמצא אפילו קשר קלוש בין אסטרולוגיה לבין המציאות. מוזמן לקרוא את הפוסטים בנושא: http://goo.gl/ZdlTiR

      אהבתי

כתיבת תגובה