חלומות נבואיים – ההיה, או חלמתי חלום?

ההיסטוריה משובצת סיפורים מדהימים על חלומות נבואיים.

יתכן וחלקכם מכירים באופן אישי מישהו שחלם חלום ש"התגשם", או אפילו זכיתם שחלום שלכם יתגלה בדיעבד כ"נבואי".

אברהם לינקולן, חודש לפני מותו, 1865 (ויקיפדיה)

אחד הסיפורים המצוטטים ביותר בהקשר זה הוא הסיפור על אברהם לינקולן, נשיאה ה-16 של ארצות הברית (1809 – 1865): בוקר אחד סיפר הנשיא לחברו הטוב (ושומר ראשו) כי חלם חלום בלהות, בו הרגיש "שיתוק מוות" ושמע יבבות עולות מהקומה התחתונה של הבית הלבן. לאחר שחיפש את מקור הקולות הגיע לחדר המזרחי וראה גופה עטופה בבגדי קבורה וסביבה מתגודדים אנשים אבלים. כאשר שאל מיהו המת נאמר לו כי זהו הנשיא, וכי התנקשו בחייו.

שבועיים לאחר מכן יצאו לינקולן ואשתו לצפות במחזה בתאטרון פורד אשר בוושינגטון. זמן קצר לאחר תחילת המחזה נורה לינקולן למוות ע"י מתנקש!

מדהים, הלא כן? עוד נחזור לסיפור זה בהמשך.

האם באמת יש צורך להניח פעולה של כוחות נבואיים כדי להסביר את התופעה של חלומות "מתגשמים", או שיש הסברים פשוטים יותר שקצת חשיבה חדה (וידע רלוונטי) יכולים לספק?

נסקור את הנושא מכמה זוויות:

כמות החלומות הרלוונטיים

אדם חולם בממוצע מספר חלומות בכל לילה. הערכה פשוטה מראה כי במהלך חייו חולם כל אחד מאיתנו כ-100,000 חלומות, רבים מהם על תקריות לא נעימות, אסונות, תאונות וכו. לעיתים קרובות מעורבים בחלום אנשים הקרובים לנו.

כמות הארועים הרלוונטיים

בכל יום מתרחשים ארועים רבים שאנו שומעים עליהם בתקשורת או חווים באופן אישי. ארועים ציבוריים, אסונות טבע, אנשים שנפגעים בדרך זו או אחרת ואפילו ארועים קטנים יחסית כגון "מכונית שמעכה את גדר השכנים" או "כוויה ביד" – כל אלה הינם מועמדים ראויים להיות מנובאים, הלא כן?

הגדרות מעורפלות

עד כמה מדויקת צריכה להיות ההתאמה בין חלום לארוע כדי שחלום יחשב נבואי? אם חלמנו שקרוב משפחה נהרג בתאונת דרכים וכעבור כמה ימים נודע לנו כי אותו קרוב לקה בהתקף לב ואושפז בבית חולים במצב בינוני, האם זה יחשב חלום נבואי או לא? אם חלמנו על נפילה מצוק וכעבור שבועיים החלקנו ושברנו יד – האם זה היה חלום נבואי? כמובן שגם הגדרות הזמן לא ברורות – מה פרק הזמן שצריך לחלוף בין חלום לבין ארוע דומה, כדי שלא נחשיב את החלום כנבואי? שבוע? חודש? שנה? "בזכות" הגדרות מעורפלות, אנו מגדילים באופן עצום את כמות ההתאמות האפשריות בין חלום לבין ארוע שיקרה בעתיד, ובכך מגדילים מאוד את הסיכויים שחלום יענה על ההגדרה של "חלום נבואי".

זכירה סלקטיבית

כמות החלומות שאנו חולמים ואינם מתגשמים היא עצומה. אנחנו לא שמים לב אליהם כמובן. מצד שני כל התאמה, אף קלושה, תעורר בנו מיד תשומת לב. זו דרך פעולתו של המוח האנושי. כבר בשנת 1600 לערך אמר הפילוסוף והמדינאי האנגלי פרנסיס בייקון: "שורש האמונה הטפלה נעוץ בכך שהאדם מבחין בקליעות אך לא בהחטאות, ומאכסן בזכרונו את המקרים מהסוג הראשון ושוכח את המקרים מהסוג השני".  במקרה של חלומות האפקט חזק אף יותר, כי גם אם נתעד ביומן את כל החלומות שאנו נזכרים בהם, רוב החלומות ישארו בלתי נגישים למודעותנו אם לא יתרחש ארוע חיצוני כלשהו שיזכיר לנו אותם.

התאמה בדיעבד

בכל מקרה של היזכרות בחלום לאחר שהארוע אליו הוא מתייחס כבר אירע (זה המצב ברוב במקרים בהם מדווח על "חלום נבואי"), קיימת סכנה של שינוי הזיכרון המקורי. מידע שקיבלנו אודות הארוע שהתרחש משפיע ומתערבב עם פרטים שאנו זוכרים מהחלום. זוהי תכונה ידועה של הזיכרון האנושי שהודגמה במחקרים רבים (דברים מגיעים לידי כך שניתן לשתול באנשים זכרונות של ארועים שכלל לא קרו להם, אך בכל זאת יזכרו כחוויה אישית).
כמובן שאדם שמאמין (או רוצה להאמין) ב"כוחות הנבואיים", יפרש עוד ועוד פרטים בחלום כך שיתאימו למאורע שהתרחש. אם למשל בחלום על תאונת דרכים הופיע גם טווס, ואילו באירוע התאונה האמיתי לא נראה טווס בשטח, ניתן לחפש התאמות מאולצות: אולי הופיע טווס (או עוף גדול אחר) על שלט פרסומת באזור התאונה, או על חולצתו של אחד המעורבים בתאונה, או על כריכת ספר שהנפגע קרא לאחרונה, וכו'. כשיודעים בדיעבד מה מחפשים, קל מאוד למצוא התאמות. (כל נבואות נוסטרדמוס בנויות למעשה על עיקרון זה: אף אחת מהנבואות לא היתה שימושית כדי להתריע מראש על אירוע. ההתאמות התבצעו תמיד לאחור – לאחר שקרה ארוע נמצאו נבואות שניתן לפרש אותן במתייחסות אליו).

עד כמה נדיר אם כך מקרה בו אחד מעשרות אלפי החלומות שאדם מסוגל להזכר בהם בימי חייו יתאים לאחד מעשרות אלפי הארועים השונים ששוטפים את חיינו? ניתן לנסות להעריך את הסיכוי שאדם מסוים יחווה חלום נבואי בדרגה "מדהימה" במהלך חייו. המספרים תלויים כמובן במידת ה"מדהימות" שאנו מחפשים. נניח לרגע סיכוי קלוש של 1:1000 שאדם מסוים יחווה חלום נבואי מדהים-ממש במהלך חייו. לגבי אדם מסוים הסיכוי נשמע קטן, אך כאן אנו מגיעים לנושא הקריטי הבא.

כמות החולמים הרלוונטיים

אנחנו לא חיים לבד. אולי לא נחווה חלום נבואי "מדהים" באופן אישי, אך נתרשם גם אם אחד ממכרינו יספר לנו על כך, או אפילו אם נקרא על כך בעיתון. באנגליה חיים כ-50 מליון תושבים, בארה"ב כ-300 מליון, כלומר, במשך חייו של אדם יתרחשו כ-50,000 מקרים של חלום נבואי מדהים באנגליה לבדה, וכ-300,000 בארה"ב. כשרואים את המספרים הללו, מפתיע שאנו לא שומעים על יותר מקרים של חלומות נבואיים!
זהו "חוק המספרים הגדולים באמת" שמוכר לנו מהגרלות הלוטו – אמנם הסיכוי לזכות בלוטו הוא אחד לכמה מיליונים, ולמרות זאת, כמעט בכל שבוע יש זוכה, וזאת מכיוון שמיליונים משתתפים בכל הגרלה. הסיכוי שמאורע אחד כלשהו יתרחש, מתוך המון מאורעות מאוד לא-סבירים, הינו גבוה ביותר.
מנקודת מבטו של הזוכה בלוטו מדובר אולי בנס, אך מנקודת מבטם של מארגני ההגרלה ושאר תושבי המדינה, זה היה אך צפוי שמישהו יזכה גם השבוע.

סימנים מקדימים

לעיתים הנבואה אינה כה מפתיעה כפי שנראה לצופה מן הצד שאינו מצוי בפרטי הארוע. אנקדוטות מדהימות רבות מאבדות מעוצמתן כאשר מסתבר כי היו סימנים מקדימים לארוע, שהיו ידועים לחולם. לעיתים אנו, החולמים הפוטנציאליים, אפילו לא מודעים לסימנים אלה באופן מלא. למשל:
במהלך ביקור אצל הדוד האהוב, יתכן וקלטנו חיוורון, חוסר חיוניות, עיגולים כהים סביב העיניים או כל סימן אחר שהיה מדליק נורה אדומה אצל רופא. למחרת חלמנו שהוא חלה במחלה קשה וכעבור שבועיים הסתבר לנו שצדקנו. האם החלום היה נבואי?
יתכן כי היו דיבורים על חוסר בטיחותו של גשר מסוים להולכי רגל. אנשים רבים מוטרדים מהעניין, כמה הורים ביקשו מילדיהם לא לחצות את הגשר ובאחד הימים אפילו נערכה הפגנה מקומית בדרישה לבנות את הגשר מחדש. והנה, יום אחד קורה אסון, הגשר מתמוטט וכמה אנשים נהרגים. עד כמה נהיה מופתעים עכשיו אם ייוודע לנו שלא אחד, אלא שלושה הורים שונים חלמו על גשר מתמוטט ועל יקיריהם שנפגעים, בחודשים שקדמו לארוע? מהר מאוד יעלמו מעל דפי ההיסטוריה האזכורים לגבי כל אותם אתרעות וחששות, ותישאר רק האנקדוטה על החלום ה"נבואי" שהתגשם.

*

נחזור כעת לחלום ההתנקשות של לינקולן. את הסיפור הזה ניתן למצוא בכל ספר שמנסה להאדיר את כוחותיהם העל טבעיים לכאורה של החלומות. אך ברוב המקרים הקוראים אינם מקבלים את התמונה המלאה. ג'ו ניקל, בלש, קוסם, מורה, כותב ספרים וחבר באגודות ספקנים שונות החליט לבדוק את הנושא יותר לעומק. כשבדק את ספר הזכרונות של אותו חבר לו סיפר לינקולן על החלום, הסתבר כי לאחר שהחבר שמע את סיפור החלום והביע את טרדתו מהעניין הרגיע אותו הנשיא כי לא הוא אלא אדם אחר נהרג בחלומו, כלומר, היה זה נשיא אחר.
מעבר לכך, ללינקולן היו כל הסיבות לחשוש מהתנקשות. הוא הוזהר לא פעם מפני נסיונות התנקשות (נסיון ראשון סוכל מיד לאחר הכתרתו הראשונה), קיבל כמה מכתבי איום על חייו, ופעם אחת אפילו חוררה מגבעתו מכדור של אדם שניסה להתנקש בחייו. עם רקע כזה, חלום על התנקשות לא נראה כל כך מפתיע.

לסיכום, כשמתמזל מזלנו להיתקל באופן אישי בחלום ש"התגשם" אנו מתמלאים התרגשות, וזה מובן. מנקודת מבטו של היחיד מדובר בנס של ממש. אך אם נסתכל על התמונה הרחבה יותר, נבין עד כמה מאורע "מדהים" כזה הינו למעשה צפוי, ואף מחויב המציאות.

הערה: בכל הדיון לעיל התעלמתי כמובן ממקרים של דמיון פרוע, הגזמות, שמועות לא מבוססות, אגדות אורבניות ואף רמאויות מכוונות, מקרים שלצערנו נתקלים בהם לא מעט, במיוחד ככל שמתקרבים למחוזות ה"על טבעי" – מחוזות בהם הונאה עצמית מחד, ורדיפת אגו, בצע ופרסום מאידך, משחקים, כך נראה, תפקיד מכריע.

לקריאה נוספת:

32 מחשבות על “חלומות נבואיים – ההיה, או חלמתי חלום?

  1. גם אצלנו במשפחה היה מקרה מעניין- אבל בכיוון ההפוך: לאחר שהיטלר עלה לשלטון, ההורים של סבא שלי החליטו להבריח את כל ששת ילדיהם לישראל ולארה"ב.
    למרות שהדיעה הרווחת היתה ש"שום דבר נורא לא באמת יכול לקרות"- הם, מסתבר, היו סקפטים…
    הם הבריחו את הילדים, ואח"כ ניסו לברוח בעצמם אבל בשלב הזה ארה"ב סגרה את השערים והם נאלצו לחזור לגרמניה, וכל השאר הסטוריה.
    כך יצא שסבא שלי הגיע ממזרח גרמניה לישראל ויותר לא ראה את הוריו.
    סבא שלי סיפר לי כי כמה שנים לאחר שהגיע לארץ הוא חלם חלום (רק בשביל לסבר את האוזן- סבא שלי בהחלט ענה על ההגדרה "אדם סקפטי"), בו הוא ראה את הוריו מובלים באקציה.
    היות שהיה גם יקה וגם סקרן, הוא לא התעצל, קם, ורשם את החלום + התאריך, ויותר לא התעסק בזה.
    ממילא כל שחלפו השנים הוא הבין כי הסיכוי שהוריו נשארו בחיים הוא קלוש ביותר.
    כעשרים שנה אחרי החלום פגש במקרה מישהו מאותה עיירה, ותוך כדי שיחה שהתפתחה ביניהם, סיפר המכר כי ראה את הוריו של סבא שלי מובלים באקציה. מסתבר שהאקציה התרחשה באותו תאריך בו חלם סבא שלי את החלום.
    אין ספק שאם מדברים על רמזים מקדימים (כפי שציינת)- היו אינספור.
    אין ספק שאפשר לומר שבמקרה של יהודי גרמניה אקציה היתה אולי רק עניין של זמן.
    כמובן שאפשר להרים גבה ולתהות הכיצד אותו מכר זוכר תאריך מלפני 20 שנה (אלא אם כן גם בני משפחתו השתתפו באירוע זה).
    מה שבטוח זה שאני סומכת בעיניים עצומות שאם סבא שלי רשם תאריך- אז זה היה התאריך, ואני בטוחה שהוא שמר את פיסת הנייר עליו כתב אותו.
    הוא מעולם לא הצליח "להוכיח" שום דבר או למצוא הסבר הגיוני. הסבר בסגנון: "הנשמה שלי יצאה מהגוף הפיזי וראתה הכל מלמעלה", זה משהו שלא עלה בקנה אחד עם השכלתנות שלו. ועם זאת, אני עדיין חושבת שזה סיפור מרתק גם אם אין לו הסבר מדעי. או שההסבר קיים ואנחנו עדיין לא יודעים. בסופו של דבר, המוח שלנו מורכב מאוד, הדיעות לגבי משמעות החלום ותפקידו שנויות במחלוקת. מה דעתך?

    אהבתי

    • אני משתדל לא לסגור את עצמי בפני שום הסבר. האמת שהסיפורים מהסוג הזה הם מהסוג שהכי קשה לי "לנפנף" כי הם באמת מדהימים.
      מצד אחד, במשך 150 שנה עשו מחקרים בנסיונות להוכיח קיום תפישה על-חושית כזו או אחרת, ולא הצליחו למצוא כלום. המעט שמצאו פה ושם, אלו ממצאים שברמה הסטטיסטית יש להם מובהקות, אבל מבחינת גודל האפקט הם זניחים. למשל: מטבע נפל 5050 פעמים על צד אחד ו-4950 על צד אחר, במקום משהו שקרוב יותר ל5000-5000. אין ספק שבחיי היום יום לא ניתן להרגיש באפקט כזה, גם אם מבחינה סטטיסטית הוא נחשב מובהק (כלומר – בסבירות נמוכה מאוד קורה במקרה). וגם על התוצאות האלה יש ויכוחים, כי לא היה עדיין אף ניסוי מסוים שהצליחו לשחזר במקום אחר בהצלחה דומה.
      אבל, וזו נקודה שלדעתי לא ממש בדקו, כי קשה מאוד לבדוק אותה, יתכן, למרות שאין שום הסבר "הגיוני" לכך עדיין, שבין אנשים קרובים מאוד יש איזשהו קשר שאנחנו לא יכולים להסביר, וכאשר מדובר במקרים מאוד קריטיים כמו מוות, או תאונה, אולי רק אז משהו מספיק חזק בשביל "לעבור" איכשהו.
      אני לא יכול להיות משוכנע שאין דבר כזה, לאור המחקרים שראיתי עד היום.

      אהבתי

  2. בוא נסכים, שדברים כאלה קורים. סביר להניח שיש חלומות שמשאירים אותנו פעורי פה / חרדים. עם זאת, יש בוודאי הרבה חלומות מסוג זה שהחולם בכלל לא זוכר. אני מניחה שגם החלום של סבא שלי היה נשכח לולא אותה פגישה עם אותו מכר (ואז לתיעוד החלום לא היתה שום משמעות בעצם).
    אז בנוסף לחלומות שמקבלים אישור עשרים שנה אחרי, יש לנו במשפחה גם סיפור שיותר קשור למה שכתבת בלוג (אולי הסבירות שיהיו שני חלומות כאלה באותה משפחה הוא נמוך- אבל בחיי שזה קרה). שים לב:
    אותו סבא, התחתן עם סבתא שלי, וכמו שקורה להרבה זוגות, גם היא נכנסה להיריון.
    הלידה עברה בשלום ללא סיבוכים מיותרים ונולד בן.
    בלילה שאחרי הלידה, סבתא שלי חלמה שאבא של סבא שלי (אותו, מין הסתם היא מעולם לא פגשה- ראתה אותו רק בתמונה שסבא שלי הביא מגרמניה) יושב לידה, מלטף לה את היד, חוזר ואומר "לא נורא…הכל יהיה בסדר…לא נורא…".
    למחרת בבוקר הגיעה האחות ובישרה לסבתא שלי כי התינוק נפטר אמש.
    לא היו שום רמזים מקדימים לבעיה כלשהי עם היילוד.
    עם זאת (ורק בשביל הסקפטיות), סבתא שלי מעולם לא ראתה את התינוק לאחר שהודיעו לה שהוא נפטר . זה לא היה מקובל אז, והיא אפילו לא חשבה לבקש…עם זאת, עד יומה האחרון, העניין לא נתן לה מנוח. תמיד קינן בה הספק שאולי הוא נחטף / נלקח ממנה, ושהוא חי באיזה מקום, והיא לעולם לא תוכל לדעת בוודאות, לא כל שכן לזהות אותו.
    תחושת הבטן שלה היתה שהוא חי.
    ועם זאת, אני חושבת שזה בהחלט חלום מדהים.
    לא יודעת מה המשמעות דווקא של אבא של סבא שלי בחלום, מה הוא מייצג? ולמה דווקא היא חלמה את החלום ולא סבא שלי (הבן שלו)- את זה אני משאירה לאנשי מקצוע.

    אהבתי

  3. בוקר אחד לקחתי טרמפ את אחת משכנותיי. בדרך ראינו גוויה של חזיר בר מוטלת בצד הדרך. עצרתי וניגשתי אל החזיר כדי להעיף בו מבט קרוב. מזווית עיני ראיתי את השכנה מעוותת את פניה. היא לא רצתה להביר למה, אבל שיערתי שהיא נגעלה מהרעיון להציץ בגופה מרקיבה.
    בו בערב התנגשתי בחזיר בר אחר והרכב שלי נהרס. התקשרתי אל השכנה והיא אישרה את שחשדתי: היא עיוותה את פניה כי ראתה אותי בדמיונה מתנגש בחזיר.
    במקרה אחר היא סיפרה לאשתי בבוקר שהיא חלמה שאני עובר תאונת דרכים. באותו יום התנגשתי ברכב אחר שעצר בפתאומיות. כשסיפרתי זאת לאשתי בערב, היא גילתה לי ש"המכשפה" כבר ידעה זאת…

    אהבתי

    • ברוך הבא לבלוג.
      המקרה הראשון אינו מפתיע, מבחינת ה"נבואה" כי ארוע דומה קרה ביום הראשון וסביר שטרדות מסוג זה ימשיכו לקנן. המפתיע הוא שזה קרה, לא שהיתה הנבואה. אין את כל הפרטים, אבל יתכן והיה "גל" של חזירי בר ששוטט בדרכים באותה תקופה, מסיבות שאין לי מושג מהן – דבר שהעלה את הההסתברות להתנגש בהם באופן משמעותי.
      לגבי המקרה השני, ובכלל, השאלה היא כמה נבואות לא התגשמו.
      הכרתי פעם מישהי שגם טענה הרבה דברים לגבי נבואות שהיו לה, אבל התגלתה כשקרנית פתולוגית בהקשרים אחרים, כך שסביר שהמציאה את הנבואות האלה בדיעבד, לאחר שהארועים היו קורים.

      אם אתה מאמין שלאותה שכנה יש יכולת נבואית כלשהי, אפשר לערוך ניסוי פשוט.
      שתרשום בכל יום על פתק את הנבואות שהיא רואה לעתיד (ליום הקרוב, לשבוע הקרוב או למתישהו), ותתן לך את הפתקים סגורים. אתה תשמור אותם אצלך בלי להציץ. על כל פתק היא תרשום מבחוץ עד מתי הוא בתוקף, ואז אתה תפתח אותו ותבדוק האם התרחש או לא.
      מובן שצריך לתת ציונים למידת המדהימות של הנבואות. אם למשל אנבא נבואה ש"מחר לא ירד גשם" סביר שהיא תתקיים, במיוחד בקיץ. החשבון לא כל כך פשוט במקרים כאלה, אבל זה לפחות יכניס כמה בקרות לדברים: 1) היא לא תוכל לטעון בדיעבד שניבאה 2) נוכל לספור גם את כל ההחטאות שלה.
      יכול להיות שמדובר ברואת שחורות כרונית שבכל 5 דקות מנבאת משהו אחר למישהו שבסביבתה. מתי שהוא אין ברירה – היא חייבת לצדוק!
      וגם אם אין הסבר זה בסדר, אפשר סתם להנות מצירופי המקרים של החיים, שלפעמים באמת עולים על כל דמיון.

      אהבתי

  4. גלעד
    קראתי את הטקסט הזה בספרו של ג'ון אלן פאולוס (כן – השם שלו דומה לזה של האפיפיור הקודם קודם). משם לקחת אותו

    אהבתי

  5. משהו מעניין שנתקלתי בו היום בקשר לחלומות נבואיים (בעקבות הפוסט של גדי בקבוצה על "הסיפורים המשונים ביותר בעולם"):

    הלורד קילבראקן היה ידוע ביכולתו לחלום את תוצאות מירוצי הסוסים אי שם בשנות ה-40 של המאה הקודמת.
    זה הסיפור שלו:
    http://www.ukpsychics.com/the_man_who_dreamed_of_horse_race_winners.html

    אהבתי

      • תיקון: ההספד עליו בעיתון האינדיפנדנט מזכיר את הסיפור אולם הנבואות לא היו תמיד מוצלחות:
        http://www.independent.co.uk/news/obituaries/lord-kilbracken-412355.html

        He discovered his knack of predicting the results of horse races while up at Oxford. Already a confirmed gambler (he had been the school bookmaker at Eton), he and a number of his fellow students profited from his dreams. On one occasion, to confound sceptics, he wrote down the names of two horses and placed them in a sealed and time-stamped envelope. Both of them won, and the press made much of the story.

        Yet because his dreams came only occasionally, and not every horse in them was a winner, the Mirror felt he was not pulling his weight as a tipster and moved him on to other things.

        אהבתי

        • זה נשמע כמו מקרה קלאסי של דיווח סלקטיבי. וזה בדיוק ההבדל בין אנקדוטות, לבין ניסוי מבוקר, בו סופרים את כל המקרים, ומפעילים בקרות נוספות. משום מה בניסויים כאלה האפקטים נוטים להתגמד עד כדי העלמות מוחלטת.

          אהבתי

  6. זו הפעם הראשונה שאני כותבת באתר שלך. למרות שיש לי עבודה בתחום המדעים, אני גם משוררת ומתרגםת.לבעלי ולי יש
    הרבה חוויות מחוץ מרחב זמן-חלל מאז ילדותה. אנחנו אף פעם לא יצרנו חוויה ברצון שלנו. הם קורים באופן ספונטני. מאז שבעלי היה בגיל 2 הוא ראה חתיכות של עתיד, שיצאו להיות 100% זהים כאילו אתה תחיה אותו האירוע פעמיים.
    מה אתה חושב על זה?

    אהבתי

    • האם את בטוחה שזאת לא חווית דז'ה-וו רגילה? כלומר, האם יש תיעוד וודאי של החזיונות האלה *לפני* שהם אכן התרחשו, או שרק בזמן שהם התרחשו הוא היה בטוח שזה קרה כבר, או שהוא חשב על זה כבר?

      אהבתי

  7. מה לגבי התגלות נפטרים בחלום מהסוג שנותנים מידע שמצטלב עם מידע משלים מאנשים אחרים? איך ניתן להסביר את זה בהנחה שהם דוברי אמת כמובן.
    לדוגמה, הסיפור הראשון בלינק הבא: (יצא לי לעשות קצת תחקיר מלמעלה, היה שם משהו כזה, אם כי לא ברור לי עדיין אם הפרטים כלעצמם נכונים, אבל אני שואל עקרונית)
    http://www.yahadoot.net/item.asp?id=592&cid=12

    אהבתי

    • המפתח הוא קודם כל לוודא שהפרטים נכונים, ורק אז לנסות להסביר אותם. אני לא רואה טעם לעסוק בספקולציות.
      סילופים, סיפורי מעשיות ואף שקרים בוטים מעטרים אתרים רבים שמנסים לדחוף אג'נדות אמוניות כאלה ואחרות. זה המקום האחרון לחפש בו אמינות.

      אהבתי

  8. לא יודע לגבי אחרים אבל ממה שחוויתי יש בוודאות טלפתיה וגם חלומות שחוזים את העתיד . טלפתיה ממש לא רק עם בני משפחה לניסיוני זה לא דבר נמשך אלא רגעי. מקרה אחד לדוגמא כשהייתי בערך בן 10 ואבא שלי הסיע אותי לבית הספר ברכב ביום גשום מאוד – עצרנו ברמזור אדום . הרמזור של הנתיב לידינו לפניה ימינה הפך לירוק והתבלבלתי וצעקתי ירוק ! אבא שלי לא נסע כי הרמזור בנתיב שלנו כמובן היה אדום אבל הנהג לפנינו נתן גז באותו חלקיק שניה שצעקתי ירוק ונכנס באוטו מלפניו. ירד מבול זלעפות זה לא שהוא שמע…מקרה שני באוניברסיטה באחד הסמינרים לתואר שני שעסק בנושא איזוטרי למדי במהלך הדיון אני ועוד סטודנט (מבוגר) התפרצו ואמרנו את אותו משפט עם אותם מילים בדיוק באותו רגע וזה לא היה משפט מתבקש בכלל ולמעשה לא היה לא קשר עם נושא הדיון….כל המשתתפים צחקו אבל זה היה מאוד מוזר

    לגבי חלומות זה משהו הזוי שאני שומר לעצמי חלום שהתעוררתי שטוף זכה ושנצרתי בזיכרון במשך שנים עד שהוא התגשם בצורה מחרידה שלא משתמעת לשתי פנים

    אהבתי

    • למה אתה חושב שזו טלפתיה ולא שהוא פשוט התבלבל גם, בדיוק כפי שאתה התבלבלת?
      התופעה של נהגים שמסתכלים על הרמזור הלא נכון (ועוצרים/נוסעים לא בהתאם וגורמים לתאונות) אינה נדירה. שאל כל חוקר תאונות דרכים כמה זה קורה…
      התער של אוקהם מחייב את ההסבר הפשוט: הוא התבלבל כפי שאתה התבלבלת (בלי קשר אליך), לא כי הוא שמע אותך ולא כי הוא קרא את מחשבותיך. במקרה שניכם התבלבלתם באותו הזמן. קורה.

      כך גם לגבי אמירת משפט בו"ז. קרה לי לא מעט בחיים. לפעמים במצבים דומים אנשים חושבים דומה ואומרים דברים דומים ואף זהים. גם זו לא תופעה נדירה או מיוחדת והיא אינה מחייבת שום הנחה של טלפתיה.

      אהבתי

  9. אולי לגבי המקרה הראשון אפשר לומר את זה אבל לא לגבי השני

    זה לא היה משפט סטנדרטי בכלל וגם לא היה קשור לנושא הדיון

    תחשוב שמדברים על אתיקה בניהול למשל ואז אתה ומישהו אחר אומרים בו זמנית משהו כמו ״אבל השדה המגנטי של כדור הארץ מתהפך כל מיליון שנה בממוצע״ לא קשור לכלום

    אהבתי

    • הרשה לי לפקפק שזה מה ששניכם אמרתם. גם בתור דוגמה היא מופרכת מדי. אם אתה זוכר בדיוק מה אמרתם ובאיזה הקשר, אפשר לדון בכך; אבל העובדה שאתה זוכר מקרה שנראה לך מוזר (וגם הזיכרון הוא לא משהו שאפשר לבטוח בו ב-100%, אם קראת את הרשומות הרלוונטיות של גלעד) אין פירושה שאין לו הסבר, או שההסבר הגיוני היחיד הוא "טלפתיה" (הסבר בלתי הגיוני בעליל). ייתכן ששניכם נחשפתם לאיזשהו גירוי לפני כן, קראתם איזשהו משפט שהיה כתוב על הקיר בשירותים… אפשר לחשוב על הרבה הסברים סבירים פי כמה מ"טלפתיה", וודאי שמקרה מוזר אחד לא מעיד על תופעה. "Extraordinary claims require extraordinary evidence".

      אהבתי

  10. מכיוון שהפקפוק מתבקש אני מפנה אותך לשם

    יש עוד הרבה דוגמאות זה מה שזכרתי בשלוף

    צרוף מקרים זה הסבר למקרה אחד שניים להסביר בזה את הכל זה חלש

    גם מדעית ולא לזה התכוון אוקהם לדעתי

    אהבתי

  11. כן התגובה שלך מובנת ודי צפויה…צריך לחוות את זה מספיק פעמים כדי לדעת שזה קיים וגם אז רק אתה תדע

    לפחות לפי הניסיון שלי זה לא לפי הזמנה וגם לא זיהיתי שום סימן מקדים או משהו אחר שמאפיין

    או שיש לך את זה או שלא ולפעמים מרוב שאתה ספקן גם לעצמך אתה לא מאמין

    אני אסיים בעוד אנקדוטה באחד מימי הלימודים בתיכון במהלך שיעור מתימטיקה המורה בדיוק החזירה מבחנים ועברנו עליהם ותוך כדי כך הרגשתי (לראשונה בחיי) כאילו הראש שלי מתרוקן לגמרי ושאני ״מרחף״ (לא במובן המילולי – הכי דומה זה סטלה אבל לא בדיוק) אחרי כמה דקות זה עבר וזהו

    בקיצור כשחזרתי הביתה גיליתי שסבתי נפטרה פחות או יותר באותו זמן דווקא לא הסבתא שהייתי קרוב אליה

    ההרגשה אגב לא חזרה מעולם למרות שלצערי נפטרו במהלך השנים דודים וסבים וסבתות לא היה משהו דומה

    אנקדוטה ? כן

    צרוף מקרים ? נוסיף לרשימה

    תזכרו שזה כמו שאדם שומע פתאום פעם בכמה זמן מנגינה ומנסה לתאר אותה לחירש מלידה

    אהבתי

    • קרו לי לא מעט מקרים כאלה שהרגשתי תחושה של ראש "מרחף". לשמחתי אף אדם (קרוב אליי) לא נפטר תוך כדי. כן, יש הרבה צירופי מקרים בחיים. רובם לא מעניינים דיים כדי שנקדיש להם תשומת לב או שנזכור אותם. אנחנו זוכרים את אלה שמעניינים, זה הכול.

      אני יכולה לומר לך שלפני כמה שנים היו לי סידורים בעיר ילדותי ולפני שנכנסתי לבנק נזכרתי בחבר טוב מבי"ס יסודי שגר שם בסביבה (ולא שמרתי איתו על קשר מאז ביה"ס), וכשנכנסתי לסניף פתאום ראיתי אותו יושב שם. זה היה ממש מוזר, באמת אחד מצירופי המקרים המוזרים ביותר שקרו לי בחיים. אז מה? אז כלום. אין לי הסבר לזה, אבל אני לא חושבת שנדרש כאן איזשהו הסבר מיוחד, ואני בטח לא חושבת שנהיו לי כוחות טלפתיים…

      אהבתי

  12. לא כל כך רציתי לכתוב את זה אבל יש לי דבר שקרוב מאוד להוכחה של טלפתיה מעבר לצירוף מקרים

    לפני כמה שנים כתבתי ספר (סוג של מדריך לא פרוזה) לקח לי כמעט שלוש שנים לכתוב אותו

    מספר הספרים בנושא בעברית הוא פחות מ 10 כי זה מעניין קבוצה מסויימת של אנשים (מכרתי אגב 180 ספרים תוך שנתיים שזה לא מעט שאר ה 820 מחכים בבית ונראה שיחכו עוד הרבה חח הייתי אופטימי)

    חלק ניכר מהספר מבוסס על דוגמאות וחלק על שרטוטים ביד חופשית

    שכרתי מעצבת גרפית וכל הדפסת הספר מומנה על ידי במלואה

    כחלק מהעיצוב הגרפי היה צריך לבחור כריכה פונטים ועוד לאחר עיון במאות ואף אלפי תמונות (יש מאגר כי למעשה מזמינים את התמונה ומשלמים עליה) בחרתי כמה שנראו לי והיא הכינה דוגמאות ושלחה לי עם רקעים בצבעים שונים פונטים שונים ועוד ועוד בחרתי כריכה אחת שנראתה לי כהולמת את נושא הספר ומושכת את העין והספר הודפס והגיע לחנויות וכו.

    מכיוון שאני עוקב אחרי ספרים שנכתבים בנושא גם באנגלית ואף רוכש את חלקם (ושם יש אלפים כאלה) הופתעתי לראות כחצי שנה לאחר שהוצאתי את הספר ספר עם כריכה זהה באמזון באותו נושא גם הוא מדריך שנכתב מתוך גישה דומה לשלי (שזה כבר יוצא דופן למדי אבל לא נרחיב מעבר) של מחבר אמריקאי שלא נתקלתי בו בעבר

    עד כאן הסבר של צרוף מקרים בהחלט תקף

    מתוך סקרנות הזמנתי את הספר ואחרי חודש הוא הגיע

    התוכן של הספרים (כל אחד מאות עמודים…לא חוברות) היה דומה בחלקו אבל זה אפילו סביר כשמדובר בתחום דומה ואין יותר מדי מה להתרגש מזה אבל

    גם בספר שלי וגם בספר שלו היו כמה עמודים ששורטטו באופן עצמאי על ידי כל מחבר (אלה לא שרטוטים מורכבים אלא יותר תבניות גרפיות) בכל עמוד יש בערך 6-8 שרטוטים העמודים כמעט זהים גם בצורה של השרטוטים וגם בגודל שלהם וגם בסידור של השרטוטים אני צייר קטן מאוד וגם הוא כנראה

    מדובר בצורות פשוטות אבל לא משהו שמשרבטים כבדרך אגב יש מחשבה מאחורי כל צורה

    אין לי ולא היה לי קשר עם המחבר הזה את הספר שלי הוצאתי חודשיים-שלושה לפניו הוא לא קנה אותו והוא לא הגיע אליו כי אני יודע זהות של כל הקונים עד אותו זמן שהספר יצא כי מכרתי להם אישית (אולי 30 עותקים נמכרו באותו פרק זמן)

    אמיתי לגמרי לגמרי ואם זה לא טלפתיה אז אני לא יודע מה זה

    אהבתי

  13. מאוד אהבתי את החלק של "הסימנים המקדימים",
    תמיד ראיתי חלום שמתגשם כאירוע שהתת מודע 'צופה' (כמו מומחה שמסתכל על התמונה הגדולה, "…או כל סימן אחר שהיה מדליק נורה אדומה אצל רופא").

    אבל תחת הפירוש הזה צריך לשאול אם הגילוי הוא "גילוי פשוט" וצפוי שכל רופא היה צופה אותו או שיש פה משהו מעבר (עדיין פיזיקלי אבל פחות פשוט לשים עליו את האצבע).

    אהבתי

כתיבת תגובה